Svenskt slår eko

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I kampen mellan trenderna vinner den inhemska produktionen.

I en undersökning utförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen framgår det att 72 procent av de tillfrågade hellre väljer en icke-ekologisk svensk vara framför en importerad ekologisk sådan, vilket är en ökning med 6 procent sedan förra mätningen 2014.

Läs också: Export i fokus för Livsmedelsföretagen

– Ekotrenden är fortsatt stark men det allra viktigaste för svenskarna är att maten och drycken är svensk, oavsett om den är konventionell eller ekologisk. Det är ett väldigt gott betyg för den svenska livsmedelsbranschen, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Anledningen till valet uppges vara att miljö och klimat är en viktig faktor i valen, något som svenska producenter varit duktiga på att lyfta fram.

Undersökningen visar också att kvinnor i större utsträckning än män anser att det är viktigt att livsmedlen är svenska, 92 procent av kvinnorna ansåg att så var fallet i jämförelse med 79 procent av männen.

Även fast svenskproducerat trumfar det ekologiska är det en viktig aspekt för de svenska konsumenterna, drygt hälften (52 procent) uppger att de ofta eller alltid väljer ekologiska alternativ, vilket är en ökning med 8 procent sedan 2014 års mätning.

Undersökningen baseras på drygt 1 000 intervjuer via Demoskops riksrepresentativa webbpanel, som genomfördes en vecka i början av oktober.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

City Gross inför papperslösa kvitton

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

De vill bygga butik i Mora

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.181