Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sju av tio vet inte vilken plast som får användas till vad.

Enligt en undersökning utförd av Livsmedelsverket saknar sju av tio företag tillräckliga kunskaper om vilken plast som ska användas till vilka livsmedel.

Läs också: Säker mat nu ännu enklare

Livsmedelsföretagen ska känna till vad lagen kräver när de ska välja vilket material de kan använda vid produktion, försäljning eller servering av livsmedel.

I undersökningen som Livsmedelsverket utförde tillsammans med 21 kommuner framkom det att endast tre av tio känner till lagkraven. Femtio procent har viss kunskap, medan resterande cirka tjugo procent inte alls känner till lagkraven. Bäst koll har livsmedelstillverkare och butiker, medan serveringar har sämre kunskaper om vad lagen säger.

– De anläggningar som har minst kännedom om kraven i lagstiftningen är serveringar. En förklaring kan vara att många serveringar är små och har begränsat med resurser, för att sätta sig in i lagstiftningen som är komplicerad och komplex, säger Åsa Kjellgren på Livsmedelsverket.

Vad blir konsekvenserna av kunskapsbrist?

– Generellt sett är riskerna med ämnen från material i kontakt med livsmedel mycket små. Hälsoeffekterna är oftast inte akuta men kan ge problem på sikt. Främst handlar det om migration, det vill säga vandring av oönskade ämnen från material till livsmedlet, som kan ge hälsoeffekter, men även lukt- och smakdefekter, säger Åsa Kjellgren.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Stark öppning för digital matförsäljning

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv
Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.255