Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sju av tio vet inte vilken plast som får användas till vad.

Enligt en undersökning utförd av Livsmedelsverket saknar sju av tio företag tillräckliga kunskaper om vilken plast som ska användas till vilka livsmedel.

Läs också: 42 sätt att minska matsvinnet

Livsmedelsföretagen ska känna till vad lagen kräver när de ska välja vilket material de kan använda vid produktion, försäljning eller servering av livsmedel.

I undersökningen som Livsmedelsverket utförde tillsammans med 21 kommuner framkom det att endast tre av tio känner till lagkraven. Femtio procent har viss kunskap, medan resterande cirka tjugo procent inte alls känner till lagkraven. Bäst koll har livsmedelstillverkare och butiker, medan serveringar har sämre kunskaper om vad lagen säger.

– De anläggningar som har minst kännedom om kraven i lagstiftningen är serveringar. En förklaring kan vara att många serveringar är små och har begränsat med resurser, för att sätta sig in i lagstiftningen som är komplicerad och komplex, säger Åsa Kjellgren på Livsmedelsverket.

Vad blir konsekvenserna av kunskapsbrist?

– Generellt sett är riskerna med ämnen från material i kontakt med livsmedel mycket små. Hälsoeffekterna är oftast inte akuta men kan ge problem på sikt. Främst handlar det om migration, det vill säga vandring av oönskade ämnen från material till livsmedlet, som kan ge hälsoeffekter, men även lukt- och smakdefekter, säger Åsa Kjellgren.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.181