Han bygger Icaförbundets kunskapscentrum

| Av Annika Tidehorn | Tipsa redaktionen

Sedan i februari har Nils Bohlin varit anställd på Ica-handlarnas förbund som ansvarig för analys i det kunskapscenter som genom kunskaps- och utvecklingsstöd ska stärka handlarnas konkurrenskraft.

– Digitaliseringen, hållbarhet och de nya konsumenterna är centrala och avgörande frågor som kommer att betyda allt för handlarna framöver. För att förstå olika konsumenter blir det allt viktigare för handlarna att komma närmare kunderna. Kunderna skiftar mycket från småstad till storstad inte minst men även kundernas behov och önskemål blir allt mer individuella, säger Nils Bohlin och tar upp begreppet Mass Customization som innebär stordrift med möjlighet att skräddarsy saker åt var och en.

– Lite av en vision än så länge men tekniken är på god väg, säger han.

Dessa frågor har diskuterats inom Ica-förbundet och för knappt ett år sedan tog styrelsen beslutet att inrätta ett kunskapscentrum för att långsiktigt stötta handlarna i den här utvecklingen.

– Jag fick uppdrag som konsult att tillsammans med några andra arbeta fram ett koncept som styrelsen beslöt att jobba vidare med. Jag blev anställd av förbundet och arbetar nu tillsammans med Henrik Öhman med att stötta ägarstyrning och försörja handlarna med trend-, marknads och omvärldsanalys.

Läs också: Nu kommer ”påslakan” till Ica

– Vi har mycket kontakt med styrelse och ledning men för oss är det otroligt viktigt att träffa handlarna direkt. Nyhetsbrev och webb går ut regelbundet men de fysiska mötena är ovärderliga, inte minst eftersom Ica-handlarna är en heterogen kår och samtidigt ett kollektiv. Fortfarande gäller Ica:s slogan som hängt med i 100 år nu: Fria handlare i samverkan.

Vi är i ett lanseringsskede med positionering och relationsbyggande och behöver få reda på hur vi ska prioritera vårt arbete i kunskapscentret då de enskilda handlarna har många önskemål, säger han. Som analytiker finns det många tankar på möjliga framtidsbilder för handeln även om man inte kan vara säker på hur det blir.

Läs också: Han driver Sveriges starkaste Ica-butik.

– En tanke är en revival för närbutiken. Onlinehandeln är självklart avgörande men konsumenten kommer alltid att vara i behov av att komplettera och fånga upp vardagsvaror och tjänster. Jag tror att mixen mellan avhämtning och hemkörning är viktig. Kunderna handlar mycket online men vissa saker vill man handla i den fysiska butiken, säger han och nämner Amazons köp av Whole Foods som ett exempel på att den fysiska butiken alltid kommer att ha ett stort värde.

– En butik är också värdefull som uthämtningshubb. Begreppet måltidslösning är en annan het fråga och restauranger kniper marknadsandelar från butikerna. Att se hur vi kan stärka oss där och än mer integrera måltiden har bland annat jag som analytiker ett ansvar för, säger Nils Bohlin.

Mer om: Ica


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Itab levererar till Spanien

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Karma till Storbritannien

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.155