Han bygger Icaförbundets kunskapscentrum

| Av Annika Tidehorn | Tipsa redaktionen

Sedan i februari har Nils Bohlin varit anställd på Ica-handlarnas förbund som ansvarig för analys i det kunskapscenter som genom kunskaps- och utvecklingsstöd ska stärka handlarnas konkurrenskraft.

– Digitaliseringen, hållbarhet och de nya konsumenterna är centrala och avgörande frågor som kommer att betyda allt för handlarna framöver. För att förstå olika konsumenter blir det allt viktigare för handlarna att komma närmare kunderna. Kunderna skiftar mycket från småstad till storstad inte minst men även kundernas behov och önskemål blir allt mer individuella, säger Nils Bohlin och tar upp begreppet Mass Customization som innebär stordrift med möjlighet att skräddarsy saker åt var och en.

Läs också: Butik på Södermalm får klartecken

– Lite av en vision än så länge men tekniken är på god väg, säger han.

Dessa frågor har diskuterats inom Ica-förbundet och för knappt ett år sedan tog styrelsen beslutet att inrätta ett kunskapscentrum för att långsiktigt stötta handlarna i den här utvecklingen.

– Jag fick uppdrag som konsult att tillsammans med några andra arbeta fram ett koncept som styrelsen beslöt att jobba vidare med. Jag blev anställd av förbundet och arbetar nu tillsammans med Henrik Öhman med att stötta ägarstyrning och försörja handlarna med trend-, marknads och omvärldsanalys.

– Vi har mycket kontakt med styrelse och ledning men för oss är det otroligt viktigt att träffa handlarna direkt. Nyhetsbrev och webb går ut regelbundet men de fysiska mötena är ovärderliga, inte minst eftersom Ica-handlarna är en heterogen kår och samtidigt ett kollektiv. Fortfarande gäller Ica:s slogan som hängt med i 100 år nu: Fria handlare i samverkan.

Läs också: Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Vi är i ett lanseringsskede med positionering och relationsbyggande och behöver få reda på hur vi ska prioritera vårt arbete i kunskapscentret då de enskilda handlarna har många önskemål, säger han. Som analytiker finns det många tankar på möjliga framtidsbilder för handeln även om man inte kan vara säker på hur det blir.

– En tanke är en revival för närbutiken. Onlinehandeln är självklart avgörande men konsumenten kommer alltid att vara i behov av att komplettera och fånga upp vardagsvaror och tjänster. Jag tror att mixen mellan avhämtning och hemkörning är viktig. Kunderna handlar mycket online men vissa saker vill man handla i den fysiska butiken, säger han och nämner Amazons köp av Whole Foods som ett exempel på att den fysiska butiken alltid kommer att ha ett stort värde.

– En butik är också värdefull som uthämtningshubb. Begreppet måltidslösning är en annan het fråga och restauranger kniper marknadsandelar från butikerna. Att se hur vi kan stärka oss där och än mer integrera måltiden har bland annat jag som analytiker ett ansvar för, säger Nils Bohlin.

Mer om: Ica


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.216