Näthandeln med mat ökar 30 procent

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den globala näthandeln ökar mer än någonsin.

Handeln på nätet för livsmedelsbranschen ökade med 30 procent globalt under året och uppgår nu till 4,6 procent av den totala försäljningen av FMCG-varor (snabbrörliga konsumentvaror), det framgår av rapporten Future of E-Commerce in FMCG från Kantar Worldpanel.

Läs också: Butik inför särskild nätparkering

Enligt rapporten kommer näthandeln vara värd 170 miljarder dollar 2025 och stå för tio procent av den totala marknaden.

Det är framförallt i Kina, USA, Sydkorea, Japan, Storbritannien och Frankrike som handeln med livsmedel ökar mest. Förra året ökade värdet med 52 procent i Kina och 41 procent i Sydkorea.

Resultat baseras på beteendet av 500.000 konsumenter över Nord- och Sydamerika, Europa och Asien, där Sverige inte ingick men däremot Danmark.

Mer om: näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nyhetsbrev

Oväntat bra för Cloetta

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.845