Svenska matproducenter steppar upp

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Svenska livsmedelsproducenter ökar produktiviteten i hårdnande konkurrens.

Samtidigt som de svenska företagen ökar sin produktivitet ökar konkurrensen, främst från EU-länderna. Livsmedelsimporten ökade med sju procent till och med augusti, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för november.

Läs också: Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

”Tredje kvartalet överraskade positivt för svenska livsmedelsproducenter, med ett i huvudsak svagt första halvår i ryggen. Exportutvecklingen hittills i år har varit stabil och den offentliga statistiken över livsmedelsexportens värdeutveckling pekar också uppåt”, skriver Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Produktivitetsökningen som Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar är tydlig. Fyra av tio anger att produktiviteten ökat under det senaste året, medan 50 procent anger att den varit oförändrad och endast 9 procent att den minskat.
Trots det är det svårt för de svenska producenterna att växa på hemmamarknaden. Importen har ökat med sju procent. Det handlar till stor del om sammansatta produkter som direkt konkurrerar med de svenska alternativen.

Den globala konkurrensen märks tydligt i svenska livsmedelsbutiker som har en importandel om cirka 50 procent. Av denna import kommer cirka 87 procent från något av de övriga 27 EU-länderna, om man räknar bort varugruppen fisk och skaldjur.

Danmark, Holland, Tyskland och Italien står tillsammans för 50 procent av livsmedelsimporten av livsmedel till Sverige. När de svenska dagligvarukedjorna upphandlar emv-produkter ställs svenska producenter vanligen mot företag från dessa länder. Livsmedelsföretagen lyfter framförallt fram Tyskland, Danmark och Holland som de tuffaste konkurrenterna.
20 procent av medlemsföretagen nämner Polen som ett av de tuffaste konkurrentländerna på den svenska hemmamarknaden just nu.

Plus och minus från tredje kvartalet 2017:

+ Försäljning på hemmaplan svagt uppåt

+ Svagt uppåt även på exportsidan

+ Fyra av tio företag uppger att de ökat produktiviteten

+ Tre av tio företag anser att deras konkurrenskraft ökat

+ Lönsamheten har slutat sjunka

- Råvarukostnaderna fortsätter stiga

- Den redan stora importen ökar med sju procent

- Importkonkurrensen från andra EU-länder hårdnar



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Nyhetsbrev

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Arkiv

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Ny nod för life science och livsmedel

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Solskyddskrämer säljer som smör

Ölen kan bli dyrare

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.158