Svenska matproducenter steppar upp

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Svenska livsmedelsproducenter ökar produktiviteten i hårdnande konkurrens.

Samtidigt som de svenska företagen ökar sin produktivitet ökar konkurrensen, främst från EU-länderna. Livsmedelsimporten ökade med sju procent till och med augusti, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för november.

”Tredje kvartalet överraskade positivt för svenska livsmedelsproducenter, med ett i huvudsak svagt första halvår i ryggen. Exportutvecklingen hittills i år har varit stabil och den offentliga statistiken över livsmedelsexportens värdeutveckling pekar också uppåt”, skriver Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Produktivitetsökningen som Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar är tydlig. Fyra av tio anger att produktiviteten ökat under det senaste året, medan 50 procent anger att den varit oförändrad och endast 9 procent att den minskat.
Trots det är det svårt för de svenska producenterna att växa på hemmamarknaden. Importen har ökat med sju procent. Det handlar till stor del om sammansatta produkter som direkt konkurrerar med de svenska alternativen.

Den globala konkurrensen märks tydligt i svenska livsmedelsbutiker som har en importandel om cirka 50 procent. Av denna import kommer cirka 87 procent från något av de övriga 27 EU-länderna, om man räknar bort varugruppen fisk och skaldjur.

Läs också: Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Danmark, Holland, Tyskland och Italien står tillsammans för 50 procent av livsmedelsimporten av livsmedel till Sverige. När de svenska dagligvarukedjorna upphandlar emv-produkter ställs svenska producenter vanligen mot företag från dessa länder. Livsmedelsföretagen lyfter framförallt fram Tyskland, Danmark och Holland som de tuffaste konkurrenterna.
20 procent av medlemsföretagen nämner Polen som ett av de tuffaste konkurrentländerna på den svenska hemmamarknaden just nu.

Läs också: Svenskt slår eko

Plus och minus från tredje kvartalet 2017:

+ Försäljning på hemmaplan svagt uppåt

+ Svagt uppåt även på exportsidan

+ Fyra av tio företag uppger att de ökat produktiviteten

+ Tre av tio företag anser att deras konkurrenskraft ökat

+ Lönsamheten har slutat sjunka

- Råvarukostnaderna fortsätter stiga

- Den redan stora importen ökar med sju procent

- Importkonkurrensen från andra EU-länder hårdnar



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Icas försäljningstrend fortsätter

Plus

Icas innovationshub redo för nya idéer

Icas gemensamma satsning på innovation, Icax, ligger ännu i startgroparna.

Plus

Dröm för kund och handlare

Fri Köpenskaps butiksbedömning av Ica Kvantum Fokus i Göteborg.

På nytt jobb
Ny chef på Fazer Bageri

Bästa arbetsplatsen utsedd

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Citrus och avokado lockade mest

Arkiv

Mathem ska leverera åt Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan köper in sig i e-handelsaktören.

Underjordisk odling ska ge Ica grönsaker året om

Pilotprojekt med hydroponisk odling testas i Kvantum-butik.

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Gränshandeln kostar 12 000 jobb

Nu kommer inköpslistan som lyssnar på dig

Prisade entreprenörer vill brygga beställningar

Nyligen utnämndes Foodflow till "Framtidens entreprenör" – nu siktar man mot en omfattande spridning av plattformen Stockfiller, som syftar till att underlätta externa beställningar för både butik och leverantör.

Efter 15 år – Coop är tillbaka i Mariehem

Öppnar ny butik mitt under julruschen.

Inget kryphål för kryp som mat

Livsmedelsverket säger nej till försäljning av insekter.

Lidl vill expandera i Vallentuna

Plus

Kunder från Finland extra tillskott i norr

Ikea vill odla på höjden

Vill bli självförsörjande med grönsaker.

Plus

Den smala vägen plöjde vägen framåt

Han firar Finland i butiken

Fiskbutiker säljer hotad ål

På nytt jobb
Tillbaka på Food for Progress

Livsmedelsföretaget rekryterar tidigare medarbetare.

Kedjan skänkte 360 ton mat

På nytt jobb
Vd-byte hos Polfärskt

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Lönnroth tillbaka i Maxi med ny butik

Markus Lönnroth gör comeback på Maxi - nu som handlare i Södertälje, i en helt ny butik.

Plus

Krönika
Sanningen om de heliga gavlarna

Livmedelshandlarna har tröttnat på tjuvar

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Ledare
Goda nya 75 år!

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

Willys tar över Hemköpbutik

3

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

På nytt jobb
Arlaordförande planerar pension

Plus

Matpriskollen: Breddade apelsiner och gula priser

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Plus

En enda kontroll kan kosta tusentals kronor

Sänd till en kollega

0.162