Fortsatt ökning för dagligvaruhandeln

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningstrenden fortsatte in i oktober, men tillväxten är låg.

Enligt HUIs detaljhandelsindex uppgick den svenska dagligvaruhandeln bättre än väntat då försäljningen ökade med totalt 3,4 procent i löpande priser (1,1 procent i fasta priser), att jämföra med sällanköpsvaruhandeln som ökade med totalt 3,2 procent i löpande och 5 procent i fasta priser.

Läs också: Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Siffrorna för dagligvaruhandeln blev högre än väntade men enligt HUI ska man ta till sig siffrorna med viss tillförsikt.

Dagligvarubranschen visar upp en nolltillväxt under de första nio månaderna och den svaga tillväxten uppger HUI bero på att restauranghandeln tar allt större andelar på grund av att allt fler måltidsköp sker hos restaurangerna, samt att dagligvarubranschens non-food-försäljning gått svagt. Sedan 2009 har andelen måltidsinköp sedan 2009 ökat med 5 procent och idag spenderar den genomsnittlige konsumenten 29 procent av sin matbudget på restaurang.

Enligt HUI kommer dagligvaruhandeln att få det fortsatt tufft, även om konjunkturen vänder till det sämre.

DETALJHANDELSINDEX OKTOBER 2017
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 3,4 1,1 1,1
Sällanköpsvaror 3,2 5,0 3,7
Total detaljhandel 3,3 3,3 2,6
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-OKTOBER 2017
Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade
Dagligvaror 2,1 0,0 0,4
Sällanköpsvaror 2,1 3,3 3,6
Total detaljhandel 2,1 1,9 2,7
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Butik på Södermalm får klartecken

Svagt uppåt för Strongpoint

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.237