Startdatum för Plantagons stadsodlingar klart

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

I februari startar Plantagon sin odling under DN-skrapan i Stockholm – vid full drift beräknar man 30 ton bladgrönsaker om året.

I början av nästa år, närmare bestämt i februari, beräknar Plantagon att deras första stadsodling kan dra igång. Enheten, som redan är under uppstart, kommer att ligga under DN-skrapan på Kungsholmen i Stockholm.

På cirka 700 kvadratmeter – i ett gammalt tidningsarkiv – kommer man att installera odlingsanläggningen, som beräknas producera 30 ton bladgrönsaker om året när man nått full drift. Cirka 70 procent av odlingen kommer upptas av bladkryddor, och resterande 30 procent av grönsaker som kål och sallad.

Målet är därefter att bygga ännu fler anläggningar i Stockholmsområdet, en plan man också satt i rullning.

– Det känns jätteroligt att vi nu kommer igång och vi har stora planer för expansion i Stockholmsområdet. Vi siktar på att skriva lokalkontrakt på anläggning nummer två och tre i mars 2018 för att starta upp dessa under december 2018. Därefter fortsätter vi med anläggning fyra och fem. Målet är att vi till 2020 har tio anläggningar i gång i Stockholm, säger Owe Pettersson, vd för Plantagon international, i ett pressmeddelande.

Konceptet, som går under namnet Cityfarm, går ut på att använda lokaler under jord och på så sätt kunna minska transportsträckor, samtidigt som man drar ner produktionskostnader genom att spara in på vattenförbrukning och återanvända överskottsvärme till att värma upp huset ovanför odlingen.

Med sig i satsningen har man bland annat aktörer som Ica Maxi Lindhagen, Samhall och fastighetsbolaget Fabege.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

David Hedin
Plantagon räknar med att kunna ta ut ett premium för lokalodlat och samtidigt få exponering i media. Det handlar inte om att odla mat till en växande befolkning. Det har aldrig varit målet med stadsodling, åtminstone inte i fredstid.

Det bästa exemplet för stadsodling som livsmedelsförsörjning är nog USA under andra världskriget, där en peace-garden skulle rädda livsmedelssystemet vid händelse av importblockad. Men krig kan inte antas vara normalfallet och människan kan inte leva av basilika allena.

Dessutom, vilken uppvärmd källarverksamhet som helst värmer ju huset ovanför och genom att anlägga odlingar i stan ökar efterfrågan på utrymme i staden, som då måste växa på bekostnad av bra jordbruksmark i stadens utkant.

Är det Plantagons vision?

https://stud.epsilon.slu.se/8523/

Plantagon International
Hej David!

Tack för att du delar dina tankar! Matsäkerhet är en av de största globala utmaningarna vi står inför, och du väl vet att mat-, energi- och vattensäkerhet är starkt sammankopplade. För att lösa utmaningen behövs det massor av innovationer och Plantagons odlingsmodell och symbiotiska system är en av pusselbitarna. Jag tror inte personligen att man måste gå tillbaka till Peace Garden-tiden utan vi måste fokusera på att lösa utmaningarna ett steg i taget. Man kan naturligtvis inte lösa alla problem med basilika, som du också säger, men det är bara en början! Plantagon har börjat bygga en ny industri från 2008 och vi har tagit många små men viktiga steg på vägen. Ingen pratade då om stadsodling på det sätt som vi gjorde från första början, men se hur många aktörer det finns idag!

Som branschledare har vi gjort stora investeringar, både i tid och pengar, för att bygga upp marknaden. Nu börjar pusselbitarna att falla på plats. Många pratar idag om fiskodlingar och växter, insektsprotein och alger, samt att man nu kan frigöra mark för traditionell odling med hjälp av inomhusodling. Att bygga en värdekedja för lokal mat som ska vara ett alternativ till den globala och logistikbaserade agrifood-industrin är inte helt enkelt. Alla konsumenter är inte lika medvetna, och det finns mycket kvar att göra för att öka effektiviteten i kedjan. Vår lönsamhet kommer från effektivare och mindre resurskrävande odlingssystem – samt genom att ta bort onödiga aktörer i leveranskedjan – inte från konsumenternas fickor!

Kort och gott, publicitet i sig har aldrig varit vår strategi, men vi använder gärna sociala medier eftersom det är ett enkelt och effektivt sätt att synas.

Sepehr Mousavi
Hållbarhetsstrateg, Plantagon

Sepehr Mousavi
David, om du är intresserad av mer information om våra planerade inomhusodlingar i Stockholm, affärsplaner, finansiering, teknik, etc. välkommen att läsa mer på https://www.fundedbyme.com/campaign/8246...
Med vänlig hälsning,
Sepehr

David Hedin
Jag förblir skeptisk till utvidgning bortom gröna bladväxter, men hoppas samtidigt att jag har fel! Och OneCropStop, är det en butik nära odlingen? Isåfall tycker jag definitivt att ni ska koppla in andra lokala matproducenter från regionen också och använda ert starka varumärke för att vara återförsäljare åt deras produkter också!

Sepehr Mousavi
Det var ett tag sen jag sa 'jag hoppas att du har fel' till någon direkt David, men det hoppas jag också! :)

Ja, konceptet att skapa en 'Farmers Market' är precis det vi har planerat att göra i Linköping, och varför inte även här i Stockholm om vi har rätt förutsättningar för det.

Jag hoppas att du, och många andra som du, stödjer vår kampanj. Vi behöver er!

Mvh
/Sepehr

jaka andersson
Redovisa hur ni skall förbättra innehållet i örterna, merparten som odlar nu levererar bara grönmassa, jämför gärna innehållet i växter som odlades för 30 år sedan och då torde ni hamna ganska långt ned. Att klappa sig för bröstet med att man minskar bevattning osv impornerar inte. Det finns mycket att säga om er typ av odling, men som sagt den levererar grönmassa utan något direkt värde, när man tänker på all den mat som idag odlas borde det finnas någon aktör som satsar på att odla Näringsrikt kosttillskott , merparten av odling i källare o.dy i detta ynka format genererar ingalunda mat till folket men det är klart i dag gäller inte att producera nyttigheter utan hyfsade volymer av sekunda mat till så höga priser som möjligt, dolt bland en massa fina ord

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika: Glad Nouroz!

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.224