Axfood tror på omnikanal

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Online i fokus när Axfood träffade investerarna.

Onlineutvecklingen och omnikanalstrategin stod i fokus när Axfood för första gången på tio år arrangerade kapitalmarknadsdag på tisdagen.

Läs också: Axfood ökade 7,6 procent

Inför press, investerare och analytiker gav koncernchefen Klas Balkow och vd:arna för dagligvarukedjorna sin syn på utvecklingen.

Enligt Balkow har fyra e-handelsvarumärken stärkt sina positioner på marknaden.

– Även om det fortfarande är från låga nivåer, konstaterade han.

Han visade också att de kunder som ser sig som digitala konsumenter endast sköter 35 procent av sina dagligvaruinköp online. Men också att e-handelskunderna inte minskar sina butiksinköp med lika mycket som de handlar online.

Läs också: Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

Kvittona och de sammanlagda inköpen blir betydligt större. Hela 58 procent för Willyskunder och 53 procent för Hemköpskunder.

Trots att e-handeln utvecklas snabbt är den fortfarande koncentrerad till de större städerna.

– Det finns fortfarande ett stort behov av fysiska butiker, säger Klas Balkow.
För att möta det behovet planerar Axfood totalt 10-15 nya butiker nästa år.
Nicholas Petersson, vd för Axfoods grossistbolag Dagab, berättade om framtida logistiklösningar med automatiska lager och och e-handelsplock i dark stores.

Mer om: Axfood | Willys


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.199