Axfood tror på omnikanal

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Online i fokus när Axfood träffade investerarna.

Onlineutvecklingen och omnikanalstrategin stod i fokus när Axfood för första gången på tio år arrangerade kapitalmarknadsdag på tisdagen.

Läs också: Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Inför press, investerare och analytiker gav koncernchefen Klas Balkow och vd:arna för dagligvarukedjorna sin syn på utvecklingen.

Enligt Balkow har fyra e-handelsvarumärken stärkt sina positioner på marknaden.

– Även om det fortfarande är från låga nivåer, konstaterade han.

Han visade också att de kunder som ser sig som digitala konsumenter endast sköter 35 procent av sina dagligvaruinköp online. Men också att e-handelskunderna inte minskar sina butiksinköp med lika mycket som de handlar online.

Läs också: Axfood slog förväntningarna

Kvittona och de sammanlagda inköpen blir betydligt större. Hela 58 procent för Willyskunder och 53 procent för Hemköpskunder.

Trots att e-handeln utvecklas snabbt är den fortfarande koncentrerad till de större städerna.

– Det finns fortfarande ett stort behov av fysiska butiker, säger Klas Balkow.
För att möta det behovet planerar Axfood totalt 10-15 nya butiker nästa år.
Nicholas Petersson, vd för Axfoods grossistbolag Dagab, berättade om framtida logistiklösningar med automatiska lager och och e-handelsplock i dark stores.

Mer om: Axfood | Willys


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Nyhetsbrev

Minskad framtidstro hos handlarna

Arkiv

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.198