Axfood tror på omnikanal

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Online i fokus när Axfood träffade investerarna.

Onlineutvecklingen och omnikanalstrategin stod i fokus när Axfood för första gången på tio år arrangerade kapitalmarknadsdag på tisdagen.

Läs också: Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Inför press, investerare och analytiker gav koncernchefen Klas Balkow och vd:arna för dagligvarukedjorna sin syn på utvecklingen.

Enligt Balkow har fyra e-handelsvarumärken stärkt sina positioner på marknaden.

– Även om det fortfarande är från låga nivåer, konstaterade han.

Han visade också att de kunder som ser sig som digitala konsumenter endast sköter 35 procent av sina dagligvaruinköp online. Men också att e-handelskunderna inte minskar sina butiksinköp med lika mycket som de handlar online.

Läs också: Marknadsanalysen: Nu är det Nära

Kvittona och de sammanlagda inköpen blir betydligt större. Hela 58 procent för Willyskunder och 53 procent för Hemköpskunder.

Trots att e-handeln utvecklas snabbt är den fortfarande koncentrerad till de större städerna.

– Det finns fortfarande ett stort behov av fysiska butiker, säger Klas Balkow.
För att möta det behovet planerar Axfood totalt 10-15 nya butiker nästa år.
Nicholas Petersson, vd för Axfoods grossistbolag Dagab, berättade om framtida logistiklösningar med automatiska lager och och e-handelsplock i dark stores.

Mer om: Axfood | Willys


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Arkiv

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

Hemköp hakar på påstrend

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Sänd till en kollega

0.223