23948sdkhjf

Axfood tror på omnikanal

Online i fokus när Axfood träffade investerarna.

Onlineutvecklingen och omnikanalstrategin stod i fokus när Axfood för första gången på tio år arrangerade kapitalmarknadsdag på tisdagen.

Inför press, investerare och analytiker gav koncernchefen Klas Balkow och vd:arna för dagligvarukedjorna sin syn på utvecklingen.

Enligt Balkow har fyra e-handelsvarumärken stärkt sina positioner på marknaden.

– Även om det fortfarande är från låga nivåer, konstaterade han.

Han visade också att de kunder som ser sig som digitala konsumenter endast sköter 35 procent av sina dagligvaruinköp online. Men också att e-handelskunderna inte minskar sina butiksinköp med lika mycket som de handlar online.

Kvittona och de sammanlagda inköpen blir betydligt större. Hela 58 procent för Willyskunder och 53 procent för Hemköpskunder.

Trots att e-handeln utvecklas snabbt är den fortfarande koncentrerad till de större städerna.

– Det finns fortfarande ett stort behov av fysiska butiker, säger Klas Balkow.
För att möta det behovet planerar Axfood totalt 10-15 nya butiker nästa år.
Nicholas Petersson, vd för Axfoods grossistbolag Dagab, berättade om framtida logistiklösningar med automatiska lager och och e-handelsplock i dark stores.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093