Ekotrend: Snabbt och nyttigt på språng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Naturligare och mer etiska skönhetsprodukter, fri-från-produkter, food-to-go och alltmer färdigproducerat. Det var några av huvudtrenderna på årets rekordstora fackmässa Nordic Organic Food Fair.

Nordic Organic Food Fair,  som arrangerades på Malmömässan den 15–16 november i samarbete med Natural Products Scandinavia sprängde i år alla gränser.

Den stressade mässgeneralen Fiona Allen, från brittiska eventföretaget Diversified Communications UK, förklarade att 480 utställare från 45 länder och drygt 5000 besökare på två mässdagar är nytt rekord. 

– Det har varit en spännande resa. I Norden har vi hållit på i fem år nu. Första året kom 90 utställare. Nu är vi fem gånger så stora och håller på att växa ur lokalerna. Därför har vi funderat över alternativa lösningar på andra orter.

Fokusområdena på Nordic Organic Food Fair var mat, hälsa, skönhet och livsstil.

Genom samarrangemanget med Natural Products Scandinavia fanns ett rikt utbud av hälso- och skönhetsprodukter.
– Ekologiska skönhetsprodukter är trendiga, efterfrågade och marknadsförs i snygga förpackningar. Konsumenterna vill försäkra sig om vad de innehåller och att de inte testats på djur. Det är en marknad som växer starkt, säger Fiona Allen.



Starkt går även nyttiga produkter för folk i farten. Något som stoppar hunger och törst när man är på väg någonstans. Att laga mat ska också vara bekvämt och gå snabbt. Slowfood-trenden, som ibland förknippats med eko, kändes plötsligt väldigt avlägsen.

På frågan om det finns någon produkt som sticker ut tycker Fiona Allen att marknaden för eko rör sig framåt med hjälp av just trender som växer och blir starkare. 

Den som förväntat sig att hitta mycket frukt- och grönsaker i det digra utbudet av ekologiskt blev kanske också förvånad. 


– Färska frukter och grönsaker är tyvärr svårast att locka hit eftersom den verksamheten oftast är ganska lokal. Att frakta grönsaker kors och tvärs blir alldeles för dyrt med tanke på volymer och kort livslängd, säger Fiona Allen.



Värt att notera var att volontärorganisationen Rude Food samlade in utställarnas restprodukter som blev kvar efter mässan även i år. Produkterna delas ut bland behövande och hemlösa. Senast samlade Rude Food ihop tre ton mat.




Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.148