Ekotrend: Snabbt och nyttigt på språng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Naturligare och mer etiska skönhetsprodukter, fri-från-produkter, food-to-go och alltmer färdigproducerat. Det var några av huvudtrenderna på årets rekordstora fackmässa Nordic Organic Food Fair.

Nordic Organic Food Fair,  som arrangerades på Malmömässan den 15–16 november i samarbete med Natural Products Scandinavia sprängde i år alla gränser.

Den stressade mässgeneralen Fiona Allen, från brittiska eventföretaget Diversified Communications UK, förklarade att 480 utställare från 45 länder och drygt 5000 besökare på två mässdagar är nytt rekord. 

– Det har varit en spännande resa. I Norden har vi hållit på i fem år nu. Första året kom 90 utställare. Nu är vi fem gånger så stora och håller på att växa ur lokalerna. Därför har vi funderat över alternativa lösningar på andra orter.

Fokusområdena på Nordic Organic Food Fair var mat, hälsa, skönhet och livsstil.

Genom samarrangemanget med Natural Products Scandinavia fanns ett rikt utbud av hälso- och skönhetsprodukter.
– Ekologiska skönhetsprodukter är trendiga, efterfrågade och marknadsförs i snygga förpackningar. Konsumenterna vill försäkra sig om vad de innehåller och att de inte testats på djur. Det är en marknad som växer starkt, säger Fiona Allen.



Starkt går även nyttiga produkter för folk i farten. Något som stoppar hunger och törst när man är på väg någonstans. Att laga mat ska också vara bekvämt och gå snabbt. Slowfood-trenden, som ibland förknippats med eko, kändes plötsligt väldigt avlägsen.

På frågan om det finns någon produkt som sticker ut tycker Fiona Allen att marknaden för eko rör sig framåt med hjälp av just trender som växer och blir starkare. 

Den som förväntat sig att hitta mycket frukt- och grönsaker i det digra utbudet av ekologiskt blev kanske också förvånad. 


– Färska frukter och grönsaker är tyvärr svårast att locka hit eftersom den verksamheten oftast är ganska lokal. Att frakta grönsaker kors och tvärs blir alldeles för dyrt med tanke på volymer och kort livslängd, säger Fiona Allen.



Värt att notera var att volontärorganisationen Rude Food samlade in utställarnas restprodukter som blev kvar efter mässan även i år. Produkterna delas ut bland behövande och hemlösa. Senast samlade Rude Food ihop tre ton mat.




Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.174