23948sdkhjf

Ekotrend: Snabbt och nyttigt på språng

Naturligare och mer etiska skönhetsprodukter, fri-från-produkter, food-to-go och alltmer färdigproducerat. Det var några av huvudtrenderna på årets rekordstora fackmässa Nordic Organic Food Fair.

Nordic Organic Food Fair,  som arrangerades på Malmömässan den 15–16 november i samarbete med Natural Products Scandinavia sprängde i år alla gränser.

Den stressade mässgeneralen Fiona Allen, från brittiska eventföretaget Diversified Communications UK, förklarade att 480 utställare från 45 länder och drygt 5000 besökare på två mässdagar är nytt rekord. 

– Det har varit en spännande resa. I Norden har vi hållit på i fem år nu. Första året kom 90 utställare. Nu är vi fem gånger så stora och håller på att växa ur lokalerna. Därför har vi funderat över alternativa lösningar på andra orter.

Fokusområdena på Nordic Organic Food Fair var mat, hälsa, skönhet och livsstil.

Genom samarrangemanget med Natural Products Scandinavia fanns ett rikt utbud av hälso- och skönhetsprodukter.
– Ekologiska skönhetsprodukter är trendiga, efterfrågade och marknadsförs i snygga förpackningar. Konsumenterna vill försäkra sig om vad de innehåller och att de inte testats på djur. Det är en marknad som växer starkt, säger Fiona Allen.



Starkt går även nyttiga produkter för folk i farten. Något som stoppar hunger och törst när man är på väg någonstans. Att laga mat ska också vara bekvämt och gå snabbt. Slowfood-trenden, som ibland förknippats med eko, kändes plötsligt väldigt avlägsen.

På frågan om det finns någon produkt som sticker ut tycker Fiona Allen att marknaden för eko rör sig framåt med hjälp av just trender som växer och blir starkare. 

Den som förväntat sig att hitta mycket frukt- och grönsaker i det digra utbudet av ekologiskt blev kanske också förvånad. 


– Färska frukter och grönsaker är tyvärr svårast att locka hit eftersom den verksamheten oftast är ganska lokal. Att frakta grönsaker kors och tvärs blir alldeles för dyrt med tanke på volymer och kort livslängd, säger Fiona Allen.



Värt att notera var att volontärorganisationen Rude Food samlade in utställarnas restprodukter som blev kvar efter mässan även i år. Produkterna delas ut bland behövande och hemlösa. Senast samlade Rude Food ihop tre ton mat.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109