Ekotrend: Snabbt och nyttigt på språng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Naturligare och mer etiska skönhetsprodukter, fri-från-produkter, food-to-go och alltmer färdigproducerat. Det var några av huvudtrenderna på årets rekordstora fackmässa Nordic Organic Food Fair.

Nordic Organic Food Fair,  som arrangerades på Malmömässan den 15–16 november i samarbete med Natural Products Scandinavia sprängde i år alla gränser.

Den stressade mässgeneralen Fiona Allen, från brittiska eventföretaget Diversified Communications UK, förklarade att 480 utställare från 45 länder och drygt 5000 besökare på två mässdagar är nytt rekord. 

– Det har varit en spännande resa. I Norden har vi hållit på i fem år nu. Första året kom 90 utställare. Nu är vi fem gånger så stora och håller på att växa ur lokalerna. Därför har vi funderat över alternativa lösningar på andra orter.

Fokusområdena på Nordic Organic Food Fair var mat, hälsa, skönhet och livsstil.

Genom samarrangemanget med Natural Products Scandinavia fanns ett rikt utbud av hälso- och skönhetsprodukter.
– Ekologiska skönhetsprodukter är trendiga, efterfrågade och marknadsförs i snygga förpackningar. Konsumenterna vill försäkra sig om vad de innehåller och att de inte testats på djur. Det är en marknad som växer starkt, säger Fiona Allen.



Starkt går även nyttiga produkter för folk i farten. Något som stoppar hunger och törst när man är på väg någonstans. Att laga mat ska också vara bekvämt och gå snabbt. Slowfood-trenden, som ibland förknippats med eko, kändes plötsligt väldigt avlägsen.

På frågan om det finns någon produkt som sticker ut tycker Fiona Allen att marknaden för eko rör sig framåt med hjälp av just trender som växer och blir starkare. 

Den som förväntat sig att hitta mycket frukt- och grönsaker i det digra utbudet av ekologiskt blev kanske också förvånad. 


– Färska frukter och grönsaker är tyvärr svårast att locka hit eftersom den verksamheten oftast är ganska lokal. Att frakta grönsaker kors och tvärs blir alldeles för dyrt med tanke på volymer och kort livslängd, säger Fiona Allen.



Värt att notera var att volontärorganisationen Rude Food samlade in utställarnas restprodukter som blev kvar efter mässan även i år. Produkterna delas ut bland behövande och hemlösa. Senast samlade Rude Food ihop tre ton mat.




Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Nyhetsbrev

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Arkiv

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.163