Ekotrend: Snabbt och nyttigt på språng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Naturligare och mer etiska skönhetsprodukter, fri-från-produkter, food-to-go och alltmer färdigproducerat. Det var några av huvudtrenderna på årets rekordstora fackmässa Nordic Organic Food Fair.

Nordic Organic Food Fair,  som arrangerades på Malmömässan den 15–16 november i samarbete med Natural Products Scandinavia sprängde i år alla gränser.

Den stressade mässgeneralen Fiona Allen, från brittiska eventföretaget Diversified Communications UK, förklarade att 480 utställare från 45 länder och drygt 5000 besökare på två mässdagar är nytt rekord. 

– Det har varit en spännande resa. I Norden har vi hållit på i fem år nu. Första året kom 90 utställare. Nu är vi fem gånger så stora och håller på att växa ur lokalerna. Därför har vi funderat över alternativa lösningar på andra orter.

Fokusområdena på Nordic Organic Food Fair var mat, hälsa, skönhet och livsstil.

Genom samarrangemanget med Natural Products Scandinavia fanns ett rikt utbud av hälso- och skönhetsprodukter.
– Ekologiska skönhetsprodukter är trendiga, efterfrågade och marknadsförs i snygga förpackningar. Konsumenterna vill försäkra sig om vad de innehåller och att de inte testats på djur. Det är en marknad som växer starkt, säger Fiona Allen.



Starkt går även nyttiga produkter för folk i farten. Något som stoppar hunger och törst när man är på väg någonstans. Att laga mat ska också vara bekvämt och gå snabbt. Slowfood-trenden, som ibland förknippats med eko, kändes plötsligt väldigt avlägsen.

På frågan om det finns någon produkt som sticker ut tycker Fiona Allen att marknaden för eko rör sig framåt med hjälp av just trender som växer och blir starkare. 

Den som förväntat sig att hitta mycket frukt- och grönsaker i det digra utbudet av ekologiskt blev kanske också förvånad. 


– Färska frukter och grönsaker är tyvärr svårast att locka hit eftersom den verksamheten oftast är ganska lokal. Att frakta grönsaker kors och tvärs blir alldeles för dyrt med tanke på volymer och kort livslängd, säger Fiona Allen.



Värt att notera var att volontärorganisationen Rude Food samlade in utställarnas restprodukter som blev kvar efter mässan även i år. Produkterna delas ut bland behövande och hemlösa. Senast samlade Rude Food ihop tre ton mat.




Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.141