Det anser matköparna är viktigast

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Undersökning visar vad konsumenterna anser viktigast vid köp.

I en ny undersökning utförd av Sifo på uppdrag av Krav framgår det, inte särskilt oväntat, att smak och kvalitet är de viktigaste faktorerna för konsumenterna när de handlar livsmedel.

Men det är inte det enda som anses viktigt vid matköp

– För det första finns det ett oerhört intresse för mat och att maten är producerad på ett sjysst sätt. Självklart ska den vara god och av bra kvalitet, men sen är man väldigt angelägen om att djuren ska ha det bra, att naturen inte blivit nedsmutsad och att de som odlat maten har haft bra arbetsvillkor, säger Anita Falkenek, vd på Krav.

Just djurens välmående hamnar på tredje plats efter smak och kvalitet men även andra delar av produktionen är viktiga, så som arbetsförhållanden.

– Jag tror inte att de svenska konsumenterna nu bara tänker på de fattiga bönderna i utvecklingsländer utan även att de svenska bönderna får betalt, säger Anita Falkenek till Fri Köpenskap.

Enligt Anita Falkenek är undersökningen inte förvånande och hon menar att de trender som går att utläsa kommer att fortsätta även framöver, särskilt med tanke på konsumenternas intresse för ursprung.

– Jag tror att man i större utsträckning kräver spårbarhet, inte nödvändigtvis för att man alltid vill ta del av informationen, men man vill veta att den finns där, säger hon.

En slutsats man kan dra av undersökningen är att den ekologiska trenden även den kommer att fortgå, även om den inte alltid benämns som sådan.

– Det vi tar till oss här på Krav är att själva ordet ekologiskt inte alltid är det viktiga utan att de aspekter som ingår i begreppet ekologiskt är det som är viktigt för konsumenterna. Ordet ekologiskt är inte så viktigt längre enligt den här undersökningen, men innebörden är fortsatt väldigt viktigt, säger Anita Falkenek.

Här är de tio viktigaste faktorerna när vi handlar mat:

1. Smakar gott
2. Har hög kvalitet

Läs också: Tidigare Krav-chefens nya bolag värvar – från Krav
3. Är producerad på ett sätt som är bra för djuren
4. Inte har skadlig påverkan på djur och natur
5. Ger bonden/producenten tillräckligt betalt
   Har svenskt ursprung (delad femteplats)

Läs också: Krav lämnar över stafettpinnen
7. Är producerad med bra arbetsvillkor
8. Är naturlig
9. Är producerad utan bekämpningsmedel
10. Är hälsosam

Mer om: KRAV


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Stark öppning för digital matförsäljning

Fortsatt uppåt för Pricer

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Nyhetsbrev

Arkiv

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.186