Det anser matköparna är viktigast

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Undersökning visar vad konsumenterna anser viktigast vid köp.

I en ny undersökning utförd av Sifo på uppdrag av Krav framgår det, inte särskilt oväntat, att smak och kvalitet är de viktigaste faktorerna för konsumenterna när de handlar livsmedel.

Men det är inte det enda som anses viktigt vid matköp

– För det första finns det ett oerhört intresse för mat och att maten är producerad på ett sjysst sätt. Självklart ska den vara god och av bra kvalitet, men sen är man väldigt angelägen om att djuren ska ha det bra, att naturen inte blivit nedsmutsad och att de som odlat maten har haft bra arbetsvillkor, säger Anita Falkenek, vd på Krav.

Läs också: Krav-märkt gris får speciellt märke till jul

Just djurens välmående hamnar på tredje plats efter smak och kvalitet men även andra delar av produktionen är viktiga, så som arbetsförhållanden.

– Jag tror inte att de svenska konsumenterna nu bara tänker på de fattiga bönderna i utvecklingsländer utan även att de svenska bönderna får betalt, säger Anita Falkenek till Fri Köpenskap.

Läs också: Food for Progress rekryterar från Krav

Enligt Anita Falkenek är undersökningen inte förvånande och hon menar att de trender som går att utläsa kommer att fortsätta även framöver, särskilt med tanke på konsumenternas intresse för ursprung.

– Jag tror att man i större utsträckning kräver spårbarhet, inte nödvändigtvis för att man alltid vill ta del av informationen, men man vill veta att den finns där, säger hon.

En slutsats man kan dra av undersökningen är att den ekologiska trenden även den kommer att fortgå, även om den inte alltid benämns som sådan.

– Det vi tar till oss här på Krav är att själva ordet ekologiskt inte alltid är det viktiga utan att de aspekter som ingår i begreppet ekologiskt är det som är viktigt för konsumenterna. Ordet ekologiskt är inte så viktigt längre enligt den här undersökningen, men innebörden är fortsatt väldigt viktigt, säger Anita Falkenek.

Här är de tio viktigaste faktorerna när vi handlar mat:

1. Smakar gott
2. Har hög kvalitet
3. Är producerad på ett sätt som är bra för djuren
4. Inte har skadlig påverkan på djur och natur
5. Ger bonden/producenten tillräckligt betalt
   Har svenskt ursprung (delad femteplats)
7. Är producerad med bra arbetsvillkor
8. Är naturlig
9. Är producerad utan bekämpningsmedel
10. Är hälsosam

Mer om: KRAV


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Krönika: Glad Nouroz!

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.26