Det anser matköparna är viktigast

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Undersökning visar vad konsumenterna anser viktigast vid köp.

I en ny undersökning utförd av Sifo på uppdrag av Krav framgår det, inte särskilt oväntat, att smak och kvalitet är de viktigaste faktorerna för konsumenterna när de handlar livsmedel.

Men det är inte det enda som anses viktigt vid matköp

– För det första finns det ett oerhört intresse för mat och att maten är producerad på ett sjysst sätt. Självklart ska den vara god och av bra kvalitet, men sen är man väldigt angelägen om att djuren ska ha det bra, att naturen inte blivit nedsmutsad och att de som odlat maten har haft bra arbetsvillkor, säger Anita Falkenek, vd på Krav.

Läs också: Krav säger åter nej till nitrit

Just djurens välmående hamnar på tredje plats efter smak och kvalitet men även andra delar av produktionen är viktiga, så som arbetsförhållanden.

– Jag tror inte att de svenska konsumenterna nu bara tänker på de fattiga bönderna i utvecklingsländer utan även att de svenska bönderna får betalt, säger Anita Falkenek till Fri Köpenskap.

Läs också: Krav-märkt gris får speciellt märke till jul

Enligt Anita Falkenek är undersökningen inte förvånande och hon menar att de trender som går att utläsa kommer att fortsätta även framöver, särskilt med tanke på konsumenternas intresse för ursprung.

– Jag tror att man i större utsträckning kräver spårbarhet, inte nödvändigtvis för att man alltid vill ta del av informationen, men man vill veta att den finns där, säger hon.

En slutsats man kan dra av undersökningen är att den ekologiska trenden även den kommer att fortgå, även om den inte alltid benämns som sådan.

– Det vi tar till oss här på Krav är att själva ordet ekologiskt inte alltid är det viktiga utan att de aspekter som ingår i begreppet ekologiskt är det som är viktigt för konsumenterna. Ordet ekologiskt är inte så viktigt längre enligt den här undersökningen, men innebörden är fortsatt väldigt viktigt, säger Anita Falkenek.

Här är de tio viktigaste faktorerna när vi handlar mat:

1. Smakar gott
2. Har hög kvalitet
3. Är producerad på ett sätt som är bra för djuren
4. Inte har skadlig påverkan på djur och natur
5. Ger bonden/producenten tillräckligt betalt
   Har svenskt ursprung (delad femteplats)
7. Är producerad med bra arbetsvillkor
8. Är naturlig
9. Är producerad utan bekämpningsmedel
10. Är hälsosam

Mer om: KRAV


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Icas försäljningstrend fortsätter

Plus

Icas innovationshub redo för nya idéer

Icas gemensamma satsning på innovation, Icax, ligger ännu i startgroparna.

Plus

Dröm för kund och handlare

Fri Köpenskaps butiksbedömning av Ica Kvantum Fokus i Göteborg.

På nytt jobb
Ny chef på Fazer Bageri

Bästa arbetsplatsen utsedd

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Citrus och avokado lockade mest

Arkiv

Mathem ska leverera åt Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan köper in sig i e-handelsaktören.

Underjordisk odling ska ge Ica grönsaker året om

Pilotprojekt med hydroponisk odling testas i Kvantum-butik.

Konkurrenskraften ska öka med resurseffektivitet

I mars nästa år arrangeras återigen Anuga FoodTec, världens största livsmedelstekniska mässa.

Gränshandeln kostar 12 000 jobb

Nu kommer inköpslistan som lyssnar på dig

Prisade entreprenörer vill brygga beställningar

Nyligen utnämndes Foodflow till "Framtidens entreprenör" – nu siktar man mot en omfattande spridning av plattformen Stockfiller, som syftar till att underlätta externa beställningar för både butik och leverantör.

Efter 15 år – Coop är tillbaka i Mariehem

Öppnar ny butik mitt under julruschen.

Inget kryphål för kryp som mat

Livsmedelsverket säger nej till försäljning av insekter.

Lidl vill expandera i Vallentuna

Plus

Kunder från Finland extra tillskott i norr

Ikea vill odla på höjden

Vill bli självförsörjande med grönsaker.

Plus

Den smala vägen plöjde vägen framåt

Han firar Finland i butiken

Fiskbutiker säljer hotad ål

På nytt jobb
Tillbaka på Food for Progress

Livsmedelsföretaget rekryterar tidigare medarbetare.

Kedjan skänkte 360 ton mat

På nytt jobb
Vd-byte hos Polfärskt

Hans Jacobson lämnar familjeföretaget Polfärsktgruppen efter 35 år och nära 20 år som vd.

Lönnroth tillbaka i Maxi med ny butik

Markus Lönnroth gör comeback på Maxi - nu som handlare i Södertälje, i en helt ny butik.

Plus

Krönika
Sanningen om de heliga gavlarna

Livmedelshandlarna har tröttnat på tjuvar

Brittisk kedja satsar på kaffebar i butiker

Ledare
Goda nya 75 år!

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Lidl skrämmer kedjor mer än Amazons intåg

Willys tar över Hemköpbutik

3

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

På nytt jobb
Arlaordförande planerar pension

Plus

Matpriskollen: Breddade apelsiner och gula priser

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Plus

En enda kontroll kan kosta tusentals kronor

Sänd till en kollega

0.111