23948sdkhjf

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

Samtidigt som de svenska livsmedelsföretagen ökar sin produktivitet ökar konkurrensen, främst från EU-länderna.

Livsmedelsimporten ökade med sju procent till och med augusti, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för november.

”Tredje kvartalet överraskade positivt för svenska livsmedelsproducenter, med ett i huvudsak svagt första halvår i ryggen. Exportutvecklingen hittills i år har varit stabil och den offentliga statistiken över livsmedelsexportens värdeutveckling pekar också uppåt”, skriver Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Totalt sett överträffade det tredje kvartalet de lågt ställda förväntningarna efter det svaga första halvåret på hemmamarknaden, heter det i konjunkturbrevet. Någon vidare hävstång i försäljningen till följd av den starka konjunkturen och boomen för lokalorienterad matproduktion är svår att spåra.

Volymförändringen på hemmamarknaden noterade index 61, vilket också utvecklingen på exportmarknaden gjorde.

Produktivitetsökningen som Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar är dock tydlig. Fyra av tio anger att produktiviteten ökat under det senaste året, medan 50 procent anger att den varit oförändrad och endast 9 procent att den minskat.

Trots det är det svårt för de svenska producenterna att växa på hemmamarknaden. Importen har ökat med sju procent. Det handlar till stor del om sammansatta produkter som direkt konkurrerar med de svenska alternativen. Produktivitetsutvecklingen är dessutom lägren än inom övrig tillverkningsindustri.

Den globala konkurrensen märks tydligt i svenska livsmedelsbutiker som har en importandel om cirka 50 procent. Av denna import kommer cirka 87 procent från något av de övriga 27 EU-länderna, om man räknar bort varugruppen fisk och skaldjur.

Danmark, Holland, Tyskland och Italien står tillsammans för 50 procent av livsmedelsimporten av livsmedel till Sverige. När de svenska dagligvarukedjorna upphandlar emv-produkter ställs svenska producenter vanligen mot företag från dessa länder. Livsmedelsföretagen lyfter framförallt fram Tyskland, Danmark och Holland som de tuffaste konkurrenterna.

20 procent av medlemsföretagen nämner Polen som ett av de tuffaste konkurrentländerna på den svenska hemmamarknaden just nu.

Däremot nämner ingen Italien. Den italienska exporten till Sverige består till största delen av vin, frukt och köksväxter, så ur ett svenskt producentperspektiv är den italienska konkurrensen begränsad.

Livmedelsföretagens medlemmar ser också positivt på det främjandeuppdrag regeringen gett de svenska myndigheterna inom ramen för den nya livsmedelsstrategin. Uppdraget innebär att myndigheterna ska stötta och underlätta för de svenska livsmedelsproducenterna.

Plus och minus från tredje kvartalet 2017:

+ Försäljning på hemmaplan svagt uppåt

+ Svagt uppåt även på exportsidan

+ Fyra av tio företag uppger att de ökat produktiviteten

+ Tre av tio företag anser att deras konkurrenskraft ökat

+ Lönsamheten har slutat sjunka

- Råvarukostnaderna fortsätter stiga

- Den redan stora importen ökar med sju procent

- Importkonkurrensen från andra EU-länder hårdnar

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11