Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Samtidigt som de svenska livsmedelsföretagen ökar sin produktivitet ökar konkurrensen, främst från EU-länderna.

Livsmedelsimporten ökade med sju procent till och med augusti, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för november.

Läs också: Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

”Tredje kvartalet överraskade positivt för svenska livsmedelsproducenter, med ett i huvudsak svagt första halvår i ryggen. Exportutvecklingen hittills i år har varit stabil och den offentliga statistiken över livsmedelsexportens värdeutveckling pekar också uppåt”, skriver Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Totalt sett överträffade det tredje kvartalet de lågt ställda förväntningarna efter det svaga första halvåret på hemmamarknaden, heter det i konjunkturbrevet. Någon vidare hävstång i försäljningen till följd av den starka konjunkturen och boomen för lokalorienterad matproduktion är svår att spåra.

Volymförändringen på hemmamarknaden noterade index 61, vilket också utvecklingen på exportmarknaden gjorde.

Produktivitetsökningen som Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar är dock tydlig. Fyra av tio anger att produktiviteten ökat under det senaste året, medan 50 procent anger att den varit oförändrad och endast 9 procent att den minskat.

Läs också: Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

Trots det är det svårt för de svenska producenterna att växa på hemmamarknaden. Importen har ökat med sju procent. Det handlar till stor del om sammansatta produkter som direkt konkurrerar med de svenska alternativen. Produktivitetsutvecklingen är dessutom lägren än inom övrig tillverkningsindustri.

Den globala konkurrensen märks tydligt i svenska livsmedelsbutiker som har en importandel om cirka 50 procent. Av denna import kommer cirka 87 procent från något av de övriga 27 EU-länderna, om man räknar bort varugruppen fisk och skaldjur.

Danmark, Holland, Tyskland och Italien står tillsammans för 50 procent av livsmedelsimporten av livsmedel till Sverige. När de svenska dagligvarukedjorna upphandlar emv-produkter ställs svenska producenter vanligen mot företag från dessa länder. Livsmedelsföretagen lyfter framförallt fram Tyskland, Danmark och Holland som de tuffaste konkurrenterna.

20 procent av medlemsföretagen nämner Polen som ett av de tuffaste konkurrentländerna på den svenska hemmamarknaden just nu.

Läs också: Export i fokus för Livsmedelsföretagen

Däremot nämner ingen Italien. Den italienska exporten till Sverige består till största delen av vin, frukt och köksväxter, så ur ett svenskt producentperspektiv är den italienska konkurrensen begränsad.

Livmedelsföretagens medlemmar ser också positivt på det främjandeuppdrag regeringen gett de svenska myndigheterna inom ramen för den nya livsmedelsstrategin. Uppdraget innebär att myndigheterna ska stötta och underlätta för de svenska livsmedelsproducenterna.

Plus och minus från tredje kvartalet 2017:

+ Försäljning på hemmaplan svagt uppåt

+ Svagt uppåt även på exportsidan

+ Fyra av tio företag uppger att de ökat produktiviteten

+ Tre av tio företag anser att deras konkurrenskraft ökat

+ Lönsamheten har slutat sjunka

- Råvarukostnaderna fortsätter stiga

- Den redan stora importen ökar med sju procent

- Importkonkurrensen från andra EU-länder hårdnar



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: det här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Arkiv

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Det här var årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

Hemköp hakar på påstrend

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Sänd till en kollega

0.197