23948sdkhjf

Svenska producenter ökar i hårdnande konkurrens

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Samtidigt som de svenska livsmedelsföretagen ökar sin produktivitet ökar konkurrensen, främst från EU-länderna.

Livsmedelsimporten ökade med sju procent till och med augusti, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för november.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

”Tredje kvartalet överraskade positivt för svenska livsmedelsproducenter, med ett i huvudsak svagt första halvår i ryggen. Exportutvecklingen hittills i år har varit stabil och den offentliga statistiken över livsmedelsexportens värdeutveckling pekar också uppåt”, skriver Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Totalt sett överträffade det tredje kvartalet de lågt ställda förväntningarna efter det svaga första halvåret på hemmamarknaden, heter det i konjunkturbrevet. Någon vidare hävstång i försäljningen till följd av den starka konjunkturen och boomen för lokalorienterad matproduktion är svår att spåra.

Volymförändringen på hemmamarknaden noterade index 61, vilket också utvecklingen på exportmarknaden gjorde.

Produktivitetsökningen som Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar är dock tydlig. Fyra av tio anger att produktiviteten ökat under det senaste året, medan 50 procent anger att den varit oförändrad och endast 9 procent att den minskat.

Läs också: Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Trots det är det svårt för de svenska producenterna att växa på hemmamarknaden. Importen har ökat med sju procent. Det handlar till stor del om sammansatta produkter som direkt konkurrerar med de svenska alternativen. Produktivitetsutvecklingen är dessutom lägren än inom övrig tillverkningsindustri.

Den globala konkurrensen märks tydligt i svenska livsmedelsbutiker som har en importandel om cirka 50 procent. Av denna import kommer cirka 87 procent från något av de övriga 27 EU-länderna, om man räknar bort varugruppen fisk och skaldjur.

Danmark, Holland, Tyskland och Italien står tillsammans för 50 procent av livsmedelsimporten av livsmedel till Sverige. När de svenska dagligvarukedjorna upphandlar emv-produkter ställs svenska producenter vanligen mot företag från dessa länder. Livsmedelsföretagen lyfter framförallt fram Tyskland, Danmark och Holland som de tuffaste konkurrenterna.

20 procent av medlemsföretagen nämner Polen som ett av de tuffaste konkurrentländerna på den svenska hemmamarknaden just nu.

Läs också: Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Däremot nämner ingen Italien. Den italienska exporten till Sverige består till största delen av vin, frukt och köksväxter, så ur ett svenskt producentperspektiv är den italienska konkurrensen begränsad.

Livmedelsföretagens medlemmar ser också positivt på det främjandeuppdrag regeringen gett de svenska myndigheterna inom ramen för den nya livsmedelsstrategin. Uppdraget innebär att myndigheterna ska stötta och underlätta för de svenska livsmedelsproducenterna.

Plus och minus från tredje kvartalet 2017:

+ Försäljning på hemmaplan svagt uppåt

+ Svagt uppåt även på exportsidan

+ Fyra av tio företag uppger att de ökat produktiviteten

+ Tre av tio företag anser att deras konkurrenskraft ökat

+ Lönsamheten har slutat sjunka

- Råvarukostnaderna fortsätter stiga

- Den redan stora importen ökar med sju procent

- Importkonkurrensen från andra EU-länder hårdnar



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu kan norrmännen hämta mat i lådor

Vd-skifte på Martin & Servera

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Megahelg väntar: ”Tippar 40 procent upp”

Löning, barnbidrag, pension och Black Friday. Butikerna laddar för megaförsäljning. ”Vi pumpar ut varor”.

Rootfruit flaggar för förlust

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Arkiv

Fortsatt förlust för Simris Alg

Nypremiär för Luleåbutik

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ica stöttar Röda Korset i ny julkampanj

Årets julklapp återvunnen

Nytt varumärke för Bergendahls

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Ett steg närmare ny Svedalabutik

City Gross firade sitt första kvartssekel

Lidl tar över egna brödavdelningar

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

Så drabbade snökaoset butikerna

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Handlarna tror på julen

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Sänd till en kollega

0.201