Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Märkning av djur som ätit GMO är, dyrt, krångligt och effektlöst.

Efter att ha fått i uppdrag av regeringen att undersöka möjligheterna att införa en obligatorisk märkning av mat som gjorts på djur som ätit genmodifierat foder har Livsmedelsverket dragit slutsaten att en sådan märkning skulle vara dyrt, krångligt och ha liten effekt, det skriver ATL.

Läs också: Säker mat nu ännu enklare

Eftersom det inte finns några tester som kan bestämma om ett djur ätit GMO eller inte skulle det kräva en tidskrävande och krånglig spårningsprocess som i slutändan skulle innebära en kostnad för livmedelsföretagen.

Samtidigt säger Livsmedelsverket att intresset för en sådan märkning är låg bland konsumentföreningarna och att producentorganisationerna är direkt kritiska.

Genmodifierat fodert i Sverige är dessutom ovanligt och reglerna skulle bara tillämpas i undantagsfall och eftersom EU-kommissionen undersökt och avfärdat förslagen på en gemensam märkning skulle en svensk märkning kunna strida mot reglerna för den inre marknaden när extra krav skulle införas för importerade livsmedel.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Jan-Ola Dillner
Kapitalet styr och åter igen går Livsmedelsverket i deras ärenden och intressen. De fortsätter att svälja elefanter och ge sig på de små som är enklare och inte kan säga emot! Bedrövligt är ordet för detta uppköpta verk!

ylva johansson
SJÄLVKLART vill vi konsumenter VETA vad vi äter -STOPPA GMO!!!

marcin lyszczarz
Ville se den undersökning där konsumenterna inte vill veta om det är GMO i maten. Vilken påhitt! Nu ner de flesta vill äta ekologisk mat och ännu flera hade gjort det om de hade råd med det, mycket märkligt. Tror inte på det för fem öre. Samtidigt implementerar man fullständig spårbarhet på ex. vis fisk, från båt till talrik, och det går och inte är onödigt dyrt, ja, tjäna! Kapitalisterna får som de vill, och vi får... cancer.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Stark öppning för digital matförsäljning

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv
Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.231