Han firar Finland i butiken

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Handlaren Kalle Wahlroos på K-Citymarket Mikkola firar Finlands självständighetsdag på jobbet.

– Finland är byggt av hårt arbete, så varför inte? säger Kalle Wahlroos på K-Citymarket i Mikkola.

Läs också: Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

Mikkola är ett område i Pori, en stad i sydvästra Finland som på svenska är känd som Björneborg. Där driver Kalle Wahlroos och hans hustru Teija Färm en K-Citymarket, det största butiksformatet inom K-gruppen.

Under ”mammutveckorna” när försäljningen är särskilt stor kan Wahlroos butik klättra till kring övre hälften av försäljningstoppen i den 80 butiker starka K-Citygruppen.

– Men vanliga veckor brukar vi ligga någonstans runt nummer 70, berättar han.

Både Kalle Wahlroos och Teija Färm är från Åbo med bakgrund i restaurangbranschen. Men när första barnet, en flicka, föddes bestämde de sig för att växla karriär.

Läs också: Starköl kan komma att säljas i butik

– Det är svårt att jobba sena kvällar och nätter när man har småbarn, säger Kalle Wahlroos.

Han fick jobb i en K-Marketbutik och satsade småningom på en köpmannautbildning inom K-gruppen. Efter att ha tackat nej till några mindre butiker fick han erbjudande av Kesko att ta över K-Supermarket Jeppis i Jakobstad.

För två år sedan fick paret chans till en ännu större butik: K-Citymarket Mikkola i Björneborg. Kooperativa S-gruppen driver en Prisma alldeles intill, och konkurrensen mellan butikerna i staden är hård.

– Vi kan inte slåss med priset utan profilerar oss med kvalitet och service, säger Kalle Wahlroos.

Läs också: Kunder från Finland extra tillskott i norr

K-Citymarket Mikkola har bland annat hemkörning av varor som kunder beställt på nätet.

– Tre andra butiker i Björneborg har en liknande tjänst, och det är ingen stor verksamhet för oss eller något vi tjänar pengar på. Men vi ser det som en service till kunderna.

Kalle Wahlroos berättar att det tar tid att bygga en lönsam rörelse och sätta en personlig prägel på butiken.

– Men jag skulle inte vara här om jag inte trodde att möjlighetens fanns. Vi tror att det kommer att hända inom ett par år och att vi då får möjlighet att andas lite lugnare.

Läs också: Firar 100 år av frihet

Drömmen är att kunna flytta närmare släkt och vänner i Åbotrakten.

– Vi vill visa att vi kan göra det bättre här så kanske Kesko bjuder oss till ett större ställe någon gång i framtiden, säger Kalle Wahlroos.

Fjolårets reform med fria affärstider har medfört att K-Citymarket Mikkola håller öppet klockan 07-21, året runt.
Självständighetsdagen den 6 december, när republiken Finland officiellt firar 100 årsdagen, är inget undantag.

– Vi firar genom att jobba. Finland är uppbyggt av hårt arbete, så varför inte? Men vi blir nog inte kvar hela dagen utan far hem och följer tv-sändningar om presidentens mottagning av gäster på slottet. På något vis ska vi nog hinna festa också, säger handlaren.

Mer om: Finland | K-citymarket


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Stark öppning för digital matförsäljning

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv
Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.185