23948sdkhjf

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Nätjätten Amazon knaprar i sig allt mer av den digitala försäljningen av mat och drycker.

Amazons strategi bygger på att långsamt ”döda” konkurrenter med låga priser, enligt en bedömare som tidigare arbetat åt företaget.

Läs också: ”Skitmarginaler”

I USA är Amazon överlägset störst på marknaden med nära en femtedel av försäljningen. Tvåan Walmart säljer för bara hälften så mycket, enligt en ny rapport från undersökningsföretaget Packaged Facts.

Amazons marknadsandel beräknas landa på 18 procent under 2017 jämfört med Walmarts 9 procent, enligt rapporten.

Chris McCabe, tidigare verksam inom Amazon och numera rådgivare åt företag som säljer produkter via dess marknadsplats, säger att strategin är densamma inom livsmedelshandeln som när de flesta bokhandelskedjor dukade under av konkurrensen från nätjätten.

– Den ökar sina intäkter genom att döda dem långsamt med priset, säger han enligt Fox Business.

Digital försäljning av livsmedel och drycker i USA utgör än så länge bara cirka 1 procent av vad amerikanska hushåll totalt lägger ner på mat- och dryckesinköp. Men tillväxten är snabb, och under de kommande tio åren beräknas den digitala försäljningen ha vuxit till 20-30 procent av marknaden, enligt Packaged Facts forskningschef David Sprinkle.

Mer om: amazon


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Bergendahls i storavtal

Sverige är bäst på kontantlöshet

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Nyhetsbrev

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arkiv

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Shopgun tar sikte på reklambladen

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Ica hotas med vite

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.212