E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Nätjätten Amazon knaprar i sig allt mer av den digitala försäljningen av mat och drycker.

Amazons strategi bygger på att långsamt ”döda” konkurrenter med låga priser, enligt en bedömare som tidigare arbetat åt företaget.

I USA är Amazon överlägset störst på marknaden med nära en femtedel av försäljningen. Tvåan Walmart säljer för bara hälften så mycket, enligt en ny rapport från undersökningsföretaget Packaged Facts.

Amazons marknadsandel beräknas landa på 18 procent under 2017 jämfört med Walmarts 9 procent, enligt rapporten.

Läs också: Amazon skickar hem maten gratis

Chris McCabe, tidigare verksam inom Amazon och numera rådgivare åt företag som säljer produkter via dess marknadsplats, säger att strategin är densamma inom livsmedelshandeln som när de flesta bokhandelskedjor dukade under av konkurrensen från nätjätten.

Läs också: Idag öppnar Amazons automatiska butik

– Den ökar sina intäkter genom att döda dem långsamt med priset, säger han enligt Fox Business.

Digital försäljning av livsmedel och drycker i USA utgör än så länge bara cirka 1 procent av vad amerikanska hushåll totalt lägger ner på mat- och dryckesinköp. Men tillväxten är snabb, och under de kommande tio åren beräknas den digitala försäljningen ha vuxit till 20-30 procent av marknaden, enligt Packaged Facts forskningschef David Sprinkle.

Mer om: amazon


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Lidl vill tillbaka till Norge

Arkiv

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.15