E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Nätjätten Amazon knaprar i sig allt mer av den digitala försäljningen av mat och drycker.

Amazons strategi bygger på att långsamt ”döda” konkurrenter med låga priser, enligt en bedömare som tidigare arbetat åt företaget.

Läs också: Amazon intar Europa med dagligvaror

I USA är Amazon överlägset störst på marknaden med nära en femtedel av försäljningen. Tvåan Walmart säljer för bara hälften så mycket, enligt en ny rapport från undersökningsföretaget Packaged Facts.

Amazons marknadsandel beräknas landa på 18 procent under 2017 jämfört med Walmarts 9 procent, enligt rapporten.

Chris McCabe, tidigare verksam inom Amazon och numera rådgivare åt företag som säljer produkter via dess marknadsplats, säger att strategin är densamma inom livsmedelshandeln som när de flesta bokhandelskedjor dukade under av konkurrensen från nätjätten.

– Den ökar sina intäkter genom att döda dem långsamt med priset, säger han enligt Fox Business.

Digital försäljning av livsmedel och drycker i USA utgör än så länge bara cirka 1 procent av vad amerikanska hushåll totalt lägger ner på mat- och dryckesinköp. Men tillväxten är snabb, och under de kommande tio åren beräknas den digitala försäljningen ha vuxit till 20-30 procent av marknaden, enligt Packaged Facts forskningschef David Sprinkle.

Mer om: amazon


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Fullpackat på färskvarumässa

Färska kryddor utan krukor

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

Dags att anmäla alla brott

Medlemmarna: Gör KF till en social aktör igen

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

De blir första kedjan utan palmolja

Sänd till en kollega

0.175