Så blir julsäljet

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Störst jul-klirr i kassan är det i leksaksbutiker och hos bok- och guldsmedshandeln.

Även om julhandeln varje år ökar minskar dess betydelse för detaljhandeln i stort i takt med att vi sprider ut konsumtionen över året, konstaterar Svensk Handel i sin julrapport.
Icke desto mindre beräknas svensken handla för 1 600 kronor extra per person i jul. I förlängningen ger det statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor.

Läs också: Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Mer klappar på nätet

Att köpa julklappar i den lokala butiken är fortfarande vanligast, visar rapporten. Men lite drygt var tredje person kommer att köpa majoriteten av sina julklappar online. Var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.
– I takt med att näthandeln växer ökar också handeln från utlandet. Konkurrensen blir tuffare och en allt större andel av julhandeln riskerar att hamna utanför Sveriges gränser, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Skumgodis – en julhit
Det är inte bara julkänsla i sällanköpsvaruhandeln, utan också i dagligvarubutikerna.
Julveckan är den vecka under året som genererar störst försäljning i dagligvaruhandeln. Undersökning visar att det finns fler varor som säljer stora volymer under julen men som under resten av inte säljer speciellt mycket, som vörtbröd, saffran, inlagd sill och skumgodis.

Ylva Åkesson



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.182