"Missbruk av ordet kött"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Branschorganisation kritiserar nya danska vegan-köttfärsen som snart lanseras brett i landet.

I veckan kom nyheten om att Naturli foods nya produkt – en vegansk köttfärs som ska efterlikna den animaliska föregångaren i så hög grad som möjligt – snart ska lanseras i alla Dansk supermarkeds 600 butiker i Danmark.

Men marknadsföringen av den nya grönsaksfärsen, som på en av kedjornas hemsida hamnar under produktkategorin kött och fisk, sitter inte rätt hos Fødevare Danmark, en branschorganisation för 700 av landets små och mellanstora livsmedelsföretag.

Läs också: City Gross vill öka det vegetariska

– Det är helt enkelt ett missbruk av ordet "kött" i detta sammanhang. Saken är ju att det inte är kött, utan vete, soja och rödbetor. Så när du använder ordet kött försöker du sälja något som det inte alls är, säger Kaspar Jakobsen, ordförande för SMV Fødevarer (en del av Fødevare Danmark) samt vd för företaget Randers Kød Engros, enligt Food Supply DK.

Läs också: Falska korvar förbjuds i Frankrike

Enligt organisationen handlar det om falsk marknadsföring av produkten, som strider mot Fødevarestyrelsens (motsvarigheten till svenska Livsmedelsverket) riktlinjer. Bland annat skriver Fødevarestyrelsen att livsmedel "inte får säljas med varubeteckningar, bilder, annonser eller annat som inte stämmer överens med dess innehåll".

– Som slaktare känner jag mig trampad på eftersom man använder vår varugrupp för att dra till sig uppmärksamhet, även om det handlar om en helt annan produkt, säger Kaspar Jakobsen.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Lidl avslutar starkt

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Stark öppning för digital matförsäljning

Nyhetsbrev

Orklas resultat lägre än i fjol

Arkiv

Linas lättar på kassen

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Sänd till en kollega

0.918