Försiktigare optimism

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

HUI Research prognos för den totala detaljhandeln för innevarande år revideras ned till 2,0 procent mätt i löpande priser. Även prognosen för 2018 skrivs ned till 2,5 procent på grunda av osäkerhet på marknaden som kan påverka kapitaltunga hembranscherna som bygghandeln, möbelhandeln och heminredningshandeln.

Anledningen till nedskrivningarna är att tillväxten, som under januari till oktober landade på 2,1 procent mätt i löpande priser, blev oväntat låg. Så även om köpkraften beskrivs som god så finns oro i form av tendenser till sjunkande bostadspriser, nytt amorteringskrav och höjda räntor.

För kommande år är HUI Research positiva och menar att grunden för konsumtion ser fortsatt ljus ut och handeln väntas utvecklas positivt även under 2018 men strukturomvandling och framförallt digitalisering förändrar spelplanen.

Det blir intressant att se konsekvenserna för de branscher som kommer in i en fas där all tillväxt sker på nätet. Närmast i tid gäller detta främst mode och sport. Den digitala omställningen pressar vinsterna i dessa branscher och ställer krav på en fortsatt snabb uppdatering av befintliga affärsmodeller för att kunna vara livskraftiga , säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i en kommentar.

BNP förväntas växa med 2,8 procent under 2017 för att sedan växla ned något och växa med 2,5 procent under 2018.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Stark öppning för digital matförsäljning

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.22