Whole Foods prissänkning tog inte

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningsökningen blev högst tillfällig.

Efter att Amazon köpte upp den ekologiska dagligvarukedjan Whole Foods i somras sänktes priserna i butikerna rejält, vilket drog in kunderna. Men nu ser det ut som om prissänkningarna är på väg att långsamt upphävas, samtidigt som kvaliteten på varorna verkar sjunka, det skriver Business Insider.

Läs också: Google tar upp kampen mot Amazon

Priserna hade i en affär som undersökts av firman Gordon Haskett ökat med 1 procent sedan september, framförallt på varor med längre livslängd. Samtidigt sjönk priserna på frukt- och grönsaker med 4,9 procent vilket hjälpte prissänkningen med 1,1 procent.

Enligt Business Insider som intervjuat kunder och bevakat sociala medier har dock den gröna prissänkningen haft en negativ effekt på utbudet. Ett flertal kunder har reagerat på att varorna är av sämre kvalitet samtidigt som allt fler produkter är slut på hyllorna. Men enligt Whole Foods har de inte gjort några stora förändringar i utbudet under den senaste tiden.

Förändringen skylls av många på just Amazon och Whole Foods befinner sig nu helt plötsligt i ett slags ”ingenmansland” där företaget kan förlora sin status som ett högkvalitativt alternativ till de stora aktörerna, men samtidigt inte kunna tävla med lågpriskedjorna.

Mer om: Amazon | Whole Foods


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.207