23948sdkhjf

Självbetalning kapade köerna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Ombyggnationen ledde till ett lyft för nya Hemköp City.

– Vi har en stamkund som är 94 år. Hon läser kampanjbladet i mobilen, kollar av sitt bonuskunderbjudande på nätet och använder självutcheckningskassorna. Det handlar nog inte så mycket om ålder, utan mer om person.

Läs också: Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Det säger Niklas Persson, butikschef på nyrenoverade Hemköp City, i Åhlénshuset vid Sergels torg i Stockholm.

När butiken återöppnade i augusti i år, hade kassalinjen transformerats. Av de åtta manuella kassorna och 16 självutcheckningskassorna hade blivit fyra manuella och 30 självutcheckningsstationer.

– Det klart att man alltid är lite spänd på hur något nytt ska bli, men mottagande har varit överlag positivt – från både personal och kunder, säger Niklas Persson.

Ett påtagligt resultat är att kötiderna kortats. Butiken ligger i centrala Stockholm, strategiskt belägen i tunnelbaneplanet. Varje dag besöks butiken av 7 000 kunder.

Läs också: De blir först med e-handel i Herrljunga

– Fungerar inte kassalinjen, då spricker det mesta. Och vi har också många lunchkunder, som kommer in för att köpa lunchmat. De vill definitivt inte köa bort halva rasten...

Att köerna kortas är också bra för arbetsmiljön.

– Att se hur köerna växer är stressande för personalen, inte bara för den som just då sitter i kassan, säger Niklas Persson.

Att utökningen av SCO:er (svengelska för ”self check out”:er) inte gjordes för att dra ner på personal var viktigt att redan från början vara tydlig med till butikens anställda.

Läs också: Hemköp Torsplan i långsiktigt samarbete med restauranger

– Vi var från början klara över att de timmarna som togs från kassaarbetet skulle läggas på kundmötet, säger Niklas Persson.

Men självutcheckningsstationerna är inte personallösa. Här finns medarbetare till hands för att hjälpa till, eller ”utbilda” som Niklas Person säger. För både kunder och personal behöver lära sig det nya.

– Under perioden som butiken hade stängt under våren och sommaren hade vi en pop-up butik en våning upp i huset. Den butiken var kontantlös och SCO-kassor. Där där lärde både vi och kunderna oss mycket, säger Niklas Persson.

Butikens läge mitt i city ger många utländska besökare, turister, affärsresenärer och andra.

Läs också: Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

– Vi har 15 procent utländska kort-betalningar, och alltså många kunder som inte talar svenska. Det gör också att vi måste ha personal på plats för att hjälpa till vid självutcheckningen.

Han ser inga direkta åldersskillnader i mottagande av självutcheckningen, vare sig från kunder eller personal.

– Ska jag säga något, kanske det skulle vara att de 30-åringar som var pigga på att tidigt pröva på, för några år sedan, upplevde att det tjorvade ibland. De lite äldre, som kommer in i hanteringen först nu, och de yngre, får en annan upplevelse.

Arbetsrotation i butiken är också kopplat till det nya kassaupplägget. Den som tjänstgör vid SCO:erna blir också naturligt rörlig än den som sitter i en traditionell kassa:

Läs också: Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

– Man går omkring och det blir mer naturligt att vara flexibel när man redan är ”på fötter”, säger Niklas Persson.

De 30 SCO:erna är ordnade i fyra olika ”hagar”, som kan stängas och öppnas allt efter kundflöde. Köerna till varje sektion börjar utanför, vilket gör att kunderna inte stressas av att ha någon direkt bakom sig.

I tider där konsumenter uppmanas att ta med egen shoppingkasse för miljöns skull, har man också ordnat med utrymme till vänster om varje terminal där kunden kan ställa ifrån sig portföljen och jobbväskan, för att inte trassla till det på terminalens vågbord.

Vågstationer finns runt om i kundvarvet för att uppmuntra kunderna att väga och etikettera lösplockad frukt och grönt. Annars finns samma möjlighet vid självutcheckningen.

Självutcheckning, går hand i hand med kortbetalningar något som svenskarna är bland de ivrigaste i Europa på.

Mer om:Hemköp
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Bergendahls stärker upp med ny organisation – han blir ansvarig

Bergendahls Food stärker affärsområdet Externa kunder.

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Butiken beräknas öppna våren 2021.

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Nyhetsbrev

Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Arkiv

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Deras lokalproducerade pommes har fått nytt liv i dagligvaruhandeln

Green Fries hittade vägen till dagligvaruhandeln via en frysbox på den lokala byvägen.

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Coop tar över efter Ica i Bålsta – söker butikschef

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

På nytt jobb
Ny Coop-ordförande brinner för det regionala

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Så gör butikerna med Paolos produkter

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Siljans Chark i konkurs

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Ica-butik behöver ny detaljplan: ”Kan tvingas lägga ned annars”

Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

På nytt jobb
GS1 petar vd – han blir tillförordnad

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

Krönika
Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Willys till ny handelsplats

Dagligvaruindex: Rekordtillväxt i näthandeln

2

Chefen har ordet
"Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Så många äldre har hittat till e-handeln

Krönika
”Icas dominans bör ifrågasättas”

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141