Självbetalning kapade köerna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Ombyggnationen ledde till ett lyft för nya Hemköp City.

– Vi har en stamkund som är 94 år. Hon läser kampanjbladet i mobilen, kollar av sitt bonuskunderbjudande på nätet och använder självutcheckningskassorna. Det handlar nog inte så mycket om ålder, utan mer om person.

Det säger Niklas Persson, butikschef på nyrenoverade Hemköp City, i Åhlénshuset vid Sergels torg i Stockholm.

När butiken återöppnade i augusti i år, hade kassalinjen transformerats. Av de åtta manuella kassorna och 16 självutcheckningskassorna hade blivit fyra manuella och 30 självutcheckningsstationer.

– Det klart att man alltid är lite spänd på hur något nytt ska bli, men mottagande har varit överlag positivt – från både personal och kunder, säger Niklas Persson.

Ett påtagligt resultat är att kötiderna kortats. Butiken ligger i centrala Stockholm, strategiskt belägen i tunnelbaneplanet. Varje dag besöks butiken av 7 000 kunder.

– Fungerar inte kassalinjen, då spricker det mesta. Och vi har också många lunchkunder, som kommer in för att köpa lunchmat. De vill definitivt inte köa bort halva rasten...

Att köerna kortas är också bra för arbetsmiljön.

– Att se hur köerna växer är stressande för personalen, inte bara för den som just då sitter i kassan, säger Niklas Persson.

Att utökningen av SCO:er (svengelska för ”self check out”:er) inte gjordes för att dra ner på personal var viktigt att redan från början vara tydlig med till butikens anställda.

– Vi var från början klara över att de timmarna som togs från kassaarbetet skulle läggas på kundmötet, säger Niklas Persson.

Men självutcheckningsstationerna är inte personallösa. Här finns medarbetare till hands för att hjälpa till, eller ”utbilda” som Niklas Person säger. För både kunder och personal behöver lära sig det nya.

Läs också: Hemköp vill förbättra sin Karma

– Under perioden som butiken hade stängt under våren och sommaren hade vi en pop-up butik en våning upp i huset. Den butiken var kontantlös och SCO-kassor. Där där lärde både vi och kunderna oss mycket, säger Niklas Persson.

Butikens läge mitt i city ger många utländska besökare, turister, affärsresenärer och andra.

– Vi har 15 procent utländska kort-betalningar, och alltså många kunder som inte talar svenska. Det gör också att vi måste ha personal på plats för att hjälpa till vid självutcheckningen.

Han ser inga direkta åldersskillnader i mottagande av självutcheckningen, vare sig från kunder eller personal.

– Ska jag säga något, kanske det skulle vara att de 30-åringar som var pigga på att tidigt pröva på, för några år sedan, upplevde att det tjorvade ibland. De lite äldre, som kommer in i hanteringen först nu, och de yngre, får en annan upplevelse.

Läs också: Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Arbetsrotation i butiken är också kopplat till det nya kassaupplägget. Den som tjänstgör vid SCO:erna blir också naturligt rörlig än den som sitter i en traditionell kassa:

– Man går omkring och det blir mer naturligt att vara flexibel när man redan är ”på fötter”, säger Niklas Persson.

De 30 SCO:erna är ordnade i fyra olika ”hagar”, som kan stängas och öppnas allt efter kundflöde. Köerna till varje sektion börjar utanför, vilket gör att kunderna inte stressas av att ha någon direkt bakom sig.

I tider där konsumenter uppmanas att ta med egen shoppingkasse för miljöns skull, har man också ordnat med utrymme till vänster om varje terminal där kunden kan ställa ifrån sig portföljen och jobbväskan, för att inte trassla till det på terminalens vågbord.

Vågstationer finns runt om i kundvarvet för att uppmuntra kunderna att väga och etikettera lösplockad frukt och grönt. Annars finns samma möjlighet vid självutcheckningen.

Självutcheckning, går hand i hand med kortbetalningar något som svenskarna är bland de ivrigaste i Europa på.

Mer om:Hemköp


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.16