23948sdkhjf

Självbetalning kapade köerna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Ombyggnationen ledde till ett lyft för nya Hemköp City.

– Vi har en stamkund som är 94 år. Hon läser kampanjbladet i mobilen, kollar av sitt bonuskunderbjudande på nätet och använder självutcheckningskassorna. Det handlar nog inte så mycket om ålder, utan mer om person.

Läs också: Stöldvåg – av kundvagnar

Det säger Niklas Persson, butikschef på nyrenoverade Hemköp City, i Åhlénshuset vid Sergels torg i Stockholm.

När butiken återöppnade i augusti i år, hade kassalinjen transformerats. Av de åtta manuella kassorna och 16 självutcheckningskassorna hade blivit fyra manuella och 30 självutcheckningsstationer.

– Det klart att man alltid är lite spänd på hur något nytt ska bli, men mottagande har varit överlag positivt – från både personal och kunder, säger Niklas Persson.

Ett påtagligt resultat är att kötiderna kortats. Butiken ligger i centrala Stockholm, strategiskt belägen i tunnelbaneplanet. Varje dag besöks butiken av 7 000 kunder.

Läs också: Lidl utmanar Hemköp i Göteborg

– Fungerar inte kassalinjen, då spricker det mesta. Och vi har också många lunchkunder, som kommer in för att köpa lunchmat. De vill definitivt inte köa bort halva rasten...

Att köerna kortas är också bra för arbetsmiljön.

– Att se hur köerna växer är stressande för personalen, inte bara för den som just då sitter i kassan, säger Niklas Persson.

Att utökningen av SCO:er (svengelska för ”self check out”:er) inte gjordes för att dra ner på personal var viktigt att redan från början vara tydlig med till butikens anställda.

Läs också: Han ska tillbaks till butiken

– Vi var från början klara över att de timmarna som togs från kassaarbetet skulle läggas på kundmötet, säger Niklas Persson.

Men självutcheckningsstationerna är inte personallösa. Här finns medarbetare till hands för att hjälpa till, eller ”utbilda” som Niklas Person säger. För både kunder och personal behöver lära sig det nya.

– Under perioden som butiken hade stängt under våren och sommaren hade vi en pop-up butik en våning upp i huset. Den butiken var kontantlös och SCO-kassor. Där där lärde både vi och kunderna oss mycket, säger Niklas Persson.

Butikens läge mitt i city ger många utländska besökare, turister, affärsresenärer och andra.

Läs också: Letade läget i 25 år – sen slog han till

– Vi har 15 procent utländska kort-betalningar, och alltså många kunder som inte talar svenska. Det gör också att vi måste ha personal på plats för att hjälpa till vid självutcheckningen.

Han ser inga direkta åldersskillnader i mottagande av självutcheckningen, vare sig från kunder eller personal.

– Ska jag säga något, kanske det skulle vara att de 30-åringar som var pigga på att tidigt pröva på, för några år sedan, upplevde att det tjorvade ibland. De lite äldre, som kommer in i hanteringen först nu, och de yngre, får en annan upplevelse.

Arbetsrotation i butiken är också kopplat till det nya kassaupplägget. Den som tjänstgör vid SCO:erna blir också naturligt rörlig än den som sitter i en traditionell kassa:

Läs också: De kan bli årets ekobutik

– Man går omkring och det blir mer naturligt att vara flexibel när man redan är ”på fötter”, säger Niklas Persson.

De 30 SCO:erna är ordnade i fyra olika ”hagar”, som kan stängas och öppnas allt efter kundflöde. Köerna till varje sektion börjar utanför, vilket gör att kunderna inte stressas av att ha någon direkt bakom sig.

I tider där konsumenter uppmanas att ta med egen shoppingkasse för miljöns skull, har man också ordnat med utrymme till vänster om varje terminal där kunden kan ställa ifrån sig portföljen och jobbväskan, för att inte trassla till det på terminalens vågbord.

Vågstationer finns runt om i kundvarvet för att uppmuntra kunderna att väga och etikettera lösplockad frukt och grönt. Annars finns samma möjlighet vid självutcheckningen.

Självutcheckning, går hand i hand med kortbetalningar något som svenskarna är bland de ivrigaste i Europa på.

Mer om:Hemköp
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Nyhetsbrev

Hon blir ny vd för KF

Arkiv

City Gross Marknadsplats ska växa

Systemet med returlådor sprids

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Ica Supermarket lägger ned

Stockholmsbutiken lägger ned på grund av dålig lönsamhet. Fastighetsägaren letar ny aktör.

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen - nu pågår förhandlingar.

De vann oxfilékriget

Ny CFO på Scandi Standard

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Regeringsfrågan tros vara klar

Anrika Sears bjuds ut på auktion

Här slutar butiken med direktreklam

Vad hände med nyheterna?

Butiksentré bortsprängd i Malmö

Listar Stockholms ”bästa” matbutiker

Costco ryktas till Sverige

Ica slutade på topp

Digitala butiker ska utmana Amazon

Sänd till en kollega

0.141