WWF: Knepigt hitta svensk ekoskinka

| Av TT | Tipsa redaktionen

Det råder ingen brist på svensk julskinka i år. Men den som vill äta ekologisk sådan får leta, visar Världsnaturfonden WWF:s granskning.

Organisationen har under december stämt av skinkutbudet hos 136 restauranger, livsmedelsbutiker och färjerederier i hela landet. Och det är svenska varor som dominerar totalt, få säljer importerad julskinka. Svenska grisar, även de som inte föds upp ekologiskt, har det generellt bättre än sina artfränder på många andra håll.

– Det är en tydlig skillnad mellan svensk skinka och mycket av den importerade. Men det är ändå som en trappstege, den ekologiska skinkan har en tydligt högre miljöprestanda, säger WWF:s matexpert Anna Richert till TT.
Men att hitta sådan ekoskinka är "på tok för svårt", konstaterar WWF.
Bland restaurangerna erbjöds svensk EU-ekologisk eller kravmärkt julskinka på ett av sju julbord. Bland de undersökta livsmedelkedjorna låg andelen på mellan 15 procent hos Coop och drygt 2 hos Lidl. På kryssningsfärjornas julbord fanns ingen ekologisk skinka alls, enligt WWF:s undersökning.
– När grisarna äter ekologiskt foder driver det på en omställning i hela lantbrukssektorn. Det blir som ringar på vattnet, säger Anna Richert.

Fakta: Julskinka

  • I fjol såldes omkring 7 000 ton julskinka i svenska butiker. Utöver detta såldes julskinka i restauranger, storhushåll, gårdsbutiker och på andra ställen.
  • Ekologisk julskinka svarar för ungefär 3,5 procent av den totala försäljningen av julskinka.

Källa: WWF

Mer om: WWF
Källa: TT


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.141