Nytt stort livsmedelsavtal för Glimåkra Åkeri

| Av Joel Eriksson | Tipsa redaktionen

De kommer att sköta alla Arla foods leveranser till kunderna i Skåne.

Glimåkra åkeri växer som livsmedelsleverantör. I höstas slöts ett avtal med Coop Bageri om leveranser till hela södra Sverige. Man har nu skrivit kontrakt med Arla foods om att sköta all distribution till deras kunder i Skåne, som bland annat omfattar 250 butiker, det rapporterar tidningen Norra Skåne. 

Avtalen som slutits under andra halvan av 2017 är viktiga för åkeriet. Förra året omsatte företaget 62 miljoner kronor, och med de nya kontrakten räknar deras vd Christian Bilde med att öka omsättningen till runt 100 miljoner kronor årligen.
– Det är jättestort. Nu har vi tre starka varumärken att växa med: Skånemejerier, Coop bageri och Arla foods, säger Christian Bilde till tidningen.

Det innebär att de proportionerligt gör en stor ökning både i lastbilsflottan och i antal anställda. De räknar med att gå från 45 till 60 lastbilar och från 65 anställda till över 80. Och investeringarna kommer att behövas för en längre tid framöver.
Just det långsiktiga samarbetet är viktigt även för Arla foods. Enligt transportdirektör Mikael Schultz handlar det om ett flerårigt kontrakt, och just långsiktighet i samarbetena är något som man säger sig vilja ha med alla sina åkerier.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Stark öppning för digital matförsäljning

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.217