AB Inbev tar tillbaka portföljen i Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Öljätten etablerar egen organisation i Sverige som ska marknadsföra, sälja och distribuera sortimentet. Därmed förändras samarbetet med Carlsberg Sverige.

Världens största ölproducent, AB Inbev, satsar på att bli större på den svenska marknaden – nu etablerar man en egen organisation i Sverige och tar därmed själva över ansvaret för sin varumärkesportfölj, som omfattar bland annat märken som Corona, Budweiser, Becks och Leffe.

AB Inbev kommer därmed från januari nästa år stå för marknadsföring, försäljning och distribution av sina varumärken till dagligvaruhandel, horeca och Systembolaget.

– Vårt mål är att jobba nära våra lokala partners, få en bättre förståelse för lokala behov och att ta med oss lärdomar från resten av världen, för att därigenom kunna förbättra upplevelsen för lokala konsumenter, säger Christophe Stevens, area manager Nordics för AB Inbev, i ett pressmeddelande.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

I samband med etableringen utser man KGA Logistik, som sedan tidigare arbetar med företag som Kiviks musteri och Galatea, som sin nya logistikpartner.

Etableringen innebär också att samarbetet med Carlsberg Sverige förändras. Enligt bägge parter arbetar man nu på ett avtal som skulle innebära att Carlsberg Sverige som handelspartner får rätt att distribuera AB Inbevs varumärken mot horeca.

För Carlsberg Sverige ser man förändringen som ett steg i linje med bolagets strategi, där man satsar på egna samt partnervarumärken, skriver man i ett eget pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.179