AB Inbev tar tillbaka portföljen i Sverige

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Öljätten etablerar egen organisation i Sverige som ska marknadsföra, sälja och distribuera sortimentet. Därmed förändras samarbetet med Carlsberg Sverige.

Världens största ölproducent, AB Inbev, satsar på att bli större på den svenska marknaden – nu etablerar man en egen organisation i Sverige och tar därmed själva över ansvaret för sin varumärkesportfölj, som omfattar bland annat märken som Corona, Budweiser, Becks och Leffe.

AB Inbev kommer därmed från januari nästa år stå för marknadsföring, försäljning och distribution av sina varumärken till dagligvaruhandel, horeca och Systembolaget.

– Vårt mål är att jobba nära våra lokala partners, få en bättre förståelse för lokala behov och att ta med oss lärdomar från resten av världen, för att därigenom kunna förbättra upplevelsen för lokala konsumenter, säger Christophe Stevens, area manager Nordics för AB Inbev, i ett pressmeddelande.

I samband med etableringen utser man KGA Logistik, som sedan tidigare arbetar med företag som Kiviks musteri och Galatea, som sin nya logistikpartner.

Etableringen innebär också att samarbetet med Carlsberg Sverige förändras. Enligt bägge parter arbetar man nu på ett avtal som skulle innebära att Carlsberg Sverige som handelspartner får rätt att distribuera AB Inbevs varumärken mot horeca.

För Carlsberg Sverige ser man förändringen som ett steg i linje med bolagets strategi, där man satsar på egna samt partnervarumärken, skriver man i ett eget pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Itab levererar till Spanien

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Karma till Storbritannien

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.204