23948sdkhjf

AB Inbev tar tillbaka portföljen i Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Öljätten etablerar egen organisation i Sverige som ska marknadsföra, sälja och distribuera sortimentet. Därmed förändras samarbetet med Carlsberg Sverige.

Världens största ölproducent, AB Inbev, satsar på att bli större på den svenska marknaden – nu etablerar man en egen organisation i Sverige och tar därmed själva över ansvaret för sin varumärkesportfölj, som omfattar bland annat märken som Corona, Budweiser, Becks och Leffe.

AB Inbev kommer därmed från januari nästa år stå för marknadsföring, försäljning och distribution av sina varumärken till dagligvaruhandel, horeca och Systembolaget.

– Vårt mål är att jobba nära våra lokala partners, få en bättre förståelse för lokala behov och att ta med oss lärdomar från resten av världen, för att därigenom kunna förbättra upplevelsen för lokala konsumenter, säger Christophe Stevens, area manager Nordics för AB Inbev, i ett pressmeddelande.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i värmen

I samband med etableringen utser man KGA Logistik, som sedan tidigare arbetar med företag som Kiviks musteri och Galatea, som sin nya logistikpartner.

Etableringen innebär också att samarbetet med Carlsberg Sverige förändras. Enligt bägge parter arbetar man nu på ett avtal som skulle innebära att Carlsberg Sverige som handelspartner får rätt att distribuera AB Inbevs varumärken mot horeca.

För Carlsberg Sverige ser man förändringen som ett steg i linje med bolagets strategi, där man satsar på egna samt partnervarumärken, skriver man i ett eget pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Minstingarna får Lidls uppmärksamhet

Nu ska bland annat barnklädesförsäljningen lyftas fram.

Plus

Chefsintervjun
Nu bryter vd:n den kompakta tystnaden

Han vill att ärtan ska ta "revansch".

Postbossen slår larm: ”Logistiken knäckfrågan”

50 000 lastbilschaufförer går i pension inom tio år. Men bara 20 000 utbildningsplatser finns. ”Ett stort problem för hela handeln”.

Premiär för Lidl på fina gatan

Coop utsatta för sms-bluff

Nyhetsbrev

Plus

Här får osten ta plats

Därför vann Ica Kvantum Sollentuna priset för Årets Ostavdelning.

Arkiv

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Nypremiär i Koppom

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Mamma körde till rånet

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Liten del matsvinn går till behövande

Här kommer nästa Dollarstore

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

1

Ica erbjuder både el och städ

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Sänd till en kollega

0.225