AB Inbev tar tillbaka portföljen i Sverige

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Öljätten etablerar egen organisation i Sverige som ska marknadsföra, sälja och distribuera sortimentet. Därmed förändras samarbetet med Carlsberg Sverige.

Världens största ölproducent, AB Inbev, satsar på att bli större på den svenska marknaden – nu etablerar man en egen organisation i Sverige och tar därmed själva över ansvaret för sin varumärkesportfölj, som omfattar bland annat märken som Corona, Budweiser, Becks och Leffe.

AB Inbev kommer därmed från januari nästa år stå för marknadsföring, försäljning och distribution av sina varumärken till dagligvaruhandel, horeca och Systembolaget.

– Vårt mål är att jobba nära våra lokala partners, få en bättre förståelse för lokala behov och att ta med oss lärdomar från resten av världen, för att därigenom kunna förbättra upplevelsen för lokala konsumenter, säger Christophe Stevens, area manager Nordics för AB Inbev, i ett pressmeddelande.

I samband med etableringen utser man KGA Logistik, som sedan tidigare arbetar med företag som Kiviks musteri och Galatea, som sin nya logistikpartner.

Etableringen innebär också att samarbetet med Carlsberg Sverige förändras. Enligt bägge parter arbetar man nu på ett avtal som skulle innebära att Carlsberg Sverige som handelspartner får rätt att distribuera AB Inbevs varumärken mot horeca.

För Carlsberg Sverige ser man förändringen som ett steg i linje med bolagets strategi, där man satsar på egna samt partnervarumärken, skriver man i ett eget pressmeddelande.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Lidl avslutar starkt

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Nyhetsbrev

Linas lättar på kassen

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Sänd till en kollega

0.222