Matsvinnstorg i Söderhallarna

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Hon öppnar pop up för minska matsvinnet och delar ut livsmedelsprodukter som annars skulle kastas.

Varje torsdag mellan 11 januari till 1 februari öppnar Foodloopz, som är en digital plattform för minskat matsvinn, Matsvinnstorget som är en pop up-butik i Söderhallarna i Stockholm. Här ska livsmedel som annars riskerar att kastas delas ut och i utbyte mot produkterna får kunderna donera valfri summa och hela överskottet går till välgörenhetsorganisationen Food2Change.

Foodloopz är ett nystartat företag som via sin digitala plattform hjälper företag att minska sitt matsvinn och arbetar med medlemsföretag som är aktörer i hela livsmedelskedjan från odlare, grossist till varumärkesägare, hotell, café och storkök.

- Idén till Foodloopz har grott sedan jag jobbade på en inköpsavdelning på ett livsmedelsföretag. Jag blev då medveten om hur stora partier som slängs och orsakerna till svinn. Problematiken kan till exempel vara felbeställningar, fel prognos, kort bäst före datum och så vidare. Ingen aktör vill egentligen kasta bra mat men gemensamt för branschen är att det ofta saknas tid och alternativa affärskontakter. Med Fooploopz och Matsvinnstorget skapar vi win win, för företagen som har varor över och för kunderna som får köp bra mat till ett bra pris, säger Elin Aronsen Beis, vd och medgrundare av Foodloopz.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Lidl avslutar starkt

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Nyhetsbrev

Linas lättar på kassen

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Sänd till en kollega

0.183