23948sdkhjf

Julskinkan underpresterade

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Överblivna skinkor skänks bort till välgörenhet.

Efter julen står flera butikskedjor med flera ton osålda julskinkor. Försäljningen minskade i år liksom förra året efter en topp 2015 och skälen till nedgången verkar vara en del av den vegetariska trenden men även en generellt minskad matkonsumtion och en ökad konsumtion av färdigmat.

Läs också: Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

En av de som nu sitter med överbliven julskinka är Bergendahls som sitter på 30 ton skinka, eller cirka 10 000 skinkor som inte sålts, trots prissänkningar ner till 20 kronor kilot.

– Det är inget önskat läge. Ingen kunde tro att det skulle bli en så drastisk förändring av konsumtionen, säger Alf Carsten på Bergendahls till Expressen.

För att bli av med skinkan har Bergendahls nu bestämt sig för att skänka bort skinka till Frälsningsarmén och Stadsmissionen på de orter där man har City Gross-butiker.

– Det är jätteviktigt för oss att maten tas till vara och därför känns det bra att julskinkan kan komma till nytta, säger Richard Bengtsson, butikschef på City Gross i Kristianstad till Expressen.

Även de andra stora dagligvarukedjorna har sett en minskad försäljning av julskinka på mellan tio och tjugo procent men de har även noterat att mindre skinkor och färdigskivade varianter sålde bättre.

– Bland hela julskinkor kunde vi se att dom mindre skinkorna hade en positiv utveckling, samt vissa premiumskinkor, säger Catharina De Geer, pressansvarig på Ica till Expressen.

Mer om: Bergendahls | City Gross | Ica
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Svag månad för dagligvaruhandeln

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Astrid och aporna återuppstår

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159