23948sdkhjf

Framgång för brittiska dagligvarubutiker

Tescos stod starkast i den inhemska konkurrensen.

Julhandeln visade sig bli lönsam för de brittiska dagligvaruföretagen som kämpat den senaste tiden, även fast de tyska lågprisföretagen Aldi och Lidl gick bäst under perioden, det skriver VA Finans.

Effekterna av ett annalkande Brexit har gjort att inflationen ökat och att livsmedelsimporten har påverkats, något som märks i att allt fler handlar på lågpriskedjorna.

Tesco blev den stora vinnaren bland de brittiska företagen under årets tolv sista veckor som såg sin försäljning öka med 3,1 procent, att jämföra med konkurrenterna Sainsburys, Asda och Morrison som hade en ökning med cirka 2 procent under samma period.

Men även Morrisons överraskade med sin försäljning som blev särskilt stark under julen med en ökning på 3,7 procent, 1,7 procentenheter över vad analytikerna hade väntat sig.

Enligt Morrisons själva berodde den ökade försäljningen på att de lät varorna i den typiska julkorgen vara oförändrade, trots de stigande kostnaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125