23948sdkhjf

Framgång för brittiska dagligvarubutiker

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Tescos stod starkast i den inhemska konkurrensen.

Julhandeln visade sig bli lönsam för de brittiska dagligvaruföretagen som kämpat den senaste tiden, även fast de tyska lågprisföretagen Aldi och Lidl gick bäst under perioden, det skriver VA Finans.

Effekterna av ett annalkande Brexit har gjort att inflationen ökat och att livsmedelsimporten har påverkats, något som märks i att allt fler handlar på lågpriskedjorna.

Tesco blev den stora vinnaren bland de brittiska företagen under årets tolv sista veckor som såg sin försäljning öka med 3,1 procent, att jämföra med konkurrenterna Sainsburys, Asda och Morrison som hade en ökning med cirka 2 procent under samma period.

Men även Morrisons överraskade med sin försäljning som blev särskilt stark under julen med en ökning på 3,7 procent, 1,7 procentenheter över vad analytikerna hade väntat sig.

Enligt Morrisons själva berodde den ökade försäljningen på att de lät varorna i den typiska julkorgen vara oförändrade, trots de stigande kostnaderna.

Mer om: Morrison | Tescos
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Arkiv

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165