Framgång för brittiska dagligvarubutiker

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Tescos stod starkast i den inhemska konkurrensen.

Julhandeln visade sig bli lönsam för de brittiska dagligvaruföretagen som kämpat den senaste tiden, även fast de tyska lågprisföretagen Aldi och Lidl gick bäst under perioden, det skriver VA Finans.

Effekterna av ett annalkande Brexit har gjort att inflationen ökat och att livsmedelsimporten har påverkats, något som märks i att allt fler handlar på lågpriskedjorna.

Tesco blev den stora vinnaren bland de brittiska företagen under årets tolv sista veckor som såg sin försäljning öka med 3,1 procent, att jämföra med konkurrenterna Sainsburys, Asda och Morrison som hade en ökning med cirka 2 procent under samma period.

Men även Morrisons överraskade med sin försäljning som blev särskilt stark under julen med en ökning på 3,7 procent, 1,7 procentenheter över vad analytikerna hade väntat sig.

Enligt Morrisons själva berodde den ökade försäljningen på att de lät varorna i den typiska julkorgen vara oförändrade, trots de stigande kostnaderna.

Mer om: Morrison | Tescos


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Nyhetsbrev

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Arkiv

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.178