23948sdkhjf

Lidl dumpar konkurrenternas priser

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

USA-expansionen har lett till halvering av priser på vissa produkter.

Lidls pågående storsatsning i USA har lett till att konkurrenter i de områden den tyska kedjan etablerat sig har sänkt priserna på vissa nyckelbasvaror, ibland så mycket som med 55 procent, det visar en ny studie utförd av forskare från University of North Carolina Kenan-Flagler Business School.

Läs också: ”Lågpris större hot än Amazon”

Studien undersökte skillnaden mellan områden med och utan Lidl och berörde Aldis, Food Lions, Krogers, Publixs och Walmarts butiker.

– Vi vet att snabbköp systematiskt tävlar med varandra om priser, säger professor i marknadsföring, Katrijn Gielens som utfört studien till tidningen Progressive Grocer och fortsätter:

– Men den nivå av konkurrensmässigt tryck som Lidl medför har vi aldrig tidigare sett.

Överlag ligger konkurrenterna ungefär 25 procent över Lidls priser i områden där den tyska kedjan etablerat sig.

Ett mjölkpaket är i regel 55 procent billigare i ett Lidl-område och en typisk konsument kunde spara cirka 22 dollar i jämförelse med Kroger, 17 dollar i jämförelse med Food Lion och 14 dollar på Aldi. Överlag var dock priserna i ”Lidl-områden” cirka 9,3 procent lägre.

Mer om: Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Allt fler kasserar kassarna

På nytt jobb
Han är ny it-chef på Bergendahls

Fler kommuner vill införa tiggeriförbud

Butiken bjuder på gratis julbord - i år igen

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

Nyhetsbrev

Picadeli växer på kontinenten

Arkiv

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

Misstänkt skottlossning mot Maxibutik

Butiken firade 150 år

Pepparkakorna du inte vill sälja

Vad hände med Arraksbollen?

På nytt jobb
Han ska expandera Matvärlden: "5-6 butiker"

Per Ekstrand rekryteras som delägare och driftchef när Matvärlden växer till 5-6 butiker.

På nytt jobb
Ny vd på Doggy

På nytt jobb
Lidl rekryterar byggprojektledare

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Netto inleder lågpriskrig

På nytt jobb
Ny handlare i Skövde

På nytt jobb
Ny franchisetagare på Coop

"Varför är O’boy slut?"

Handlarna tappar tron till jul

Tre gånger ljusare

Efter vd:bytet – tre till lämnar HK Scans styrelse

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Urban Deli vidgar Axfood-samarbete

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Han startar lokal näthandel

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Coop dubbla finalister

Dole säljer i Sverige och Finland

Ekologisk mat är sämre för klimatet

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Sänd till en kollega

0.117