Lidl dumpar konkurrenternas priser

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

USA-expansionen har lett till halvering av priser på vissa produkter.

Lidls pågående storsatsning i USA har lett till att konkurrenter i de områden den tyska kedjan etablerat sig har sänkt priserna på vissa nyckelbasvaror, ibland så mycket som med 55 procent, det visar en ny studie utförd av forskare från University of North Carolina Kenan-Flagler Business School.

Läs också: Tyskarna förväntas växa

Studien undersökte skillnaden mellan områden med och utan Lidl och berörde Aldis, Food Lions, Krogers, Publixs och Walmarts butiker.

– Vi vet att snabbköp systematiskt tävlar med varandra om priser, säger professor i marknadsföring, Katrijn Gielens som utfört studien till tidningen Progressive Grocer och fortsätter:

– Men den nivå av konkurrensmässigt tryck som Lidl medför har vi aldrig tidigare sett.

Överlag ligger konkurrenterna ungefär 25 procent över Lidls priser i områden där den tyska kedjan etablerat sig.

Ett mjölkpaket är i regel 55 procent billigare i ett Lidl-område och en typisk konsument kunde spara cirka 22 dollar i jämförelse med Kroger, 17 dollar i jämförelse med Food Lion och 14 dollar på Aldi. Överlag var dock priserna i ”Lidl-områden” cirka 9,3 procent lägre.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Svagt uppåt för Strongpoint

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.322