Lidl dumpar konkurrenternas priser

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

USA-expansionen har lett till halvering av priser på vissa produkter.

Lidls pågående storsatsning i USA har lett till att konkurrenter i de områden den tyska kedjan etablerat sig har sänkt priserna på vissa nyckelbasvaror, ibland så mycket som med 55 procent, det visar en ny studie utförd av forskare från University of North Carolina Kenan-Flagler Business School.

Läs också: Engångsgrillar säljs trots stopp

Studien undersökte skillnaden mellan områden med och utan Lidl och berörde Aldis, Food Lions, Krogers, Publixs och Walmarts butiker.

– Vi vet att snabbköp systematiskt tävlar med varandra om priser, säger professor i marknadsföring, Katrijn Gielens som utfört studien till tidningen Progressive Grocer och fortsätter:

– Men den nivå av konkurrensmässigt tryck som Lidl medför har vi aldrig tidigare sett.

Överlag ligger konkurrenterna ungefär 25 procent över Lidls priser i områden där den tyska kedjan etablerat sig.

Ett mjölkpaket är i regel 55 procent billigare i ett Lidl-område och en typisk konsument kunde spara cirka 22 dollar i jämförelse med Kroger, 17 dollar i jämförelse med Food Lion och 14 dollar på Aldi. Överlag var dock priserna i ”Lidl-områden” cirka 9,3 procent lägre.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Nyhetsbrev

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Arkiv

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.764