23948sdkhjf

Lidl dumpar konkurrenternas priser

USA-expansionen har lett till halvering av priser på vissa produkter.

Lidls pågående storsatsning i USA har lett till att konkurrenter i de områden den tyska kedjan etablerat sig har sänkt priserna på vissa nyckelbasvaror, ibland så mycket som med 55 procent, det visar en ny studie utförd av forskare från University of North Carolina Kenan-Flagler Business School.

Studien undersökte skillnaden mellan områden med och utan Lidl och berörde Aldis, Food Lions, Krogers, Publixs och Walmarts butiker.

– Vi vet att snabbköp systematiskt tävlar med varandra om priser, säger professor i marknadsföring, Katrijn Gielens som utfört studien till tidningen Progressive Grocer och fortsätter:

– Men den nivå av konkurrensmässigt tryck som Lidl medför har vi aldrig tidigare sett.

Överlag ligger konkurrenterna ungefär 25 procent över Lidls priser i områden där den tyska kedjan etablerat sig.

Ett mjölkpaket är i regel 55 procent billigare i ett Lidl-område och en typisk konsument kunde spara cirka 22 dollar i jämförelse med Kroger, 17 dollar i jämförelse med Food Lion och 14 dollar på Aldi. Överlag var dock priserna i ”Lidl-områden” cirka 9,3 procent lägre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109