23948sdkhjf

Charktillverkaren har planer för stor satsning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samarbetet med Coop Värmland gör att August Larsson charkuteri planerar utbyggnad och nyanställningar.

I början av förra året lade Coop Värmland ner Värmlandschark, kedjans egen charkproduktion. Några månader senare gav man August Larsson charkuteri i uppdrag att fortsätta charktillverkningen på den senares fabrik, något som nu ger ringar på vattnet, skriver SVT Nyheter Värmland.

Charkuteriet har sökt bygglov för en utbyggnad på runt 1 400 kvadratmeter, med en förhoppning om att kunna börja bygga till våren. Enligt Nya Wermlands-Tidningen rör det sig om en investering på cirka 32 miljoner kronor.

Läs också: De testar nytt grepp - annonserar om styrelsenomineringar

Den planerade utbyggnaden beror delvis på att man i dagsläget behöver mer utrymme, men även för att produkter som tillverkas hos företagets ägare, småländska charkfabriken G Möller, ska kunna flyttas till fabriken i Värmland. Därtill vill man att produktionen av skivad påläggsmat, som i dag sker i Skara, ska samlas under samma tak.

Läs också: Sunnebutik byggs om

I och med att fabriken börjat tillverka sex olika produkter för Coop Värmland, bland annat falukorv och wienerkorv, har tre personer anställts från Värmlandschark och man har gått över från ett dagskift till tvåskift. Med den redan ökade produktionen, tillsammans med ytterligare planerad produktion, kan de runt 50 anställda snart bli ännu fler.

– På sikt innebär det ganska många med våra mått mätt, jag tror att vi kan bli ett 70-tal, säger Christer Halvardsson, platschef på August Larsson charkuteri, till SVT Nyheter Värmland.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åtal väcks efter nazistklotter

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Stiltje i livsmedelspriserna

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Arkiv

Bra tryck på rekryteringen på Järvaveckan

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

City Gross lägger ned sin äldsta butik

50-talet tillsvidareanställda berörs.

1

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

Fri Köpenskap finns på Messenger

Du har väl inte missat att Fri Köpenskap finns på Messenger?

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Premiär för Lidls nya ess: ”Ett ultimat läge”

Visbybutiken mest hållbar

På nytt jobb
Ny handlare i Vissefjärda – han tar över i Lindås

Avslöjar: Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

E-handlarna tror på högtryck i sommar

Matpriskollen: Ännu en svensk köttfärsvecka!

Coop och Willys undvek Lidls öde

Lidl växlar upp med ny butik

Kvinna tände eld på Ica-butik och rullade ut stöldgods – nu mildras straffet

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Mötet
Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Ledare
Nettoaffären störst under nyhetstät vår

Skorpion hittades bland frukten hos Hemköp

Chefen har ordet
”Dags att förändra 103-årig affärsmodell”

Axfood säljer sin del i Direkten

Krönika
”80 000 ton brödsvinn är en skandal”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15