Charktillverkaren har planer för stor satsning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samarbetet med Coop Värmland gör att August Larsson charkuteri planerar utbyggnad och nyanställningar.

I början av förra året lade Coop Värmland ner Värmlandschark, kedjans egen charkproduktion. Några månader senare gav man August Larsson charkuteri i uppdrag att fortsätta charktillverkningen på den senares fabrik, något som nu ger ringar på vattnet, skriver SVT Nyheter Värmland.

Charkuteriet har sökt bygglov för en utbyggnad på runt 1 400 kvadratmeter, med en förhoppning om att kunna börja bygga till våren. Enligt Nya Wermlands-Tidningen rör det sig om en investering på cirka 32 miljoner kronor.

Läs också: Nyöppning i Hagfors

Den planerade utbyggnaden beror delvis på att man i dagsläget behöver mer utrymme, men även för att produkter som tillverkas hos företagets ägare, småländska charkfabriken G Möller, ska kunna flyttas till fabriken i Värmland. Därtill vill man att produktionen av skivad påläggsmat, som i dag sker i Skara, ska samlas under samma tak.

Läs också: Ännu en Extrabutik ska bli Coop

I och med att fabriken börjat tillverka sex olika produkter för Coop Värmland, bland annat falukorv och wienerkorv, har tre personer anställts från Värmlandschark och man har gått över från ett dagskift till tvåskift. Med den redan ökade produktionen, tillsammans med ytterligare planerad produktion, kan de runt 50 anställda snart bli ännu fler.

– På sikt innebär det ganska många med våra mått mätt, jag tror att vi kan bli ett 70-tal, säger Christer Halvardsson, platschef på August Larsson charkuteri, till SVT Nyheter Värmland.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Oväntat bra för Cloetta

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Svagt uppåt för Strongpoint

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Lakritskedjan expanderar

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.205