Charktillverkaren har planer för stor satsning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Samarbetet med Coop Värmland gör att August Larsson charkuteri planerar utbyggnad och nyanställningar.

I början av förra året lade Coop Värmland ner Värmlandschark, kedjans egen charkproduktion. Några månader senare gav man August Larsson charkuteri i uppdrag att fortsätta charktillverkningen på den senares fabrik, något som nu ger ringar på vattnet, skriver SVT Nyheter Värmland.

Charkuteriet har sökt bygglov för en utbyggnad på runt 1 400 kvadratmeter, med en förhoppning om att kunna börja bygga till våren. Enligt Nya Wermlands-Tidningen rör det sig om en investering på cirka 32 miljoner kronor.

Läs också: Myndighetens varning: Släng inte chark i naturen

Den planerade utbyggnaden beror delvis på att man i dagsläget behöver mer utrymme, men även för att produkter som tillverkas hos företagets ägare, småländska charkfabriken G Möller, ska kunna flyttas till fabriken i Värmland. Därtill vill man att produktionen av skivad påläggsmat, som i dag sker i Skara, ska samlas under samma tak.

Läs också: Nyöppning i Lesjöfors

I och med att fabriken börjat tillverka sex olika produkter för Coop Värmland, bland annat falukorv och wienerkorv, har tre personer anställts från Värmlandschark och man har gått över från ett dagskift till tvåskift. Med den redan ökade produktionen, tillsammans med ytterligare planerad produktion, kan de runt 50 anställda snart bli ännu fler.

– På sikt innebär det ganska många med våra mått mätt, jag tror att vi kan bli ett 70-tal, säger Christer Halvardsson, platschef på August Larsson charkuteri, till SVT Nyheter Värmland.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Nyhetsbrev

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Arkiv

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.198