23948sdkhjf

Paulig vill samla varumärkena

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.

I dagsläget ligger Paulig groups varumärken Santa Maria, Risenta och Gold and green i två olika affärsområden. Santa Maria utgör World foods and flavouring-divisionen, medan Risenta samt Gold and green ligger under Naturally healthy food-divisionen.

Nu meddelar koncernen att man planerar att samla de tre varumärken i en och samma division som ska gå under namnet Paulig foods, och man har därför inlett fackliga förhandlingar inför bildandet. Enligt tillförordnade koncernchefen, Tina Andersson, vill man bland annat samla kompetens och ta tillvara på synergier.

– Med en ny division vill vi skapa en starkare plattform, med ännu bättre förutsättningar för lönsam tillväxt och internationell expansion, säger hon i ett pressmeddelande.

Läs också: Tio år av inspiration

Inför den planerade omstruktureringen utses Henrik Samuelsson, chef för divisionen World foods and flavouring, även till chef för divisionen Naturally healthy food. Det är också han som planeras bli divisionschef för Paulig foods.

Läs också: Paulig samlar varumärken

I och med det lämnar Niklas Truedsson, chef för Naturally healthy food och Risenta, sin position.

Bildandet av en ny division innebär inte någon arbetsbrist eller flytt för de anställda, meddelar Paulig group. Den nya divisionen beräknas efter ihopsamlingen omsätta drygt 3,4 miljarder kronor med 830 anställda, där Sverige står som största marknad.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser bytet som en kränkning.

Bergendahls i storavtal

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Nyhetsbrev

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arkiv

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Kock i matkassesamarbete

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Mathems vd sågar granskningen

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Ica vill samla hela privatekonomin i app

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.153