Paulig vill samla varumärkena

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.

I dagsläget ligger Paulig groups varumärken Santa Maria, Risenta och Gold and green i två olika affärsområden. Santa Maria utgör World foods and flavouring-divisionen, medan Risenta samt Gold and green ligger under Naturally healthy food-divisionen.

Nu meddelar koncernen att man planerar att samla de tre varumärken i en och samma division som ska gå under namnet Paulig foods, och man har därför inlett fackliga förhandlingar inför bildandet. Enligt tillförordnade koncernchefen, Tina Andersson, vill man bland annat samla kompetens och ta tillvara på synergier.

– Med en ny division vill vi skapa en starkare plattform, med ännu bättre förutsättningar för lönsam tillväxt och internationell expansion, säger hon i ett pressmeddelande.

Läs också: Paulig samlar varumärken

Inför den planerade omstruktureringen utses Henrik Samuelsson, chef för divisionen World foods and flavouring, även till chef för divisionen Naturally healthy food. Det är också han som planeras bli divisionschef för Paulig foods.

Läs också: Paulig gör klart med ny kaffe-vd

I och med det lämnar Niklas Truedsson, chef för Naturally healthy food och Risenta, sin position.

Bildandet av en ny division innebär inte någon arbetsbrist eller flytt för de anställda, meddelar Paulig group. Den nya divisionen beräknas efter ihopsamlingen omsätta drygt 3,4 miljarder kronor med 830 anställda, där Sverige står som största marknad.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.185