Paulig vill samla varumärkena

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.

I dagsläget ligger Paulig groups varumärken Santa Maria, Risenta och Gold and green i två olika affärsområden. Santa Maria utgör World foods and flavouring-divisionen, medan Risenta samt Gold and green ligger under Naturally healthy food-divisionen.

Nu meddelar koncernen att man planerar att samla de tre varumärken i en och samma division som ska gå under namnet Paulig foods, och man har därför inlett fackliga förhandlingar inför bildandet. Enligt tillförordnade koncernchefen, Tina Andersson, vill man bland annat samla kompetens och ta tillvara på synergier.

– Med en ny division vill vi skapa en starkare plattform, med ännu bättre förutsättningar för lönsam tillväxt och internationell expansion, säger hon i ett pressmeddelande.

Läs också: Pauligs kaffe-vd lämnar för färgstarkt uppdrag

Inför den planerade omstruktureringen utses Henrik Samuelsson, chef för divisionen World foods and flavouring, även till chef för divisionen Naturally healthy food. Det är också han som planeras bli divisionschef för Paulig foods.

Läs också: Paulig får ny vd

I och med det lämnar Niklas Truedsson, chef för Naturally healthy food och Risenta, sin position.

Bildandet av en ny division innebär inte någon arbetsbrist eller flytt för de anställda, meddelar Paulig group. Den nya divisionen beräknas efter ihopsamlingen omsätta drygt 3,4 miljarder kronor med 830 anställda, där Sverige står som största marknad.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Lidl vill tillbaka till Norge

Nyhetsbrev

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arkiv

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.162