Ferrero går igenom med Nestlé-köp

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Köpet innebär att man klättrar upp som tredje största konfektyrbolaget i USA.

Den italienska godistillverkaren Ferrero meddelar nu att man förvärvar Nestlés amerikanska konfektyrverksamhet för 2,8 miljarder dollar (motsvarande drygt 22,5 miljarder kronor).

Genom köpet, som omfattar varumärken som Baby Ruth och Butterfinger, blir man också tredje störst på den amerikanska godismarknaden. Bland företagets redan etablerade varumärken på marknaden finns bland annat nougatpålägget Nutella och tablettaskarna Tic tac.

Läs också: Nestlé vill bli fossilfria

– I kombination med Ferreros befintliga amerikanska närvaro, inklusive de nyligen förvärvade varumärkena Fannie May confections och Ferrara candy company, kommer vi att ha en väsentligt större skala, ett bredare erbjudande av högkvalitativa produkter och spännande nya tillväxtmöjligheter på världens största konfektyrmarknad, säger Ferrero groups styrelseordförande Giovanni Ferrero, i ett pressmeddelande.

I och med köpet tar Ferrero över Nestlés tre anläggningar i delstaten Illinois. Förvärvet förväntas vara genomfört under årets första kvartal.
Mer om: Ferrero | Nestlé


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.197