Ferrero går igenom med Nestlé-köp

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Köpet innebär att man klättrar upp som tredje största konfektyrbolaget i USA.

Den italienska godistillverkaren Ferrero meddelar nu att man förvärvar Nestlés amerikanska konfektyrverksamhet för 2,8 miljarder dollar (motsvarande drygt 22,5 miljarder kronor).

Genom köpet, som omfattar varumärken som Baby Ruth och Butterfinger, blir man också tredje störst på den amerikanska godismarknaden. Bland företagets redan etablerade varumärken på marknaden finns bland annat nougatpålägget Nutella och tablettaskarna Tic tac.

Läs också: Nestlé vill bli fossilfria

– I kombination med Ferreros befintliga amerikanska närvaro, inklusive de nyligen förvärvade varumärkena Fannie May confections och Ferrara candy company, kommer vi att ha en väsentligt större skala, ett bredare erbjudande av högkvalitativa produkter och spännande nya tillväxtmöjligheter på världens största konfektyrmarknad, säger Ferrero groups styrelseordförande Giovanni Ferrero, i ett pressmeddelande.

I och med köpet tar Ferrero över Nestlés tre anläggningar i delstaten Illinois. Förvärvet förväntas vara genomfört under årets första kvartal.
Mer om: Ferrero | Nestlé


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.187