23948sdkhjf

E-handel för B2B halkar efter

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

E-handeln för konsumenter går stadigt uppåt. Utvecklingen går snabbt och e-handeln konkurrerar allt mer med fysisk handel i butik. När det gäller B2B går det betydligt långsammare. Det visar en undersökning som genomförts av HUI Research på uppdrag av Collector Bank.

Läs också: Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Undersökningen presenteras i rapporten Convert. Den visar att 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige saknar e-handel, trots att 7 av 10 företag gör inköp via nätet idag. Av dessa utför ungefär hälften 50 procent av sina köp online. 44 procent av dem som handlar via nätet räknar dessutom med att göra detta i ännu större utsträckning redan i år.

Efterfrågan på e-handel är således stor. Större än möjligheten att faktiskt köpa varor via nätet. Det leder till att många av företagen istället handlar på sajter som egentligen inriktar sig mot konsumenter.

- Idag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

De anledningar som lyfts fram i rapporten till att e-handeln för B2B utvecklas så trögt är dels att för få produkter finns tillgängliga online men även att 60 procent av företagskunderna anser att det är krångligt att e-handla. Särskilt svårt upplever de att det är att registrera sig som kund (24 %) och att betala (21 %). Utöver detta är det även flera säljföretag som anser att kunderna inte är redo att handla på nätet.

- Många företag ställer frågan varför det ska vara svårare att handla på jobbet än hemma. Nu måste företagen som säljer produkter och tjänster bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala. Sedan några månader tillbaka finns det betallösningar som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet, säger Mikael Anstrin.

De viktigaste aspekterna vid val av e-handelsleverantör:

  • Snabba leveranser (73 %)
  • Bra sökfunktion (50 %)
  • Tillgänglig kundtjänst (49 %)
  • Anpassat innehåll (45 %)

Vad beställer man?

  • Förbrukningsvaror (75 %)
  • Insatsvaror (53 %)
  • Resor (51 %)

Företag i storstadsregionerna handlar mer online än företag i övriga landet. En möjlig förklaring till detta är enligt rapporten att tjänstebranschen, som har kommit långt i sitt digitaliseringsarbete, är mer koncentrerad där.

Rapporten Convert baseras på intervjuer med 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda. HUI Research har även genomfört mer djupgående intervjuer med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Nyhetsbrev

Arkiv

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.172