23948sdkhjf

E-handel för B2B halkar efter

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

E-handeln för konsumenter går stadigt uppåt. Utvecklingen går snabbt och e-handeln konkurrerar allt mer med fysisk handel i butik. När det gäller B2B går det betydligt långsammare. Det visar en undersökning som genomförts av HUI Research på uppdrag av Collector Bank.

Läs också: Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Undersökningen presenteras i rapporten Convert. Den visar att 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige saknar e-handel, trots att 7 av 10 företag gör inköp via nätet idag. Av dessa utför ungefär hälften 50 procent av sina köp online. 44 procent av dem som handlar via nätet räknar dessutom med att göra detta i ännu större utsträckning redan i år.

Efterfrågan på e-handel är således stor. Större än möjligheten att faktiskt köpa varor via nätet. Det leder till att många av företagen istället handlar på sajter som egentligen inriktar sig mot konsumenter.

- Idag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

De anledningar som lyfts fram i rapporten till att e-handeln för B2B utvecklas så trögt är dels att för få produkter finns tillgängliga online men även att 60 procent av företagskunderna anser att det är krångligt att e-handla. Särskilt svårt upplever de att det är att registrera sig som kund (24 %) och att betala (21 %). Utöver detta är det även flera säljföretag som anser att kunderna inte är redo att handla på nätet.

- Många företag ställer frågan varför det ska vara svårare att handla på jobbet än hemma. Nu måste företagen som säljer produkter och tjänster bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala. Sedan några månader tillbaka finns det betallösningar som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet, säger Mikael Anstrin.

De viktigaste aspekterna vid val av e-handelsleverantör:

  • Snabba leveranser (73 %)
  • Bra sökfunktion (50 %)
  • Tillgänglig kundtjänst (49 %)
  • Anpassat innehåll (45 %)

Vad beställer man?

  • Förbrukningsvaror (75 %)
  • Insatsvaror (53 %)
  • Resor (51 %)

Företag i storstadsregionerna handlar mer online än företag i övriga landet. En möjlig förklaring till detta är enligt rapporten att tjänstebranschen, som har kommit långt i sitt digitaliseringsarbete, är mer koncentrerad där.

Rapporten Convert baseras på intervjuer med 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda. HUI Research har även genomfört mer djupgående intervjuer med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Bergendahls i storavtal

Sverige är bäst på kontantlöshet

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Nyhetsbrev

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arkiv

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Shopgun tar sikte på reklambladen

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Ica hotas med vite

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Ica vill samla hela privatekonomin i app

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.301