Nu kommer reaktionerna på "matbluff"-nomineringarna

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Platsen på Äkta varas finallista över årets matbluffar är oförtjänt, tycker Polaricas försäljningschef.

Efter att föreningen Äkta vara listat fem finalister i vad man kallar "Årets matbluff", där man vill lyfta fram det man anser vara vilseledande livsmedelsprodukter, tycker nominerade Polarica inte att man förtjänar en plats på listan.

Äkta vara nominerade Polaricas produkt kronhjortskav med motiveringen att namnet "Polarica Wild Food Kronhjortskav" drar tankarna till vilda djur och polartrakter – samtidigt som förteckningen förklarar att råvaran kommer från farmade kronhjortar uppfödda på Nya Zeeland.

Till Expressens näringslivssajt Dina pengar säger Polaricas försäljningschef i Sverige, Michael Lundahl, att man inte borde nominerats och att kronhjorten som används är vild.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, säger Michael Lundahl till sajten.

Han förklarar vidare att tillgången av den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den. Därför har man valt kronhjortar från Nya Zeeland, som är världens största producent av kronhjort.

– Det är olyckligt att det kan misstolkas, men det bygger nog på kunskapsbrist, säger Michael Lundahl till sajten, och påpekar samtidigt att han tycker att föreningen i övrigt gör ett bra arbete för konsumenternas intresse.

Läs också: Butik på Södermalm får klartecken

Sajten har även varit i kontakt med andra producenter vars produkter finns på listan. Flera av de andra producenterna – Kockens, Kiviks musteri och Ica – säger till Dina pengar att det är tråkigt att man finns med på listan.

Kockens vice vd Johan Tornakull tycker inte att man agerat vilseledande med sin nominerade citronpeppar, men säger att man redan håller på att ändra receptet så att den ska innehålla naturlig citronråvara.

Läs också: Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Ica, vars produkt Ica basic citron nominerats, menar att innehållsförteckningen är tydlig men säger att man ser över namnet för att vara tydligare mot konsumenter.

Kiviks musteris produkt Smultron bärdryck nominerades för att den bara innehåller en halv procent smultronjuice. Företagets vd påpekar att man noga följt alla lagar och regler, men att platsen på listan kan innebära förändringar av produkten.

– Självklart lyssnar vi; är det så att den bedöms vara vilseledande för våra konsumenter vill vi naturligtvis ändra på det och se över hur vi kan göra det bättre, säger företagets vd Thomas Jensen till Dina pengar.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Oväntat bra för Cloetta

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Nyhetsbrev

Svagt uppåt för Strongpoint

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.217