Nu kommer reaktionerna på "matbluff"-nomineringarna

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Platsen på Äkta varas finallista över årets matbluffar är oförtjänt, tycker Polaricas försäljningschef.

Efter att föreningen Äkta vara listat fem finalister i vad man kallar "Årets matbluff", där man vill lyfta fram det man anser vara vilseledande livsmedelsprodukter, tycker nominerade Polarica inte att man förtjänar en plats på listan.

Äkta vara nominerade Polaricas produkt kronhjortskav med motiveringen att namnet "Polarica Wild Food Kronhjortskav" drar tankarna till vilda djur och polartrakter – samtidigt som förteckningen förklarar att råvaran kommer från farmade kronhjortar uppfödda på Nya Zeeland.

Till Expressens näringslivssajt Dina pengar säger Polaricas försäljningschef i Sverige, Michael Lundahl, att man inte borde nominerats och att kronhjorten som används är vild.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, säger Michael Lundahl till sajten.

Han förklarar vidare att tillgången av den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den. Därför har man valt kronhjortar från Nya Zeeland, som är världens största producent av kronhjort.

– Det är olyckligt att det kan misstolkas, men det bygger nog på kunskapsbrist, säger Michael Lundahl till sajten, och påpekar samtidigt att han tycker att föreningen i övrigt gör ett bra arbete för konsumenternas intresse.

Läs också: Nu kommer ”påslakan” till Ica

Sajten har även varit i kontakt med andra producenter vars produkter finns på listan. Flera av de andra producenterna – Kockens, Kiviks musteri och Ica – säger till Dina pengar att det är tråkigt att man finns med på listan.

Kockens vice vd Johan Tornakull tycker inte att man agerat vilseledande med sin nominerade citronpeppar, men säger att man redan håller på att ändra receptet så att den ska innehålla naturlig citronråvara.

Läs också: Han driver Sveriges starkaste Ica-butik.

Ica, vars produkt Ica basic citron nominerats, menar att innehållsförteckningen är tydlig men säger att man ser över namnet för att vara tydligare mot konsumenter.

Kiviks musteris produkt Smultron bärdryck nominerades för att den bara innehåller en halv procent smultronjuice. Företagets vd påpekar att man noga följt alla lagar och regler, men att platsen på listan kan innebära förändringar av produkten.

– Självklart lyssnar vi; är det så att den bedöms vara vilseledande för våra konsumenter vill vi naturligtvis ändra på det och se över hur vi kan göra det bättre, säger företagets vd Thomas Jensen till Dina pengar.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl vill tillbaka till Norge

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.186