Har du det bra på jobbet?

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Maya Saksi funderar över arbetsmiljö och #metoo.

Efter att de högsta svallvågorna efter #metootsunamin har ebbat ut kvarstår frågan om det finns en bestående förändring och hur den påverkar oss som arbetar i branschen. För den som ofta möter kunder finns alltid risken att träffa på kunder som går över gränsen.

För alla som har en arbetsplats finns alltid risken att en kollega inte förstår skillnaden mellan att visa uppskattning och att gå för långt. #metoo-kampanjen visar hur viktigt det är med arbetsmiljön. Vi är varandras arbetsmiljö.

Som butikschef är det alltid lättare att prata om de fysiska utmaningarna i butiken, men arbetsklimatet är ett av de viktigaste krafterna som får medarbetarna att stanna länge och utvecklas på arbetsplatsen.

På en av mina första arbetsplatser i livet fick jag ganska snabbt veta att tonen är ”rå men hjärtlig”. I praktiken innebar den att det var några av de tongivande männen som hade privilegiet att uppträda så. Och inte upplevdes tonen alltid som särskilt hjärtlig heller. Det är här du kommer in. Att göra en kontroll av sitt eget beteende är inte särskilt intressant, men kan väcka en del självinsikter.

Hur bidrar du själv till en trygg arbetsmiljö? #Metoodebatten ger en naturlig ingång att väcka frågan kring vilka attityder och beteenden man vill ha på arbetsplatsen. Vad anser vi är en kränkning? Förekommer det sänkningar och att man gör sig lustig på andras bekostnad?

Använder man nedsättande uttryck ”på skämt”? Gemensamma trivselregler handlar mindre om vems tur det är att tömma diskmaskinen som att sätta gemensamt ton och tilltal. Förutom att diskutera icke-önskvärda beteenden så diskuterar den kloke chefen vilka beteenden som är önskvärda och visar genom sina egna handlingar vad som önskas.

Ett bra arbetsklimat påverkar försäljningen i rätt riktning. Glad medarbetare ger gladare kunder. Glada kunder handlar mera. Så mjuka värden kan vara de viktigaste du har att bygga med.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Lidl vill tillbaka till Norge

Nyhetsbrev

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arkiv

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.2