23948sdkhjf

Chipsföretaget tror på framtiden.

Rootfruit ökar försäljning och introducerar nya hyllor

Det svenska chipsföretaget Rootfruit meddelar att de under 2017 ökade sin försäljning med 10 procent, trots en minskning under december då försäljningen då uppgick till 2,8 miljoner kronor att jämföra med förra årets 3,4 miljoner.

Enligt bolaget själv har den faktiskt volymen produkter ökat markant till följd av påfyllda lager och produktnyheter, vilket uppges vara en volymtillväxt på 40 procent. Något som enligt företaget bådar gott inför 2018.

– Den eftersläpade lagerpåfyllnaden tillsammans med våra produktnyheter som lanseras nu, gör att vi får en mycket bra start på det nya året, avslutar Thomas Lindström, vd på Rootfruit.

En av de produktnyheter som ska bidra till detta är de nya hylloptimerade chipskartongerna som ska produkterna bättre exponering samt gör det möjligt att få plats med fler produkter på en pall vilket ska minska transportkostnaderna med upp till 10 procent samt gör det lättare för Rootfruit att etablera sig i butiker med mindre format.

– Varje centimeter är viktig för våra kunder och nu får vi plats med tre artiklar på en hylla mot tidigare två artiklar. Omsättningshastigheten ökar och våra produkter bli mer lönsamma för våra kunder. Resultatet ser vi redan nu i ökad distribution hos både Coop och Axfood. I Finland har vi tack vare förändringen kommit in med fler produkter på Kesko från och med februari vilket är extra glädjande, säger Thomas Lindström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078