Matfrågor blir viktiga valfrågor

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Svenska riksdagspolitiker kan förvänta sig ett besök av Svensk Dagligvaruhandel på sin hemort under våren.

Fram till valet i september vill Svensk Dagligvaruhandel lyfta fram den svenska dagligvarubranschen och dess betydelse. Därför att beger sig organisationen på turné under våren till många orter runt om i Sverige och bjuder in riksdagsledamöter som engagerar sig i livsmedelsfrågor.

Läs också: Förslag om efterhandsdebitering av livsmedelskontroll välkomnas

Syftet är att träffa riksdagsledamöterna i deras hemlän och påminna dem om frågor som är viktiga för handeln och öka kunskaperna om branschen.

– Ofta finns de traditionella näringarna långt framme i medvetandet, man tänker inte lika ofta på hur viktig dagligvaruhandeln är som arbetsgivare eller hur stor den är som bransch. Man tänker inte heller på hur stor betydelse den har för en levande landsbygd som serviceinrättning på orten med att vara ombud för Systembolaget och Apoteket, liksom att dela ut post och paket, säger Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Frågorna som dryftas är många. Det är allt från den frivilliga överenskommelsen om att inte sälja energidrycker till barn under femton år och hur en lagstiftning är önskvärd för att inte snedvrida konkurrensen till de olika delarna av livsmedelsstrategin där branschorganisationen är involverad som part.

Ytterligare en fråga som Svensk Dagligvaruhandel vill diskutera med politikerna är förordningen om F-gas som inte längre får användas i köldmedel och konsekvenserna för små butiker.

– Det finns ingen konsekvensanalys gjord, mindre butiker måste ta höga kostnader för att byta ut kylar, säger Karin Brynell.

Avslutningen på turnén sker i Almedalen i juli. Redan förra året i Almedalen startade arbetet inför valet 2018 med frukostar där riksdagsledamöter bjöds in för att diskutera olika teman som folkhälsa, butiker som ombud, livsmedelskontroll, livsmedelshygien, hållbarhet som matsvinn och återvinning av förpackningar.

– Utöver att diskutera de politiska frågorna är det viktigt att påminna om allt som branschen gör inom olika områden, som återvinningsfrågan. Till exempel diskuteras om insamlingen av förpackningarna ska kommunaliseras. Då kan vi visa hur mycket producentansvaret betyder och vad branschen gör för att förbättra materialåtervinningen, säger Karin Brynell.

I vilka frågor vill ni att politikerna ska ha samma uppfattning som ni?

– Några av frågorna är producentansvaret kring förpackningar, att kommunerna samverkar kring livsmedelskontrollerna som Statskontoret har föreslagit i sin utredning, så att inte besluten är olika i kommunerna, det krävs mer enhetliga bedömningar. Men framför allt vill vi att de ska förstå hur stor och viktig dagligvaruhandeln är.

        Svensk Dagligvaruhandel
  • Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige med medlemsföretagen Axfood, Coop Sverige, Bergendahls Food, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. Vilka utgör cirka 97 procent av dagligvaruhandeln i Sverige. 
  • Svensk Dagligvaruhandel tillvaratar och främjar sina medlemsföretags gemensamma intressen i näringspolitiska frågor samt företräder medlemsföretagen i frågor av gemensamt intresse inför stat, myndigheter, organisationer, EU och andra internationella organ.
  •  Svensk Dagligvaruhandel äger, tillsammans med framför allt DLF (Dagligvaruleverantörernas Förbund), ett antal bolag som har till uppgift att effektivisera flöden i dagligvarubranschen och öka materialåtervinningen i Sverige. Till exempel Svenska Retursystem, Förpacknings- och tidningsinsamlingen och GS1 Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.269