Matfrågor blir viktiga valfrågor

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Svenska riksdagspolitiker kan förvänta sig ett besök av Svensk Dagligvaruhandel på sin hemort under våren.

Fram till valet i september vill Svensk Dagligvaruhandel lyfta fram den svenska dagligvarubranschen och dess betydelse. Därför att beger sig organisationen på turné under våren till många orter runt om i Sverige och bjuder in riksdagsledamöter som engagerar sig i livsmedelsfrågor.

Läs också: Förslag om efterhandsdebitering av livsmedelskontroll välkomnas

Syftet är att träffa riksdagsledamöterna i deras hemlän och påminna dem om frågor som är viktiga för handeln och öka kunskaperna om branschen.

– Ofta finns de traditionella näringarna långt framme i medvetandet, man tänker inte lika ofta på hur viktig dagligvaruhandeln är som arbetsgivare eller hur stor den är som bransch. Man tänker inte heller på hur stor betydelse den har för en levande landsbygd som serviceinrättning på orten med att vara ombud för Systembolaget och Apoteket, liksom att dela ut post och paket, säger Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Frågorna som dryftas är många. Det är allt från den frivilliga överenskommelsen om att inte sälja energidrycker till barn under femton år och hur en lagstiftning är önskvärd för att inte snedvrida konkurrensen till de olika delarna av livsmedelsstrategin där branschorganisationen är involverad som part.

Ytterligare en fråga som Svensk Dagligvaruhandel vill diskutera med politikerna är förordningen om F-gas som inte längre får användas i köldmedel och konsekvenserna för små butiker.

– Det finns ingen konsekvensanalys gjord, mindre butiker måste ta höga kostnader för att byta ut kylar, säger Karin Brynell.

Avslutningen på turnén sker i Almedalen i juli. Redan förra året i Almedalen startade arbetet inför valet 2018 med frukostar där riksdagsledamöter bjöds in för att diskutera olika teman som folkhälsa, butiker som ombud, livsmedelskontroll, livsmedelshygien, hållbarhet som matsvinn och återvinning av förpackningar.

– Utöver att diskutera de politiska frågorna är det viktigt att påminna om allt som branschen gör inom olika områden, som återvinningsfrågan. Till exempel diskuteras om insamlingen av förpackningarna ska kommunaliseras. Då kan vi visa hur mycket producentansvaret betyder och vad branschen gör för att förbättra materialåtervinningen, säger Karin Brynell.

I vilka frågor vill ni att politikerna ska ha samma uppfattning som ni?

– Några av frågorna är producentansvaret kring förpackningar, att kommunerna samverkar kring livsmedelskontrollerna som Statskontoret har föreslagit i sin utredning, så att inte besluten är olika i kommunerna, det krävs mer enhetliga bedömningar. Men framför allt vill vi att de ska förstå hur stor och viktig dagligvaruhandeln är.

        Svensk Dagligvaruhandel
  • Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige med medlemsföretagen Axfood, Coop Sverige, Bergendahls Food, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. Vilka utgör cirka 97 procent av dagligvaruhandeln i Sverige. 
  • Svensk Dagligvaruhandel tillvaratar och främjar sina medlemsföretags gemensamma intressen i näringspolitiska frågor samt företräder medlemsföretagen i frågor av gemensamt intresse inför stat, myndigheter, organisationer, EU och andra internationella organ.
  •  Svensk Dagligvaruhandel äger, tillsammans med framför allt DLF (Dagligvaruleverantörernas Förbund), ett antal bolag som har till uppgift att effektivisera flöden i dagligvarubranschen och öka materialåtervinningen i Sverige. Till exempel Svenska Retursystem, Förpacknings- och tidningsinsamlingen och GS1 Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Nyhetsbrev

Minskad framtidstro hos handlarna

Arkiv

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.166