Matfrågor blir viktiga valfrågor

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Svenska riksdagspolitiker kan förvänta sig ett besök av Svensk Dagligvaruhandel på sin hemort under våren.

Fram till valet i september vill Svensk Dagligvaruhandel lyfta fram den svenska dagligvarubranschen och dess betydelse. Därför att beger sig organisationen på turné under våren till många orter runt om i Sverige och bjuder in riksdagsledamöter som engagerar sig i livsmedelsfrågor.

Syftet är att träffa riksdagsledamöterna i deras hemlän och påminna dem om frågor som är viktiga för handeln och öka kunskaperna om branschen.

– Ofta finns de traditionella näringarna långt framme i medvetandet, man tänker inte lika ofta på hur viktig dagligvaruhandeln är som arbetsgivare eller hur stor den är som bransch. Man tänker inte heller på hur stor betydelse den har för en levande landsbygd som serviceinrättning på orten med att vara ombud för Systembolaget och Apoteket, liksom att dela ut post och paket, säger Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Frågorna som dryftas är många. Det är allt från den frivilliga överenskommelsen om att inte sälja energidrycker till barn under femton år och hur en lagstiftning är önskvärd för att inte snedvrida konkurrensen till de olika delarna av livsmedelsstrategin där branschorganisationen är involverad som part.

Ytterligare en fråga som Svensk Dagligvaruhandel vill diskutera med politikerna är förordningen om F-gas som inte längre får användas i köldmedel och konsekvenserna för små butiker.

Läs också: Förslag om efterhandsdebitering av livsmedelskontroll välkomnas

– Det finns ingen konsekvensanalys gjord, mindre butiker måste ta höga kostnader för att byta ut kylar, säger Karin Brynell.

Avslutningen på turnén sker i Almedalen i juli. Redan förra året i Almedalen startade arbetet inför valet 2018 med frukostar där riksdagsledamöter bjöds in för att diskutera olika teman som folkhälsa, butiker som ombud, livsmedelskontroll, livsmedelshygien, hållbarhet som matsvinn och återvinning av förpackningar.

– Utöver att diskutera de politiska frågorna är det viktigt att påminna om allt som branschen gör inom olika områden, som återvinningsfrågan. Till exempel diskuteras om insamlingen av förpackningarna ska kommunaliseras. Då kan vi visa hur mycket producentansvaret betyder och vad branschen gör för att förbättra materialåtervinningen, säger Karin Brynell.

I vilka frågor vill ni att politikerna ska ha samma uppfattning som ni?

– Några av frågorna är producentansvaret kring förpackningar, att kommunerna samverkar kring livsmedelskontrollerna som Statskontoret har föreslagit i sin utredning, så att inte besluten är olika i kommunerna, det krävs mer enhetliga bedömningar. Men framför allt vill vi att de ska förstå hur stor och viktig dagligvaruhandeln är.

        Svensk Dagligvaruhandel
  • Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige med medlemsföretagen Axfood, Coop Sverige, Bergendahls Food, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. Vilka utgör cirka 97 procent av dagligvaruhandeln i Sverige. 
  • Svensk Dagligvaruhandel tillvaratar och främjar sina medlemsföretags gemensamma intressen i näringspolitiska frågor samt företräder medlemsföretagen i frågor av gemensamt intresse inför stat, myndigheter, organisationer, EU och andra internationella organ.
  •  Svensk Dagligvaruhandel äger, tillsammans med framför allt DLF (Dagligvaruleverantörernas Förbund), ett antal bolag som har till uppgift att effektivisera flöden i dagligvarubranschen och öka materialåtervinningen i Sverige. Till exempel Svenska Retursystem, Förpacknings- och tidningsinsamlingen och GS1 Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Bra start för Oumph-pizzan

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Lidl storsatsar i Irland

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Renkorv inte alltid ren

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Hemköp vill förbättra sin Karma

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.145