Unga söker matinspiration på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Hälften av alla unga hittar matinspiration på sociala medier.

När Coop via sin Matometer som utförs i samarbete av Demoskop varje vecka, frågade 850 svenskar om var de hittar inspiration till vad de ska äta när fantasin tryter svarade en tredjedel att de söker efter tips från vänner och bekanta. På andra plats var det kokböckerna som fick stå för inspirationen och tätt efter på tredje plats var det sociala medier som fick inspirera.

Läs också: Ställde om snabbt

Bland unga i åldern 16-25 var sociala medier dock en mycket större inspirationskälla, nästan hälften uppgav att sociala medier var deras primära källa till inspiration.

Sociala medier är även populära i parförhållande med ett barn där två av fem hämtar sin inspiration härifrån. Ensamstående föräldrar och par med två barn söker främst tips från vänner och familj. Mer än en tredjedel av paren utan barn plan använder sig av kokböcker för att söka inspiration i.

Undersökningen visar även att en av tre tillfrågade inte alls letar efter inspiration till vad man ska äta. De som uppger att de inte söker efter inspiration är oftare män, personer som bor i singelhushåll, de i åldern 66-75 samt boende i Norrland.

Mer om: Coop | Matometer


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.213