Kedjorna ökade sin ekoförsäljning

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Marknaden växer - men i makligare takt.

Försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter att öka i Sverige, enligt marknadsbevakaren Ekowebs årliga rapport. Totalt ökade försäljningen med 9,8 procent i jämförelse med förra året.

Läs också: 26 miljoner att söka för eko-ökning

Bland de stora dagligvarukedjorna kunde man se en fortsättning på förra årets trender där Ica, inte oväntat sålde mest ekomat i landet totalt med sina 29 procent av marknaden medan Coop fortfarande ligger i topp när det gäller andelen ekologiskt av den totala försäljningen som i år låg på 10,1 procent – att jämföra med förra årets 10 procent.

De andra kedjornas totala försäljning liknade förra årets då Ica ökade sin försäljning med två procent, med en total försäljningsandel på 6 procent. Axfoods försäljningsandel låg kvar på föregående års 6,8 procent där Hemköp ökade till 9,5 (9,3) och Willys stod kvar på 6,0 (Även Axfoods Supergross ingår i beräkningen). Bergendahls gjorde en marginell ökning på 0,1 procent av sin försäljning upp till en total försäljningsandel på 4,6 procent.

Lidl tog återigen ett stort språng framåt då de likt förra året ökade sin försäljning med 30 procent, en ökning som skett från låga tal då Lidls totala ekologiska försäljning i procent fortfarande är lägre än konkurrenternas med sina 3,4 procent – en siffra kedjan har för avsikt att dubbla fram tills 2020.

– Vi kommer under året fortsätta att satsa på vårt ekologiska sortiment och flertalet nya produkter är planerade inom våra egna märkesvaror. Bland annat kommer vi utöka det ekologiska sortimentet från våra svenska leverantörer inom mejeri och bakprodukter med KRAV–märkning, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Alla kedjorna har också i varierande grad utökat sitt sortiment av ekologiska varor och den absolut största försäljningen av ekovaror sker på nätet. På Mat.se som ägs av Axfood uppgick försäljningen nu till 16,6 procent och på Coops näthandel uppgick ekoandelen till hela 19,2 procent.

Mer om: ekologiskt | Ekoweb


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.158