Kedjorna ökade sin ekoförsäljning

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Marknaden växer - men i makligare takt.

Försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter att öka i Sverige, enligt marknadsbevakaren Ekowebs årliga rapport. Totalt ökade försäljningen med 9,8 procent i jämförelse med förra året.

Bland de stora dagligvarukedjorna kunde man se en fortsättning på förra årets trender där Ica, inte oväntat sålde mest ekomat i landet totalt med sina 29 procent av marknaden medan Coop fortfarande ligger i topp när det gäller andelen ekologiskt av den totala försäljningen som i år låg på 10,1 procent – att jämföra med förra årets 10 procent.

De andra kedjornas totala försäljning liknade förra årets då Ica ökade sin försäljning med två procent, med en total försäljningsandel på 6 procent. Axfoods försäljningsandel låg kvar på föregående års 6,8 procent där Hemköp ökade till 9,5 (9,3) och Willys stod kvar på 6,0 (Även Axfoods Supergross ingår i beräkningen). Bergendahls gjorde en marginell ökning på 0,1 procent av sin försäljning upp till en total försäljningsandel på 4,6 procent.

Läs också: Matnäthandel är årets Ekobutik

Lidl tog återigen ett stort språng framåt då de likt förra året ökade sin försäljning med 30 procent, en ökning som skett från låga tal då Lidls totala ekologiska försäljning i procent fortfarande är lägre än konkurrenternas med sina 3,4 procent – en siffra kedjan har för avsikt att dubbla fram tills 2020.

Läs också: Rekordår för ekoförsäljningen – igen

– Vi kommer under året fortsätta att satsa på vårt ekologiska sortiment och flertalet nya produkter är planerade inom våra egna märkesvaror. Bland annat kommer vi utöka det ekologiska sortimentet från våra svenska leverantörer inom mejeri och bakprodukter med KRAV–märkning, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Alla kedjorna har också i varierande grad utökat sitt sortiment av ekologiska varor och den absolut största försäljningen av ekovaror sker på nätet. På Mat.se som ägs av Axfood uppgick försäljningen nu till 16,6 procent och på Coops näthandel uppgick ekoandelen till hela 19,2 procent.

Mer om: ekologiskt | Ekoweb


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Lidl vill tillbaka till Norge

Arkiv

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.188