Kedjorna ökade sin ekoförsäljning

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Marknaden växer - men i makligare takt.

Försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter att öka i Sverige, enligt marknadsbevakaren Ekowebs årliga rapport. Totalt ökade försäljningen med 9,8 procent i jämförelse med förra året.

Läs också: Tidigare Krav-chefens nya bolag värvar – från Krav

Bland de stora dagligvarukedjorna kunde man se en fortsättning på förra årets trender där Ica, inte oväntat sålde mest ekomat i landet totalt med sina 29 procent av marknaden medan Coop fortfarande ligger i topp när det gäller andelen ekologiskt av den totala försäljningen som i år låg på 10,1 procent – att jämföra med förra årets 10 procent.

De andra kedjornas totala försäljning liknade förra årets då Ica ökade sin försäljning med två procent, med en total försäljningsandel på 6 procent. Axfoods försäljningsandel låg kvar på föregående års 6,8 procent där Hemköp ökade till 9,5 (9,3) och Willys stod kvar på 6,0 (Även Axfoods Supergross ingår i beräkningen). Bergendahls gjorde en marginell ökning på 0,1 procent av sin försäljning upp till en total försäljningsandel på 4,6 procent.

Lidl tog återigen ett stort språng framåt då de likt förra året ökade sin försäljning med 30 procent, en ökning som skett från låga tal då Lidls totala ekologiska försäljning i procent fortfarande är lägre än konkurrenternas med sina 3,4 procent – en siffra kedjan har för avsikt att dubbla fram tills 2020.

– Vi kommer under året fortsätta att satsa på vårt ekologiska sortiment och flertalet nya produkter är planerade inom våra egna märkesvaror. Bland annat kommer vi utöka det ekologiska sortimentet från våra svenska leverantörer inom mejeri och bakprodukter med KRAV–märkning, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Alla kedjorna har också i varierande grad utökat sitt sortiment av ekologiska varor och den absolut största försäljningen av ekovaror sker på nätet. På Mat.se som ägs av Axfood uppgick försäljningen nu till 16,6 procent och på Coops näthandel uppgick ekoandelen till hela 19,2 procent.

Mer om: ekologiskt | Ekoweb


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Fullpackat på färskvarumässa

Färska kryddor utan krukor

Dags att anmäla alla brott

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

Medlemmarna: Gör KF till en social aktör igen

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

De blir första kedjan utan palmolja

Sänd till en kollega

0.176