23948sdkhjf

Candyking i fokus för Cloetta

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

"2017 var ett utmanande år", kommenterar vd Henri de Sauvage-Nolting i samband med resultatet för fjärde kvartalet. En av ljuspunkterna var Candyking, som förvärvades under året.

När Cloetta sammanfattar fjärde kvartalet förra året ser man ökad eller oförändrad försäljning i Sverige, Finland och Norge tillsammans med exportmarknader, men minskad försäljning i Danmark, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien.

Bland annat bjöd Candyking, som Cloetta förvärvade i februari förra året, på stark försäljningsökning i Finland och Norge. Tillväxten för nyförvärvet blev 14 procent under kvartalet, med positiv utveckling på alla marknader utom Polen.

I vd Henri de Sauvage-Noltings kommentarer till rapporten meddelar han också att Candyking lämnar den polska marknaden då man inte ser någon framtida lönsamhet.

Läs också: Han lämnar Cloetta

Cloettas vinst före skatt uppgick till 171 miljoner kronor, jämfört med 180 miljoner under samma period 2016. Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 20,2 procent till drygt 1,64 miljarder kronor, där förvärvet av Candyking stod för 20,8 procent och valutakursskillnader för –0,6 procent.

Läs också: Oväntat bra för Cloetta

"Förvärvet av Candyking och avyttringen av Cloetta Italien har ändrat koncernens struktur väsentligt. Detta gör det möjligt för Cloetta att fokusera mer på att driva organisk tillväxt på de nord- och västeuropeiska marknaderna samtidigt som vi skapar synergier från förvärvet av Candyking", kommenterar Henri de Sauvage-Nolting, som också sammanfattar 2017 som "ett utmanande år".

Med det menar vd:n främst en brand vid en produktionslinje på Cloettas fabrik i Belgien i juni, vilket enligt företaget begränsade produktionskapaciteten. Det ledde sin tur till lägre volymer, högre produktionskostnader och viss förlorad försäljning.
Mer om: Candyking | Cloetta
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Ny Lidl öppnar i slutet av 2020

33 varslas när City Gross flyttar plock till butik

Ägarperspektivet ska bli tydligare i KF-bolagen

Coop-vd går till ny förening – efter spruckna fusionen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fortsatt ljusa utsikter för dagligvaruhandeln

Arkiv

Svag månad för dagligvaruhandeln

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart för ny City Gross – en annan stänger

Coops e-handelslösning tar fart innan semestern

Här byggs ny Coop-butik

Fyra rån på en månad – då lägger närbutiken ner

Klartecken för Coops köp av Netto

"Största som hänt i svensk dagligvaruhandel på 15 år".

På nytt jobb
Bergendahls får ny finanschef

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Dagligvaruhandlarna mer optimistiska

"Det finns en riktig nybyggaranda i rörelsen"

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

2

Åtal väcks efter nazistklotter

Stiltje i livsmedelspriserna

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Coop öppnar pop up-butik på Gotland

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Visbybutiken mest hållbar

Plus

Köttbranschen: "En tuff marknad har blivit tuffare"

Coop och Willys undvek Lidls öde

Coop Online fördjupar samarbete – nu i Mälardalen

Kontanterna fortsatt ohotade

Astrid och aporna återuppstår

På nytt jobb
Ny logistikchef till Matsmart

Orkla köper klassiskt importföretag

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161