Candyking i fokus för Cloetta

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

"2017 var ett utmanande år", kommenterar vd Henri de Sauvage-Nolting i samband med resultatet för fjärde kvartalet. En av ljuspunkterna var Candyking, som förvärvades under året.

När Cloetta sammanfattar fjärde kvartalet förra året ser man ökad eller oförändrad försäljning i Sverige, Finland och Norge tillsammans med exportmarknader, men minskad försäljning i Danmark, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien.

Bland annat bjöd Candyking, som Cloetta förvärvade i februari förra året, på stark försäljningsökning i Finland och Norge. Tillväxten för nyförvärvet blev 14 procent under kvartalet, med positiv utveckling på alla marknader utom Polen.

I vd Henri de Sauvage-Noltings kommentarer till rapporten meddelar han också att Candyking lämnar den polska marknaden då man inte ser någon framtida lönsamhet.

Läs också: Uppåt för Cloetta på börsen

Cloettas vinst före skatt uppgick till 171 miljoner kronor, jämfört med 180 miljoner under samma period 2016. Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 20,2 procent till drygt 1,64 miljarder kronor, där förvärvet av Candyking stod för 20,8 procent och valutakursskillnader för –0,6 procent.

Läs också: Hon är Cloettas nya vd

"Förvärvet av Candyking och avyttringen av Cloetta Italien har ändrat koncernens struktur väsentligt. Detta gör det möjligt för Cloetta att fokusera mer på att driva organisk tillväxt på de nord- och västeuropeiska marknaderna samtidigt som vi skapar synergier från förvärvet av Candyking", kommenterar Henri de Sauvage-Nolting, som också sammanfattar 2017 som "ett utmanande år".

Med det menar vd:n främst en brand vid en produktionslinje på Cloettas fabrik i Belgien i juni, vilket enligt företaget begränsade produktionskapaciteten. Det ledde sin tur till lägre volymer, högre produktionskostnader och viss förlorad försäljning.
Mer om: Candyking | Cloetta


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.308