Candyking i fokus för Cloetta

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

"2017 var ett utmanande år", kommenterar vd Henri de Sauvage-Nolting i samband med resultatet för fjärde kvartalet. En av ljuspunkterna var Candyking, som förvärvades under året.

När Cloetta sammanfattar fjärde kvartalet förra året ser man ökad eller oförändrad försäljning i Sverige, Finland och Norge tillsammans med exportmarknader, men minskad försäljning i Danmark, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien.

Bland annat bjöd Candyking, som Cloetta förvärvade i februari förra året, på stark försäljningsökning i Finland och Norge. Tillväxten för nyförvärvet blev 14 procent under kvartalet, med positiv utveckling på alla marknader utom Polen.

I vd Henri de Sauvage-Noltings kommentarer till rapporten meddelar han också att Candyking lämnar den polska marknaden då man inte ser någon framtida lönsamhet.

Läs också: Oväntat bra för Cloetta

Cloettas vinst före skatt uppgick till 171 miljoner kronor, jämfört med 180 miljoner under samma period 2016. Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 20,2 procent till drygt 1,64 miljarder kronor, där förvärvet av Candyking stod för 20,8 procent och valutakursskillnader för –0,6 procent.

Läs också: Ny färskvaruchef på Coop

"Förvärvet av Candyking och avyttringen av Cloetta Italien har ändrat koncernens struktur väsentligt. Detta gör det möjligt för Cloetta att fokusera mer på att driva organisk tillväxt på de nord- och västeuropeiska marknaderna samtidigt som vi skapar synergier från förvärvet av Candyking", kommenterar Henri de Sauvage-Nolting, som också sammanfattar 2017 som "ett utmanande år".

Med det menar vd:n främst en brand vid en produktionslinje på Cloettas fabrik i Belgien i juni, vilket enligt företaget begränsade produktionskapaciteten. Det ledde sin tur till lägre volymer, högre produktionskostnader och viss förlorad försäljning.
Mer om: Candyking | Cloetta


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.283