Walmart och Rakuten ska leverera mat tillsammans

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Giganten Walmart lanserar ett samarbete som innebär att man startar matleveranser tillsammans med Rakuten, Japans största e-handlare. Samtidigt rapporterar Reuters om ett möjligt samarbete mellan supermarketjätten Kroger och Amazon-utmanaren Alibaba.

Walmart vill bli ännu större – nu inom e-handel. Därför lanserar man ett strategiskt samarbete med Japans största e-handelsaktör Rakuten, som totalt sett har 14 000 anställda och är verksamma i 29 länder.

Samarbetet innebär att man tillsammans startar en tjänst för matleveranser i Japan, vilken planeras dra igång senare i år. Tjänsten, med namnet Rakuten Seiyu Netsuper, kommer också ersätta Walmarts befintliga tjänst för matleveranser i landet.

Läs också: Walmart anklagas för illegala metoder i e-handeln

Som en del av avtalet får Rakutens dotterbolag Kobo börja sälja bland annat e- och ljudböcker via Walmarts amerikanska affärer.

Läs också: Amazon intar Europa med dagligvaror

Ytterligare ett samarbete mellan ett amerikanskt storföretag och en asiatisk e-handelsjätte kan också vara i görningen, rapporterar Reuters. Kinesiska Amazon-utmanaren Alibaba och Krogers, USA:s största supermarketkedja, har nämligen påbörjat samtal om ett samarbete, uppger källor för Reuters.

Uppgifterna om ett möjligt samarbete kommer några månader efter att Amazon köpt Whole foods, något som fått Kroger att satsa på flera nya lösningar – bland annat mobila beställningar och leveranser.

Enligt uppgifter till New York Post kan samarbetet innebära att Kroger, som vill sälja fler varugrupper än livsmedel (likt Amazon och Walmart), skulle skicka kunder till Alibabas sajt för inköp. Samtidigt skulle Kroger kunna få tillgång till Alibabas plattform Alipay, där kunder kan betala för varor genom en app.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nyhetsbrev

Oväntat bra för Cloetta

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.262