Nutella orsakade kaos i Frankrike

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stor rabatt orsakade anstormning till butikerna.

Fransmännen gillar verkligen sin Nutella. Det är iallafall slutsatsen man kan dra när dagligvarukedjan Intermarché sänkte priset på den kända hasselnötskrämen med hela 70 procent.

Läs också: Nutella-kaos kan ge dryga böter

Prisraset fick nämligen kunderna att flockas till butikerna där kaosartad stämning med knuffande och trängsel utbröt i delar av landet, samtidigt som de anställda desperat försökte fylla på hyllorna, det skriver The Independent.

I en butik i L’Horme i Loireregionen fick en kund till och med ett blått öga efter ett slag enligt en anställd i butiken som sålde slut på Nutella på endast 15 minuter.

I en annan butik i Rive-de-Gier i centrala Frankrike sålde 600 burkar slut på fem minuter.

– En kvinna drogs i håret, en äldre dam fick en burk kastat mot huvudet och en tredje fick en blodad hand, det var hemskt, sa en av kunderna i butiken.

Vissa handlare försökte hantera situationen genom att begränsa antalet burkar per kund samtidigt som polis fick tillkallas på flera platser i landet.

Tillverkaren Ferrero har gått ut med att de tycker våldet är avskyvärt och att de distanserar sig från Intermarchés rea.

Fransmännen äter näst mest Nutella i världen med sina nästan 100 miljoner burkar om året, endast grannlandet Tyskland konsumerar mer.

Mer om: Nutella


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Lidl avslutar starkt

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Nyhetsbrev

Linas lättar på kassen

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Sänd till en kollega

0.197