Många svenskar tror att butikerna har GMO-livsmedel

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

"Handeln måste bli tydligare i informationen om vilken typ av mat som finns i butikerna."

När Novus på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm genomförde en undersökning om svenska invånares syn på genmodifierade livsmedel svarade 69 procent av de knappt 1 100 tillfrågade ja på frågan om de tror att det finns GMO-livsmedel i butiken de handlar i. Cirka 24 procent svarade att de inte visste eller hade en uppfattning i frågan.

Samtidigt visar undersökningen att 62 procent av de tillfrågade inte anser sig ha kunskap om GMO.

Livsmedel framställda genom genteknik är i själva verket mycket svårt att hitta i Sverige, då de stora livsmedelskedjorna inte ens säljer genmodifierade produkter. Totalt har ett drygt hundratal produkter framställda med hjälp av genteknik godkänts av EU, där bara ett fåtal finns på svenska marknaden, enligt Livsmedelsverket.

Läs också: Genteknik hopp för bananerna

– Det är ett intressant resultat som visar på att vi måste bli mycket bättre med att informera konsumenterna. Handeln måste bli tydligare i informationen om vilken typ av mat som finns i butikerna, säger Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet, till TT.

Läs också: Allt mer genmodifierad odling

När Livsmedelsverket gjorde en granskning av svenska tillverkares användning av GMO-råvaror fann man att ingen använde dem. De GMO-produkter som fanns på marknaden var soja- och majsprodukter, tillverkade av EU-godkänt GMO i USA.

Undersökningen omfattade 1074 svarande deltagare, som genomfördes via webben under cirka två veckor i november förra året. I samband med undersökningen har Konsumentföreningen Stockholm också valt att sammanställa den översiktlig rapporten "Svenskarnas attityder kring GMO och genteknik" som du hittar här.
Mer om:GMO


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop får Guldfisk

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

Dags att anmäla alla brott

Butik kommer till Kiruna – trots allt

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butiken breddas i Gamleby

Plus

Kvarghajpen över

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

De blir första kedjan utan palmolja

Nyöppning i Härnösand

Sänd till en kollega

0.208