Många svenskar tror att butikerna har GMO-livsmedel

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

"Handeln måste bli tydligare i informationen om vilken typ av mat som finns i butikerna."

När Novus på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm genomförde en undersökning om svenska invånares syn på genmodifierade livsmedel svarade 69 procent av de knappt 1 100 tillfrågade ja på frågan om de tror att det finns GMO-livsmedel i butiken de handlar i. Cirka 24 procent svarade att de inte visste eller hade en uppfattning i frågan.

Samtidigt visar undersökningen att 62 procent av de tillfrågade inte anser sig ha kunskap om GMO.

Livsmedel framställda genom genteknik är i själva verket mycket svårt att hitta i Sverige, då de stora livsmedelskedjorna inte ens säljer genmodifierade produkter. Totalt har ett drygt hundratal produkter framställda med hjälp av genteknik godkänts av EU, där bara ett fåtal finns på svenska marknaden, enligt Livsmedelsverket.

Läs också: Genteknik hopp för bananerna

– Det är ett intressant resultat som visar på att vi måste bli mycket bättre med att informera konsumenterna. Handeln måste bli tydligare i informationen om vilken typ av mat som finns i butikerna, säger Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet, till TT.

Läs också: Allt mer genmodifierad odling

När Livsmedelsverket gjorde en granskning av svenska tillverkares användning av GMO-råvaror fann man att ingen använde dem. De GMO-produkter som fanns på marknaden var soja- och majsprodukter, tillverkade av EU-godkänt GMO i USA.

Undersökningen omfattade 1074 svarande deltagare, som genomfördes via webben under cirka två veckor i november förra året. I samband med undersökningen har Konsumentföreningen Stockholm också valt att sammanställa den översiktlig rapporten "Svenskarnas attityder kring GMO och genteknik" som du hittar här.
Mer om:GMO


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.174