23948sdkhjf

Många svenskar tror att butikerna har GMO-livsmedel

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

"Handeln måste bli tydligare i informationen om vilken typ av mat som finns i butikerna."

När Novus på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm genomförde en undersökning om svenska invånares syn på genmodifierade livsmedel svarade 69 procent av de knappt 1 100 tillfrågade ja på frågan om de tror att det finns GMO-livsmedel i butiken de handlar i. Cirka 24 procent svarade att de inte visste eller hade en uppfattning i frågan.

Samtidigt visar undersökningen att 62 procent av de tillfrågade inte anser sig ha kunskap om GMO.

Livsmedel framställda genom genteknik är i själva verket mycket svårt att hitta i Sverige, då de stora livsmedelskedjorna inte ens säljer genmodifierade produkter. Totalt har ett drygt hundratal produkter framställda med hjälp av genteknik godkänts av EU, där bara ett fåtal finns på svenska marknaden, enligt Livsmedelsverket.

Läs också: Genteknik hopp för bananerna

– Det är ett intressant resultat som visar på att vi måste bli mycket bättre med att informera konsumenterna. Handeln måste bli tydligare i informationen om vilken typ av mat som finns i butikerna, säger Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet, till TT.

När Livsmedelsverket gjorde en granskning av svenska tillverkares användning av GMO-råvaror fann man att ingen använde dem. De GMO-produkter som fanns på marknaden var soja- och majsprodukter, tillverkade av EU-godkänt GMO i USA.

Undersökningen omfattade 1074 svarande deltagare, som genomfördes via webben under cirka två veckor i november förra året. I samband med undersökningen har Konsumentföreningen Stockholm också valt att sammanställa den översiktlig rapporten "Svenskarnas attityder kring GMO och genteknik" som du hittar här.
Mer om:GMO
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Duni vinner på prishöjningar

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Arkiv

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Convenience fortsätter växa

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Plus

Chefsintervjun
"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Ica-butik har brunnit ned

6

Unik undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Anammas kunder slussas till Coop

Plus

Mötet
Utmaning: "Alla ska dra åt samma håll"

Varje dag äter vi svenskar cirka sex miljoner ägg, ett halvt ägg per person och dag. Astrid Lovén Persson jobbar för att den siffran ska öka. "Ett ägg per dag tycker jag man kan äta."

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Slopar buräggen i emv

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158