Ica storsatsar på näthandel

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Ica investerar i centrala e-handelslager, som kan sköta varuplockningen åt butiker. Lösningen kan bidra till att fler av landets cirka 1 300 Icahandlare öppnar nätbutiker.

”Det finns många butiker som vill starta e-handel” under 2018, skriver Ica Sveriges e-handelschef Magnus Rosén i svar på Fri Köpenskaps frågor om näthandel.

Läs också: Ica kritiseras för öl-skyltning

Enligt Rosén är huvudfokus i år att öka försäljningen i befintliga butiker. Andra mål är sådant som att fortsätta vidareutveckla e-handelsplattformen, hemleveranserna och hämtning i butik.

”E-handel kommer inte att passa alla Icahandlare, och tajmningen för när en butik ska kliva på kommer också att variera. Det finns butiker som hoppar av när de insett att e-handel inte passade just på deras marknad”, skriver Magnus Rosén.

Exakt hur mycket näthandeln omsätter inom Ica Sverige är inte känt för utomstående. Enligt vd:n Anders Svensson handlar det om ”över en miljard” kronor fram till och med tredje kvartalet 2017. Det kan jämföras med att Icabutikernas totala försäljning var drygt 84 miljarder kronor under perioden januari-september i fjol och drygt 114 miljarder under helåret 2017.

”Vi särredovisar inte e-handeln. Vi tycker också att man ska ha ett helhetsperspektiv på kunden. Vi ser att de butiker som erbjuder e-handel får mer lojala kunder som handlar för mer”, skriver Magnus Rosén.

Läs också: I extremtorkans spår – slutar sälja engångsgrillar

Han pekar på att onlineförsäljningen i de svenska Icabutikerna ökade med 52 procent i tredje kvartalet jämfört med motsvarande period 2016. Lösplock ökade med 59 procent och Icas matkassar med 24 procent.

Enligt Rosén är det drygt 200 Icabutiker som erbjuder e-handel. Samtliga erbjuder hämtning i butik och omkring 170 har hemkörning. Cirka 570 butiker erbjuder Icas matkasse, och i många fall kan kunden välja mellan att hämta i butik eller få den levererad till dörren.

Tidigare har Icagruppens vd Per Strömberg sagt att det är färre butiker anslutna till e-handelstjänsten än vad man räknat med.

”När vi startade e-handel brett trodde vi att fler skulle ansluta sig. Men nu har vi insett att det viktigaste inte är antalet butiker, utan att det är butiker med rätt förutsättningar. Att vi växer med mer än 50 procent inom online är ett bevis på att det inte är mängden som är viktigast”, skriver Magnus Rosén.

Mer om: Ica | Näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.236