Lantmännens ekologiska volymer fördubblas

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Lantmännen är på god väg att nå målet om att fördubbla sina ekologiska volymer.

Inför 2017 satte Lantmännen ett ambitiöst mål om att fördubbla handeln med ekologiskt spannmål, totalt 200 000 ton till år 2020. En summering av fjolåret visar att företaget är på god väg. Under 2017 uppgick spannmålsvolymen till cirka 130 000 ton.

Den ökade försäljningen syns framförallt inom foder, utsäde, frö och spannmål, vilket presenterades under Ekogalan i Stockholm den 25 januari.

Läs också: Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

– På Lantmännen arbetar vi kontinuerligt med att utveckla affärerna för våra lantbrukare och här har vi sett ett växande intresse för det ekologiska, vilket syns i fjolårets försäljning. Det är viktigt att vi fortsätter att jobba tillsammans och ser till att det finns bra avsättningsmöjligheter för det ekologiska även i framtiden, säger Elisabeth Ringdahl, divisionschef på Lantmännen Lantbruk.

– Vi jobbar aktivt för att stärka det svenska lantbrukets konkurrenskraft. Både den konventionella och ekologiska odlingen behövs i framtidens lantbruk, säger Patrik Myrelid, strategichef på Lantmännen.

Mer om: Ekogalan | Lantmännen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.203