Ica-handlaren i Årsta välkomnar nätsatsning

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

I år firar Ica Nära Årstas nätbutik ett decennium. Handlaren Tony Johansson välkomnar koncernens satsning på centrala e-handelslager i storstäderna. Men han anser att Ica borde göra mer reklam för onlinehandeln.

Utanför Tony Johanssons butik på Sköntorpsvägen i södra Stockholm vimlar det av byggarbetare och maskiner. Huset förses med nya våningar, och byggstöket påverkar försäljningen negativt.

Läs också: Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

– Vi har tappat omsättning sedan de startade, konstaterar Tony Johansson och får en instämmande nick av butikschefen Haci Güler.

På tio år har Ica Nära Årstas e-handel vuxit till ett bra och lönsamt tillskott för butiken. Men utökat leveransområde, med fler tillagda postnummer, väger inte upp tappet under byggperioden.

– Vi har flest leveranser i närområdet och en del inne i stan, främst på Södermalm. Just de leveranserna suger timmar, eftersom bilarna ofta fastnar i köer, säger Tony Johansson och berättar att butiken haft enstaka kunder ända ute på Dalarö, nästan fyra mils bilväg sydost från Sköntorpsvägen.

Tony Johansson räknar med att näthandeln kräver kring 20 arbetstimmar i veckan. Måndagar är vanligtvis flest order att hantera: ett 20-tal mot i snitt 3-4 under övriga dagar.

Läs också: Ica lanserar designerkasse

– Framför allt är det nog företagskunder som passar på att ladda upp med fikabröd och annat efter helgen, säger Tony Johansson.

När kunden slutfört beställningen i e-butiken skickas beställningen till Ica Nära Årstas datorsystem. Sedan är det bara för butikspersonal att plocka ihop varorna i röda plastbackar. Kylda och frysta produkter måste hanteras för sig, och på samma vis är det i skåpbilarna som används för att leverera till kund.

Transporterna sköts av Ica Sverige och är samordnade med andra Icabutiker i Stockholmsområdet. En firma, som också lämnar tillbaka returbackarna, anlitas.

– Tidigare har vi kört själva, berättar Tony Johansson.

Läs också: Ica: ”Vi växer snabbare än marknaden”

Han ser fram emot öppningen av de centrala e-handelslagren, som Ica Sverige flaggat för.

– Det blir mer effektivt, och jag tror att risken för felplock minskar.

Ica Nära Årsta använde från början e-handelssystemet som var kopplat till sajten Marketonline.se. Flera andra Icabutiker hade samma lösning, men 2015 köptes företaget av Ica Sverige och integrerades med Ica Online.

Sedan september i fjol är också Närabutiken på Sköndalsvägen ansluten till Icas e-handelsplattform.

Läs också: Ica-handlaren: ”Därför röstade jag på Demokraterna”

Tony Johansson anser att systemet fungerar bra. Han är nöjd med tekniken, som innebär att butiken bestämmer priser och utbud.
– Det är smidigt att till exempel lägga till varor om det skulle vara något extraordinärt vi vill ha. Men annars kör vi Icas basutbud rakt av.

Snittmarginalerna och intäkterna är något högre i nätbutiken än i den fysiska butiken. Kostnaderna består främst av orderhantering, plocktid och avgifterna till Ica centralt.

– Vi betalade en startavgift på några tusenlappar och sedan en viss procent på försäljningsvolymerna i nätbutiken, berättar Tony Johansson.

Handlaren och hans butikschef räknar med att varuförsäljningen på nätet svarade för 900 000 kronor av omsättningen under 2017. Det motsvarar nästan 2,1 procent av butikens totala omsättning, men försäljningen var betydligt större för 7-8 år sedan.

Läs också: Kvantums revansch

– Då toppade vi med en nätförsäljning på cirka två miljoner per år.

Men det var innan konkurrensen, framför allt från Mathem, hårdnade. De är stora i Stockholm; jag tycker att man ser deras bilar överallt i stan.

Konkurrenten har satsat på att slopa leveransavgifterna, men har samtidigt höjt gränsen för när expeditionsavgifter tas ut. Tony Johansson konstaterar att det alltid finns en kostnad för att leverera och ser ingen poäng i att konkurrera med sänkta avgifter. Däremot önskar han att Ica satsar centrala resurser på att lyfta fram näthandeln.

– Ica gör inte så mycket reklam för näthandeln. Man lägger ner mer krut på butikerna, säger han.

Fakta: Ica Nära Årsta

Handlare: Tony Johansson

Butikschef: Haci Güler

Omsättning 2017: Cirka 43 miljoner kronor.

Omsättning e-handel 2017: cirka 900 000 kronor.

Bruttomarginal: i snitt kring 32-33 procent.

Öppet: Alla dagar 07-23

Butiksytor: 850 kvm (sälj), 1 038 kvm (total).

Anställda: 12 personer (hel- och deltider)

Övrigt: Ica Nära Årsta öppnade nätbutiken 2008. Ett år tidigare startade den fysiska butiken. Den var dessförinnan en Netto och hörde till de 21 butiker i Mälardalen som Icakoncernen tog över i samband med att Ica drog sig ur Netto Marknad, som den tidigare ägt tillsammans med Dansk Supermarked.

Mer om: Ica | Näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Arkiv

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

Hemköp hakar på påstrend

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Sänd till en kollega

0.167