Näthandeln med livsmedel ökade rejält

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Lösplocket ökar lavinartat – men matkassarna fortsätter att minska.

Den svenska näthandeln med livsmedel fortsätter att öka och gjorde så även under 2017 då den totala ökningen låg på 19 procent för hela året med en extra ökning med 23 procent under sista kvartalet.

Läs också: Butik inför särskild nätparkering

Men det är stor skillnad i försäljningen av de olika lösningarna där trenden för de färdiga middagslösningarna återigen minskade, nu med 8 procent medan lösplocket fortsatte att öka kraftigt med 38 procent.

– Trenden ser ut som den gjort tidigare där lösplock ökar lavinartat. Totalen blir dock lägre än vår prognos på 30 procent, vilket beror på att de färdiga middagslösningarna tappar. Däremot stämmer prognosen bra när man ser på lösplocket, säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel.

Enligt Malin Winbom kommer den digitala handeln bara att öka framöver.

– Det är rätt få som handlar på nätet fortfarande så det finns en enorm tillväxtpotential. Det var först 2016 som de stora jättarna tog sig in på marknaden och under 2017 som de fick lite snurr på det hela och det finns inget som tyder på att 2018 skulle innebära en avtappning, snarare tvärtom, säger hon.

Kommer vi att se en fortsatt trend med ökat lösplock och minskade middagslösningar?

– Ja det tror jag. Middagslösningar var det första som introducerades i Sverige och det fyllde ett tomrum på marknaden, det var det enda alternativet och det växte ganska bra. Men nu har det kommit mycket fler bra och billiga lösningar för lösplock och jag tror många föredrar det. Många som handlade middagslösningar har nog börjat gå över till lösplock Sverige började till skillnad från många andra länder i en lite konstig ände med middagslösningar, säger Malin Winbom.

– Det kommer nog alltid finnas middagslösningar, men i mindre utsträckning än storhetstiden under 2015, tillägger hon.

Mer om: HUI | Näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Instagram Shopping till Sverige

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.184