Näthandeln med livsmedel ökade rejält

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Lösplocket ökar lavinartat – men matkassarna fortsätter att minska.

Den svenska näthandeln med livsmedel fortsätter att öka och gjorde så även under 2017 då den totala ökningen låg på 19 procent för hela året med en extra ökning med 23 procent under sista kvartalet.

Men det är stor skillnad i försäljningen av de olika lösningarna där trenden för de färdiga middagslösningarna återigen minskade, nu med 8 procent medan lösplocket fortsatte att öka kraftigt med 38 procent.

– Trenden ser ut som den gjort tidigare där lösplock ökar lavinartat. Totalen blir dock lägre än vår prognos på 30 procent, vilket beror på att de färdiga middagslösningarna tappar. Däremot stämmer prognosen bra när man ser på lösplocket, säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel.

Läs också: Nu kommer näthandeln till Nybro

Enligt Malin Winbom kommer den digitala handeln bara att öka framöver.

Läs också: Ica-handlaren i Årsta välkomnar nätsatsning

– Det är rätt få som handlar på nätet fortfarande så det finns en enorm tillväxtpotential. Det var först 2016 som de stora jättarna tog sig in på marknaden och under 2017 som de fick lite snurr på det hela och det finns inget som tyder på att 2018 skulle innebära en avtappning, snarare tvärtom, säger hon.

Kommer vi att se en fortsatt trend med ökat lösplock och minskade middagslösningar?

– Ja det tror jag. Middagslösningar var det första som introducerades i Sverige och det fyllde ett tomrum på marknaden, det var det enda alternativet och det växte ganska bra. Men nu har det kommit mycket fler bra och billiga lösningar för lösplock och jag tror många föredrar det. Många som handlade middagslösningar har nog börjat gå över till lösplock Sverige började till skillnad från många andra länder i en lite konstig ände med middagslösningar, säger Malin Winbom.

– Det kommer nog alltid finnas middagslösningar, men i mindre utsträckning än storhetstiden under 2015, tillägger hon.

Mer om: HUI | Näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.221