Näthandeln med livsmedel ökade rejält

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Lösplocket ökar lavinartat – men matkassarna fortsätter att minska.

Den svenska näthandeln med livsmedel fortsätter att öka och gjorde så även under 2017 då den totala ökningen låg på 19 procent för hela året med en extra ökning med 23 procent under sista kvartalet.

Läs också: Axfood och Lidl naggar på Coop

Men det är stor skillnad i försäljningen av de olika lösningarna där trenden för de färdiga middagslösningarna återigen minskade, nu med 8 procent medan lösplocket fortsatte att öka kraftigt med 38 procent.

– Trenden ser ut som den gjort tidigare där lösplock ökar lavinartat. Totalen blir dock lägre än vår prognos på 30 procent, vilket beror på att de färdiga middagslösningarna tappar. Däremot stämmer prognosen bra när man ser på lösplocket, säger Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel.

Enligt Malin Winbom kommer den digitala handeln bara att öka framöver.

– Det är rätt få som handlar på nätet fortfarande så det finns en enorm tillväxtpotential. Det var först 2016 som de stora jättarna tog sig in på marknaden och under 2017 som de fick lite snurr på det hela och det finns inget som tyder på att 2018 skulle innebära en avtappning, snarare tvärtom, säger hon.

Kommer vi att se en fortsatt trend med ökat lösplock och minskade middagslösningar?

– Ja det tror jag. Middagslösningar var det första som introducerades i Sverige och det fyllde ett tomrum på marknaden, det var det enda alternativet och det växte ganska bra. Men nu har det kommit mycket fler bra och billiga lösningar för lösplock och jag tror många föredrar det. Många som handlade middagslösningar har nog börjat gå över till lösplock Sverige började till skillnad från många andra länder i en lite konstig ände med middagslösningar, säger Malin Winbom.

– Det kommer nog alltid finnas middagslösningar, men i mindre utsträckning än storhetstiden under 2015, tillägger hon.

Mer om: HUI | Näthandel


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.148