23948sdkhjf

Rätt musik ökar försäljningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

När rätt musik spelas i butiker och restauranger ökar försäljningen. Det kan professor Sven-Olof Daunfeldt slå fast efter ha genomfört världens största undersökning av musikens påverkan i kommersiella miljöer.

Vid ett frukostseminarium arrangerat av Retail House och Handelsrådet presenterade han de viktigaste slutsatserna från undersökningen ”The impact of music in restaurants”.

Läs också: Klartecken för gratis utbildning

Det är den största undersökning som gjorts av musikens påverkan på konsumtion i kommersiella miljöer. Undersökningen är gjord i en snabbmatskedja, men slutsatserna stämmer lika bra i dagligvaruhandeln och andra butiker och restauranger.

Tidigare forskning på området lider enligt Daunfeldt av stora brister.

– Det har handlat om en enstaka butik eller restaurang under extremt begränsad tid, säger han.

Det har fram till nu bland annat varit svårt att samordna så att samma musik spelas i flera butiker eller restauranger samtidigt för att kunna jämföra.

Läs också: Sex trender om framtidens butiker

För att komma runt den begränsningen har Daunfeldts forskarteam samarbetat med Spotifys B2B-bolag Soundtrack Your Brand, som specialiserat sig på att skräddarsy musiklösningar till företag.

Med hjälp av företagets streamingsystem kunde forskarna genomföra en undersökning på en helt annan skala.

– Det handlar om 16 snabbmatsrestauranger under fem månader, säger Sven-Olof Daunfeldt.

         Fakta
  • Varumärkesanpassad musik med både topplistemusik och okänd musik har störst positiv påverkan på försäljningen.

  • Enbart topplistemusik är sämre än ingen musik för försäljningen.

Under undersökningens lopp gjordes 1,8 miljoner inköp och genomfördes drygt 2 000 kundenkäter.

Med det underlaget kunde forskargruppen komma fram till en rad viktiga slutsatser.

Läs också: Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

– Med varumärkesanpassad musik ökade försäjningen med i genomsnitt 9,1 procent, säger Sven-Olof Daunfeldt.

För undersökning gjordes fyra, eller snarare tre, olika spellistor:

  • En med varumärkesanpassad musik, som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik.
  • En med varumärkesanpassad topplistemusik.
  • En med slumpmässigt utvald topplistemusik.
  • Ingen musik.

Den bästa försäljningseffekten uppnåddes med musik i samklang med varumärkets kärnvärden som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik. Ökningen med 9,1 procent är jämfört med enbart topplistemusik, som alltså var sämre för försäljningen än ingen musik alls.

Det står alltså klart att musik har en betydande påverkan på försäljningen.

– Allra störst påverkan har den om den påverkar oss på ett omedvetet plan, säger Sven-Olof Daunfeldt. Att spela varumärkesanpassad musik väcker också en rad positiva känslor hos kunderna.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så blir Coop-butiken i Sundbyberg

UPPDATERAD: Så satsar Coop 2019

Här finner du information om alla etableringar – butik för butik.

Alkoholfri glögg återkallas

Krönika
Plasten ersätts med egen påse

Lennart Wallander, vd på Food & Friends, i en krönika om plastens framtid och Bring Your Own-rörelsen.

Nio år senare – nu prövar Lidl igen

Terassläge i Haninge

Nyhetsbrev

Malmö får ny Coop

Arkiv

Strålande satsning i Falkenberg

Plus

Mötet
"Köttfrågan får inte polariseras"

Toalettsitsar stjäls på City Gross

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Två dagar efter senaste nedläggningen. Nu slutar ytterligare två Ica-butiker som postombud. ”Får inte plats med livsmedel”.

Här öppnar Coop i mars

Butikens tak rasade in

Personal skadad efter väpnade rån

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

City Gross Marknadsplats ska växa

Hon blir ny vd för KF

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Amazon letar butikslokaler

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Sänd till en kollega

0.138