Rätt musik ökar försäljningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

När rätt musik spelas i butiker och restauranger ökar försäljningen. Det kan professor Sven-Olof Daunfeldt slå fast efter ha genomfört världens största undersökning av musikens påverkan i kommersiella miljöer.

Vid ett frukostseminarium arrangerat av Retail House och Handelsrådet presenterade han de viktigaste slutsatserna från undersökningen ”The impact of music in restaurants”.

Det är den största undersökning som gjorts av musikens påverkan på konsumtion i kommersiella miljöer. Undersökningen är gjord i en snabbmatskedja, men slutsatserna stämmer lika bra i dagligvaruhandeln och andra butiker och restauranger.

Tidigare forskning på området lider enligt Daunfeldt av stora brister.

– Det har handlat om en enstaka butik eller restaurang under extremt begränsad tid, säger han.

Det har fram till nu bland annat varit svårt att samordna så att samma musik spelas i flera butiker eller restauranger samtidigt för att kunna jämföra.

För att komma runt den begränsningen har Daunfeldts forskarteam samarbetat med Spotifys B2B-bolag Soundtrack Your Brand, som specialiserat sig på att skräddarsy musiklösningar till företag.

Med hjälp av företagets streamingsystem kunde forskarna genomföra en undersökning på en helt annan skala.

– Det handlar om 16 snabbmatsrestauranger under fem månader, säger Sven-Olof Daunfeldt.

         Fakta
  • Varumärkesanpassad musik med både topplistemusik och okänd musik har störst positiv påverkan på försäljningen.

  • Enbart topplistemusik är sämre än ingen musik för försäljningen.

Under undersökningens lopp gjordes 1,8 miljoner inköp och genomfördes drygt 2 000 kundenkäter.

Med det underlaget kunde forskargruppen komma fram till en rad viktiga slutsatser.

– Med varumärkesanpassad musik ökade försäjningen med i genomsnitt 9,1 procent, säger Sven-Olof Daunfeldt.

För undersökning gjordes fyra, eller snarare tre, olika spellistor:

  • En med varumärkesanpassad musik, som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik.
  • En med varumärkesanpassad topplistemusik.
  • En med slumpmässigt utvald topplistemusik.
  • Ingen musik.

Den bästa försäljningseffekten uppnåddes med musik i samklang med varumärkets kärnvärden som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik. Ökningen med 9,1 procent är jämfört med enbart topplistemusik, som alltså var sämre för försäljningen än ingen musik alls.

Det står alltså klart att musik har en betydande påverkan på försäljningen.

– Allra störst påverkan har den om den påverkar oss på ett omedvetet plan, säger Sven-Olof Daunfeldt. Att spela varumärkesanpassad musik väcker också en rad positiva känslor hos kunderna.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska leverera godis direkt till dörren

Nyöppning i Grums

Coop fortsätter sin butiksomdaning.

Handlaren kallar till krismöte

Nutella-kaos kan ge dryga böter

Hundratals anställda kan förlora jobbet

Nätjätten Amazon kan komma att säga upp hundratals anställda när tjänsterna Prime och Fresh slås ihop.

På nytt jobb
Ica fastigheter anställer investeringsanalytiker

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: 15-kronorsfest på Ica Kvantum

Arkiv
Plus

Mosters såser kan vinna OS i butiken

Sötpotatisnudlar och premiumsåser från Imo kan bli en OS-vinnare i svenska butiker. Varumärket är skapat av kvinnorna bakom hyllade restaurangen Arirang.

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam.

Kunderna handlar på Ica

På nytt jobb
Lidl får ny chef för teknisk förvaltning

Rekryterar från Ystadbostäder.

Nu kan du äta bananer med skalet på

Lägre vinst för Kopparbergs

Det här handlar kunderna oftast

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

Stockholmspremiär för Normal

I januari öppnade danska kedjan första butikerna i Sverige och i april väntar tre etableringar i Stockholm.

1

Maxihandlare årets företagare

Maxihandlaren Mats Nilsson har utsetts till årets företagare i Nacka. "En otroligt stor ära", skriver han på butikens Facebooksida.

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Ica ska lyfta entreprenörskap

Ska dela ut pris till samhällsförändrande entrepenörer.

På nytt jobb
We Effects och Vi-skogens vd slutar

Zetadisplay ökade omsättningen

På nytt jobb
Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

1

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Lidl vill tillbaka till Norge

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Matpriserna sjönk under årets första månad

Butiken får el från taket

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Sänd till en kollega

0.167