Plasten i teet ska bort

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Brittiska Co-op ska tillsammans med svenskt företag göra tepåsen ekologisk.

Brittiska Co-op som säljer 367 miljoner tepåsar om året ska tillsammans med det svenska materialföretaget Ahlstrom-Munksjö och televerantören Typhoo gemensamt göra sina påsar miljövänliga och nedbrytbara, det skriver The Guardian.

Tepåsar utgör nästan 96 procent av alla de 165 miljoner koppar te som dricks i Storbritannien varje dag och de flesta av dem innehåller ett förslutningsämne av plasten polypropylen.

– Många tedrickare är lyckligt ovetande om att tepåsen i deras dagliga kopp är tillförsluten med plast, säger Jo Whitfield, vd för Co-op Food till the Guardian och tillägger:

– Även om det är en relativt liten mängd så bidrar de cirka 6 miljarder koppar te som bryggs i Storbritannien varje år till förbrukning av ungefär 15 ton polypropylen – en enorm mängd förbrukad plast som antingen förgiftar komposter eller helt enkelt hamnar på tippen.

Kampanjer har förts för att få britterna att brygga mer löste eller använda sig av japanska miljövänliga ”tepyramider” gjorda av majsstärkelse men dessa ökar dock i kostnad. Kostnaden är även nu något som oroar brittiska Tea and Infusions Association som tror att de nya påsarna kan öka kostnaderna åttafaldigt, något som skulle kunna påverka försäljningen negativt och som i slutändan skulle drabba många fattiga tebönder då efterfrågan skulle minska.

Mer om: Co-op | te


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Lidl avslutar starkt

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Nyhetsbrev

Linas lättar på kassen

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Sänd till en kollega

0.181