Svenska kedjor utbildar i Thailand

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Branschinitiativ riktat mot migrantarbetare.

Svenska dagligvarukedjor som Ica, Coop och Axfood samt Axfoundation, Martin & Servera, Menigo och Norvida står bakom ett nordiskt branschinitiativ. Målet är att förbättra förhållandena för de många migrantarbetare som jobbar i den thailändska livsmedelsindustrin. I första genom en utbildningssatsning fokuserad på rättigheter.

Läs också: Butik på Södermalm får klartecken

Fler än tre miljoner migrantarbetare arbetar i dag i den thailändska matindustrin. Trots kritik mot dåliga arbetsförhållanden importerar Europa stora mängder fisk, färdigmat, konserver och torkad frukt från landet.

– Det är positivt att vi tillsammans med andra nordiska livsmedelsföretag har gått samman i ett gemensamt initiativ för mer hållbara leverantörsled. Genom att nå fabriksarbetare och ge dem utbildning kompletterar vi våra ordinarie fabrikskontroller. Det ger förhoppningsvis bättre levnadsvillkor för många migrantarbetare i Thailand, säger de nordiska företagen i ett gemensamt uttalande.

I nästa steg, som delfinansieras av Vinnova, tas en utbildningslösning kring mänskliga rättigheter specifikt för livsmedelsleverantörer i Thailand fram. Utbildningen, som tas fram av QuizzRR beräknas vara klar i september i år.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nyhetsbrev

Oväntat bra för Cloetta

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.26