23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenska kedjor utbildar i Thailand

Branschinitiativ riktat mot migrantarbetare.

Svenska dagligvarukedjor som Ica, Coop och Axfood samt Axfoundation, Martin & Servera, Menigo och Norvida står bakom ett nordiskt branschinitiativ. Målet är att förbättra förhållandena för de många migrantarbetare som jobbar i den thailändska livsmedelsindustrin. I första genom en utbildningssatsning fokuserad på rättigheter.

Fler än tre miljoner migrantarbetare arbetar i dag i den thailändska matindustrin. Trots kritik mot dåliga arbetsförhållanden importerar Europa stora mängder fisk, färdigmat, konserver och torkad frukt från landet.

– Det är positivt att vi tillsammans med andra nordiska livsmedelsföretag har gått samman i ett gemensamt initiativ för mer hållbara leverantörsled. Genom att nå fabriksarbetare och ge dem utbildning kompletterar vi våra ordinarie fabrikskontroller. Det ger förhoppningsvis bättre levnadsvillkor för många migrantarbetare i Thailand, säger de nordiska företagen i ett gemensamt uttalande.

I nästa steg, som delfinansieras av Vinnova, tas en utbildningslösning kring mänskliga rättigheter specifikt för livsmedelsleverantörer i Thailand fram. Utbildningen, som tas fram av QuizzRR beräknas vara klar i september i år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|