Kunderna vill ha djupt innehåll

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Maya Saksi undrar hur de stora kedjornas marknadsföring ska nå ut i framtiden.

Trendoraklet Li Edelkoort spelar i sin egen liga när det handlar om att analysera och förmedla framtidstrender. I en intervju i DI talar hon om hur modeindustrins sätt att arbeta har föråldrats och ser sig se samma problem och utmaningar i andra sektorer, som livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln.

Vad menar hon då med sitt budskap? Bland annat ser hon hur gamla idéer återanvänds eftersom det finns en brist på konceptuell innovation.

Det man också kan utläsa ur hennes uttalanden är att företag borde anställa antropologer i stället för utexaminerade från Handelshögskolan för att bättre förstå förändringarna i kundernas beteende.

Individualismen är inte heller lika intressant, konsumenterna vill ha konsensus och altruism. Ett exempel på det är delningsekonomin. Vi delar på kläder, bilar, familjen och mat. Familj handlar mer om klanen där inte alla behöver vara släkt. Därför är också marknadsföring som vi känner den utdaterad. Kampanjer är inte intressant, i stället talar vi om ekomarknadsföring.

Som exempel är konsumenter är inte lika intresserade av enskilda nya produkter i till exempel mejerihyllan. Snarare är det att få ny kunskap om tarmbakterier och hur det förbättrar hälsan. Det är så kallat djupt innehåll i kommunikationen som triggar kunden i stället för produktkampanjer.

Med ovanstående i åtanke tänker jag att butikerna ligger bra till med sin lokala och nära marknadsföring i digitala medier, däremot kommer ledningarna i våra kedjor få stora utmaningar i hur de ska närma sig kunden framöver. Vem kommer att tackla på bästa sätt?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop får Guldfisk

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Dags att anmäla alla brott

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

Butik kommer till Kiruna – trots allt

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butiken breddas i Gamleby

Plus

Kvarghajpen över

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

De blir första kedjan utan palmolja

Nyöppning i Härnösand

Sänd till en kollega

0.176