Kunderna vill ha djupt innehåll

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Maya Saksi undrar hur de stora kedjornas marknadsföring ska nå ut i framtiden.

Trendoraklet Li Edelkoort spelar i sin egen liga när det handlar om att analysera och förmedla framtidstrender. I en intervju i DI talar hon om hur modeindustrins sätt att arbeta har föråldrats och ser sig se samma problem och utmaningar i andra sektorer, som livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln.

Vad menar hon då med sitt budskap? Bland annat ser hon hur gamla idéer återanvänds eftersom det finns en brist på konceptuell innovation.

Det man också kan utläsa ur hennes uttalanden är att företag borde anställa antropologer i stället för utexaminerade från Handelshögskolan för att bättre förstå förändringarna i kundernas beteende.

Individualismen är inte heller lika intressant, konsumenterna vill ha konsensus och altruism. Ett exempel på det är delningsekonomin. Vi delar på kläder, bilar, familjen och mat. Familj handlar mer om klanen där inte alla behöver vara släkt. Därför är också marknadsföring som vi känner den utdaterad. Kampanjer är inte intressant, i stället talar vi om ekomarknadsföring.

Som exempel är konsumenter är inte lika intresserade av enskilda nya produkter i till exempel mejerihyllan. Snarare är det att få ny kunskap om tarmbakterier och hur det förbättrar hälsan. Det är så kallat djupt innehåll i kommunikationen som triggar kunden i stället för produktkampanjer.

Med ovanstående i åtanke tänker jag att butikerna ligger bra till med sin lokala och nära marknadsföring i digitala medier, däremot kommer ledningarna i våra kedjor få stora utmaningar i hur de ska närma sig kunden framöver. Vem kommer att tackla på bästa sätt?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Nyhetsbrev

Cloetta ska nå nya konsumenter

Arkiv

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Sänd till en kollega

0.199