23948sdkhjf

Kunderna vill ha djupt innehåll

Chefredaktör Maya Saksi undrar hur de stora kedjornas marknadsföring ska nå ut i framtiden.

Trendoraklet Li Edelkoort spelar i sin egen liga när det handlar om att analysera och förmedla framtidstrender. I en intervju i DI talar hon om hur modeindustrins sätt att arbeta har föråldrats och ser sig se samma problem och utmaningar i andra sektorer, som livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln.

Vad menar hon då med sitt budskap? Bland annat ser hon hur gamla idéer återanvänds eftersom det finns en brist på konceptuell innovation.

Det man också kan utläsa ur hennes uttalanden är att företag borde anställa antropologer i stället för utexaminerade från Handelshögskolan för att bättre förstå förändringarna i kundernas beteende.

Individualismen är inte heller lika intressant, konsumenterna vill ha konsensus och altruism. Ett exempel på det är delningsekonomin. Vi delar på kläder, bilar, familjen och mat. Familj handlar mer om klanen där inte alla behöver vara släkt. Därför är också marknadsföring som vi känner den utdaterad. Kampanjer är inte intressant, i stället talar vi om ekomarknadsföring.

Som exempel är konsumenter är inte lika intresserade av enskilda nya produkter i till exempel mejerihyllan. Snarare är det att få ny kunskap om tarmbakterier och hur det förbättrar hälsan. Det är så kallat djupt innehåll i kommunikationen som triggar kunden i stället för produktkampanjer.

Med ovanstående i åtanke tänker jag att butikerna ligger bra till med sin lokala och nära marknadsföring i digitala medier, däremot kommer ledningarna i våra kedjor få stora utmaningar i hur de ska närma sig kunden framöver. Vem kommer att tackla på bästa sätt?

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078