Kunderna vill ha djupt innehåll

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Maya Saksi undrar hur de stora kedjornas marknadsföring ska nå ut i framtiden.

Trendoraklet Li Edelkoort spelar i sin egen liga när det handlar om att analysera och förmedla framtidstrender. I en intervju i DI talar hon om hur modeindustrins sätt att arbeta har föråldrats och ser sig se samma problem och utmaningar i andra sektorer, som livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln.

Vad menar hon då med sitt budskap? Bland annat ser hon hur gamla idéer återanvänds eftersom det finns en brist på konceptuell innovation.

Det man också kan utläsa ur hennes uttalanden är att företag borde anställa antropologer i stället för utexaminerade från Handelshögskolan för att bättre förstå förändringarna i kundernas beteende.

Individualismen är inte heller lika intressant, konsumenterna vill ha konsensus och altruism. Ett exempel på det är delningsekonomin. Vi delar på kläder, bilar, familjen och mat. Familj handlar mer om klanen där inte alla behöver vara släkt. Därför är också marknadsföring som vi känner den utdaterad. Kampanjer är inte intressant, i stället talar vi om ekomarknadsföring.

Som exempel är konsumenter är inte lika intresserade av enskilda nya produkter i till exempel mejerihyllan. Snarare är det att få ny kunskap om tarmbakterier och hur det förbättrar hälsan. Det är så kallat djupt innehåll i kommunikationen som triggar kunden i stället för produktkampanjer.

Med ovanstående i åtanke tänker jag att butikerna ligger bra till med sin lokala och nära marknadsföring i digitala medier, däremot kommer ledningarna i våra kedjor få stora utmaningar i hur de ska närma sig kunden framöver. Vem kommer att tackla på bästa sätt?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

City Gross i Efterlyst i kväll

"Det handlar om de organiserade stöldligorna."

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Nazister vandaliserade Ica-butik - igen

Tre män misstänks för skadegörelse.

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Nyhetsbrev

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Arkiv

Coop skrotar Lilla Coop

Går från tre koncept till två.

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Coops Miró stannar i Karlstad

Dyrbart konstverk lånas ut till museum.

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker har i det tysta smugit igång med tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Hemköp hakar på påstrend

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

1

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten. Läs Fri Köpenskaps granskning.

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

"Smash and grab"-kupp mot livsmedelsbutik

Ica-toppen berättar om könsbytet

Stor omställning hos Coop Värmland

Matpriserna sjönk under augusti

Walmart bygger enorm varuautomat

Krönika: Matpriskollen: Ägg och bananer i veckans kampanjer

Dagligvaror driver näthandeln

Hemköp bygger Göteborgs innerstads största matbutik

Nätmaten upp: ”Betydligt mindre än väntat”

Sänd till en kollega

0.131