Kunderna vill ha djupt innehåll

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Maya Saksi undrar hur de stora kedjornas marknadsföring ska nå ut i framtiden.

Trendoraklet Li Edelkoort spelar i sin egen liga när det handlar om att analysera och förmedla framtidstrender. I en intervju i DI talar hon om hur modeindustrins sätt att arbeta har föråldrats och ser sig se samma problem och utmaningar i andra sektorer, som livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln.

Vad menar hon då med sitt budskap? Bland annat ser hon hur gamla idéer återanvänds eftersom det finns en brist på konceptuell innovation.

Det man också kan utläsa ur hennes uttalanden är att företag borde anställa antropologer i stället för utexaminerade från Handelshögskolan för att bättre förstå förändringarna i kundernas beteende.

Individualismen är inte heller lika intressant, konsumenterna vill ha konsensus och altruism. Ett exempel på det är delningsekonomin. Vi delar på kläder, bilar, familjen och mat. Familj handlar mer om klanen där inte alla behöver vara släkt. Därför är också marknadsföring som vi känner den utdaterad. Kampanjer är inte intressant, i stället talar vi om ekomarknadsföring.

Som exempel är konsumenter är inte lika intresserade av enskilda nya produkter i till exempel mejerihyllan. Snarare är det att få ny kunskap om tarmbakterier och hur det förbättrar hälsan. Det är så kallat djupt innehåll i kommunikationen som triggar kunden i stället för produktkampanjer.

Med ovanstående i åtanke tänker jag att butikerna ligger bra till med sin lokala och nära marknadsföring i digitala medier, däremot kommer ledningarna i våra kedjor få stora utmaningar i hur de ska närma sig kunden framöver. Vem kommer att tackla på bästa sätt?



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De ska leverera godis direkt till dörren

Nyöppning i Grums

Coop fortsätter sin butiksomdaning.

Handlaren kallar till krismöte

Nutella-kaos kan ge dryga böter

Hundratals anställda kan förlora jobbet

Nätjätten Amazon kan komma att säga upp hundratals anställda när tjänsterna Prime och Fresh slås ihop.

På nytt jobb
Ica fastigheter anställer investeringsanalytiker

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: 15-kronorsfest på Ica Kvantum

Arkiv
Plus

Mosters såser kan vinna OS i butiken

Sötpotatisnudlar och premiumsåser från Imo kan bli en OS-vinnare i svenska butiker. Varumärket är skapat av kvinnorna bakom hyllade restaurangen Arirang.

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam.

Kunderna handlar på Ica

På nytt jobb
Lidl får ny chef för teknisk förvaltning

Rekryterar från Ystadbostäder.

Nu kan du äta bananer med skalet på

Lägre vinst för Kopparbergs

Det här handlar kunderna oftast

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

Stockholmspremiär för Normal

I januari öppnade danska kedjan första butikerna i Sverige och i april väntar tre etableringar i Stockholm.

1

Maxihandlare årets företagare

Maxihandlaren Mats Nilsson har utsetts till årets företagare i Nacka. "En otroligt stor ära", skriver han på butikens Facebooksida.

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Ica ska lyfta entreprenörskap

Ska dela ut pris till samhällsförändrande entrepenörer.

På nytt jobb
We Effects och Vi-skogens vd slutar

Zetadisplay ökade omsättningen

På nytt jobb
Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

1

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Lidl vill tillbaka till Norge

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Matpriserna sjönk under årets första månad

Butiken får el från taket

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Sänd till en kollega

0.24