23948sdkhjf

Kunderna vill ha djupt innehåll

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

Chefredaktör Maya Saksi undrar hur de stora kedjornas marknadsföring ska nå ut i framtiden.

Trendoraklet Li Edelkoort spelar i sin egen liga när det handlar om att analysera och förmedla framtidstrender. I en intervju i DI talar hon om hur modeindustrins sätt att arbeta har föråldrats och ser sig se samma problem och utmaningar i andra sektorer, som livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln.

Vad menar hon då med sitt budskap? Bland annat ser hon hur gamla idéer återanvänds eftersom det finns en brist på konceptuell innovation.

Det man också kan utläsa ur hennes uttalanden är att företag borde anställa antropologer i stället för utexaminerade från Handelshögskolan för att bättre förstå förändringarna i kundernas beteende.

Individualismen är inte heller lika intressant, konsumenterna vill ha konsensus och altruism. Ett exempel på det är delningsekonomin. Vi delar på kläder, bilar, familjen och mat. Familj handlar mer om klanen där inte alla behöver vara släkt. Därför är också marknadsföring som vi känner den utdaterad. Kampanjer är inte intressant, i stället talar vi om ekomarknadsföring.

Som exempel är konsumenter är inte lika intresserade av enskilda nya produkter i till exempel mejerihyllan. Snarare är det att få ny kunskap om tarmbakterier och hur det förbättrar hälsan. Det är så kallat djupt innehåll i kommunikationen som triggar kunden i stället för produktkampanjer.

Med ovanstående i åtanke tänker jag att butikerna ligger bra till med sin lokala och nära marknadsföring i digitala medier, däremot kommer ledningarna i våra kedjor få stora utmaningar i hur de ska närma sig kunden framöver. Vem kommer att tackla på bästa sätt?

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

S-profil föreslås bli ordförande för Avfall Sverige

Här öppnar Lidl sin senaste butik

Butik först ut med gratis släpvagnar

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hemköpsbutik stänger ett år

Arkiv

Försämrat resultat för Coop Mitt

Butiksanställd anklagades för stöld – nu dras kedjan inför domstol

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Desperata giganter ska sänka priserna med miljarder

Icabutik måste säkra sitt frysrum – eller böta

Nyöppning för Lidhultsbutik

Han lämnar Mathems styrelse

Plus

Så vinner branschens företag talangjakten

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Butikens sensorer drivs av inomhusbelysning

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

Ica tar över golfrestaurang

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ny kundgrupp tar plats på nätet

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Norrmejerier med ny säljpartner - riktad mot Ica

Alkoglass – endast på systemet

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Ocado ökar omsättningen – trots branden i Andover

På nytt jobb
Han tar över City Gross i Lund

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Orklas vd avgår

Näthandlare tror på framtiden

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Kraftigt lyft för Coop Värmland

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159