Ny handels- och branschstatistik väntar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Branschglidning och digitalisering skapar behov för ny statistik menar HUI Research och avslutar samarbetet kring Detaljhandelsindex med Statistiska centralbyrån.

HUI Research ska ta fram nya index som företaget menar bättre ska belysa utvecklingen i ett snabbföränderligt detaljhandelslandskap där digital handel och branschglidning förändrar och kräver en annan form av statisk.

Därför ska HUI Research inte längre vara avsändare till Detaljhandelsindex som publicerats tillsammans med Statistiska centralbyrån sedan 2002 och som den sistnämnda även fortsättningsvis ska publicera.

Fram till mars månads preliminära utfall den 27 april ska duon stå bakom Detaljhandelindex. 

- För att kunna analysera enskilda detaljhandelsbranscher eller följa utvecklingen mellan butik och e-handel krävs nya mätningar som HUI kommer att utveckla. DHI kommer även fortsättningsvis utgöra en god indikator över handelns försäljningsutveckling på övergripande nivå men saknar spets för att mäta handelns strukturomvandling, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Samarbetet med Detaljhandelsindex inleddes 2002 efter att SCB:s ”Säljindex” och HUI:s ”Snabbindex” slogs ihop.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Stark öppning för digital matförsäljning

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.195