Butiken ökade vegoförsäljningen med 500 procent

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Hemköp sålde allt mer vegetariskt under 2017.

Vegoboomen såg inte ut att avta under förra året, i princip hela dagligvarubranschen såg en ökad försäljning av vegetariska varor, och Hemköp var inget undantag.

Under 2017 ökade försäljningen med 23 procent för hela kedjan där den största försäljningen inte oväntat skedde i storstäderna. Hemköp Hornstull på Södermalm i Stockholm sålde mest, följt av butiken i Skarpnäck.

Läs också: Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Men den största ökningen står Hemköp i Hässelby Strand för som från 2016 till 2017 ökade sin försäljningen med hela 500 procent.

Läs också: Hemköp vill förbättra sin Karma

– Vi har det senaste året gjort en rejäl satsning på vegetarisk mat och placerat varorna på bästa plats i butiken, det har helt klart gett effekt. Vi har i hög grad medvetna kunder och när vi nyöppnade butiken inför 2016 var det en av de mest efterfrågade förändringarna, att vi tydligare skulle lyfta vegetariska varor, säger Tomas Lindborg, handlare på Hemköp i Hässelby Strand i ett pressmeddelande.

Hemköp lanserade även 100 nya varor under året som gick och planerna är att ta in ännu fler under 2018.

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl vill tillbaka till Norge

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.269