Butiken ökade vegoförsäljningen med 500 procent

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Hemköp sålde allt mer vegetariskt under 2017.

Vegoboomen såg inte ut att avta under förra året, i princip hela dagligvarubranschen såg en ökad försäljning av vegetariska varor, och Hemköp var inget undantag.

Läs också: "Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Under 2017 ökade försäljningen med 23 procent för hela kedjan där den största försäljningen inte oväntat skedde i storstäderna. Hemköp Hornstull på Södermalm i Stockholm sålde mest, följt av butiken i Skarpnäck.

Men den största ökningen står Hemköp i Hässelby Strand för som från 2016 till 2017 ökade sin försäljningen med hela 500 procent.

– Vi har det senaste året gjort en rejäl satsning på vegetarisk mat och placerat varorna på bästa plats i butiken, det har helt klart gett effekt. Vi har i hög grad medvetna kunder och när vi nyöppnade butiken inför 2016 var det en av de mest efterfrågade förändringarna, att vi tydligare skulle lyfta vegetariska varor, säger Tomas Lindborg, handlare på Hemköp i Hässelby Strand i ett pressmeddelande.

Hemköp lanserade även 100 nya varor under året som gick och planerna är att ta in ännu fler under 2018.

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Nyhetsbrev

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.236